HROT Recenze Recenze české socialistické doomovky HROT aneb zastřelte si svého Husáka

Recenze české socialistické doomovky HROT aneb zastřelte si svého Husáka | Kapitola 2

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

18. 5. 2023 21:30 2

1. ZASTŘELTE SI SVÉHO HUSÁKA 2. PADESÁT ODSTÍNŮ HNĚDI

„Jó, tehdy za mých mladých let, to se ještě věci dělaly poctivě, lidi na sebe byli hodnější a vlastně jsme se všichni měli líp!“ Co myslíte, cituji vaše (pra)rodiče a jejich nostalgií alternované vzpomínky, nebo dnešní hráče-čtyřicátníky, podle kterých už hry dávno nejsou tím, čím bývaly kdysi?

Samotné úrovně disponují nejen spoustou tajných místností a praštěných referencí, ale i slušnou mírou vertikálnosti. Průchod mapou tedy neznamená jen rychlé a bezbřehé vraždění originálně pojatých, leč často se opakujících zloduchů a zločinců. Tu je třeba najít klíč, tam je nutné uvolnit ventil, no a občas se budete muset i vrátit – nikdy však tak daleko, aby vás to při hraní frustrovalo. Spytihněv těchto tradičních herních postupů často využívá ke změně tempa, v některých chvílích tedy HROT působí jako akční jízda, jindy jako pomalejší adventura, no a občas dokonce jako horor.

Já bych vám hrozně rád vysvětlil, co se tady vlastně děje, ale... Já sám nevím.
i Zdroj: Hrej.cz / Aleš Tihlařík

Vypíchnout v tomhle smyslu musím zejména úroveň v Ratibořicích, kde se s proslulou babičkou Boženy Němcové setkáváte v takových situacích, ve kterých jste si ji pravděpodobně nikdy nepředstavovali. Nutno také podotknout že HROT si s literárními referencemi hraje poměrně často – stačí vzpomenout třeba level Válka s mloky, ve kterém… Ano, válčíte s mloky. S mloky, kteří mají v základnách vyvěšenou obdobu vlajky nacistického Německa. Jede Spytihněv totální dada styl? Jednoznačně. Ale budete si užívat každý jeho praštěný nápad? Že váháte!

Ani HROT však samozřejmě není bezchybný. Pokud budeme jeho technickou stránku porovnávat s aktuální špičkou v žánru retro stříleček, bude na tituly jako Prodeus nebo Ultrakill ztrácet nejen mírou a krásou grafických efektů, ale i pocitem ze střelby. Ten sice HROT nemá vyloženě špatný, ale patří jím spíše k průměru. To stejné se dá říci o hudbě a efektech, které působí až příliš mdle. Do hnědavých kulis sice víceméně zapadají, ale socialistická panoramata by si obzvláště po hudební stránce jistě zasloužila trochu opulentnější doprovod.

Za zmínku stojí i obtížnost, kterou si můžete před každým levelem zvolit na pětistupňové škále. Dovedu si představit, že i nejjednodušší „Modrá knížka“ může pro některé dnešní hráče představovat nemalou výzvu. Ale neděste se – HROT vám sice nedá nic zadarmo, ale deptat vás také nehodlá. Můžete si tedy pomoct jak ukládáním na libovolných místech, tak některým z desítky dostupných cheatů.

Takové klasické ráno v metru...
i Zdroj: Hrej.cz / Aleš Tihlařík
Takové klasické ráno v metru...

Ano, Spytihněv nezapomněl ani na tento oblíbený aspekt retro her. Pokud se vám tehdy nechce „patlat“ s pečlivě vybalancovanými úrovněmi, stačí otevřít příkazovou řádku a rázem se po Roztylech můžete pohybovat třeba na pionýru. Kdyby se vám HROT naopak zdál příliš jednoduchý i na nejtěžší obtížnost „Spalovač mrtvol“, můžete se s chutí vrhnout do módu Bitka, ve kterém se postavíte nekonečným vlnám nepřátel.

Co tedy dodat závěrem? Mám osobně velkou radost pokaždé, když se v domácích luzích a hájích urodí nějaký zajímavý a kvalitní titul. A k takovým HROT jednoznačně patří. Hráči zvyklí na fotorealistickou grafiku sice budou nad nekonečnou kostičkovanou hnědí ohrnovat nos, vy ostatní ovšem dejte Spytihněvovu dílu šanci. A možná jej zkuste ukázat i svým rodičům či prarodičům. Určitě se budete divit, kolik reliktů socialistické minulosti v úrovních zpozorují nad rámec toho, čeho jste si všimli vy…

HROT

Ano, HROT obsahuje tolik srpů a kladiv, že se chvílemi budete muset přesvědčovat, zdali jste místo hraní retro střílečky omylem nezavítali na dezinformační fórum. Pod hnědou dekou se však skrývá více než jen další z početného zástupu boomer shooterů. Gustav Husák approves!

Vskutku originální zasazení
Uhozené nápady
Povedený level design