Baldur's Gate 3 Recenze Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit

Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit | Kapitola 4

Vincent Olejník

Vincent Olejník

29. 8. 2023 00:00 1

1. Faerûn na dlani 2. Žádné slepé uličky 3. Štěstí v neštěstí 4. Fantastický opus

Trvalo to dlouho, předlouho. Třiadvacet let od vydání Baldur's Gate 2 a tři roky od spuštění předběžného přístupu. Baldur's Gate je pro mnohé srdcovou záležitostí a obavy o kvality pokračování byly mnohé. Toho si byli vědomi i Wizard's of the Coast coby držitelé práv nejen na Baldur's Gate, ale na celý systém Dungeons&Dragons, což je také důvod, proč jsme na pokračování čekali tak dlouho. Jenže Larian Studios mají za sebou velice vydařené Divinity: Original Sin a když už nic jiného, bylo jasné, že se třetích Baldur's Gate zhostí s láskou a zápalem. Ani ty nejlepší úmysly ale nejsou automaticky zárukou úspěchu. Takže jak to nakonec dopadlo?

Pár malých škobrtnutí

Baldur's Gate 3 vypadá náramně. Umí být barevná a pohádková, ale i pěkně temná, snad až hororová. Skvělému vizuálu přizvukuje neméně dobré audio. Tady se zkrátka nešetřilo na ničem. Soundtrack je epický a rozmáchlý, když má být, a umírněný a atmosférický, když se jen tak procházíte po Faerûnu.

Tady se zkrátka nešetřilo na ničem.

Z hlediska bugů a optimalizace hru také hodnotím pozitivně. Samozřejmě se nějaké ty chybky najdou, ale s přihlédnutím k velikosti hry jich nebylo zase tolik, některé byly vysloveně zábavné – třeba když mojí postavě během dialogu zmizelo tělo ale zůstalo oblečení, jiné si vyžádaly nahrání poslední uložené pozice. Na množství bugů má také nemalý vliv zda budete hrát sami nebo v kooperaci, což je také docela pochopitelné. Co do výkonu je hra poměrně stabilní, samozřejmě pokud se vám povede zapálit půlku viditelné oblasti, nebo se procházíte v hustě osídleném městě, dostane framerate na frak, určitě se ale nedá mluvit o tom, že by byla Baldur's Gate 3 vysloveně rozbitá nebo nedodělaná. Troufám si tvrdit, že tady se asi nejvíc podepsalo o měsíc uspíšené vydání, které vývojáře připravilo o několik týdnů testování a možných oprav.

Fantastický opus

Takže zpátky k úvodu. Třiadvacet let čekání je u konce. A za sebe říkám: stálo to za to! Baldur's Gate 3 je bohatá, obrovská, propracovaná. Přímo přetéká možnostmi a vybízí k pomalému prozkoumávání. Je skvěle napsaná, má zajímavé postavy, solidní příběh i vedlejší úkoly, navíc ji můžete hrát s přáteli.

Je to hra, ke které se nepochybně budu vracet znovu a znovu. Za rok, za dva, za pět let, až budu mít během Vánoc dovolenou a řeknu si, že bych si dal nějaké to epické dobrodružství ze světa Dungeons&Dragons, nainstaluji Baldur's Gate 3 a jsem si jistý, že mě bude bavit a vydržím u ní dlouhé hodiny tak, jako teď.

Baldur's Gate 3
Xbox Xbox Series X | S

Za deset let recenzování jsem žádné hře nedal bájnou "desítku", vždycky jsem razil tezi o tom, že by měla zůstat tak trochu v záloze, jako takřka nedosažitelný ideál. Jenže ačkoliv Baldur's Gate 3 není bez chyb a ten měsíc testování a oprav navíc by jí prospěl, jde o hru natolik dobrou v tolika ohledech, že mi nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit.

Přístupné veteránům i nováčkům
Taktické, ale svižné souboje
Uvěřitelný svět a postavy