Baldur's Gate 3 Recenze Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit

Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit

Vincent Olejník

Vincent Olejník

29. 8. 2023 00:00 1

1. Faerûn na dlani 2. Žádné slepé uličky 3. Štěstí v neštěstí 4. Fantastický opus

Trvalo to dlouho, předlouho. Třiadvacet let od vydání Baldur's Gate 2 a tři roky od spuštění předběžného přístupu. Baldur's Gate je pro mnohé srdcovou záležitostí a obavy o kvality pokračování byly mnohé. Toho si byli vědomi i Wizard's of the Coast coby držitelé práv nejen na Baldur's Gate, ale na celý systém Dungeons&Dragons, což je také důvod, proč jsme na pokračování čekali tak dlouho. Jenže Larian Studios mají za sebou velice vydařené Divinity: Original Sin a když už nic jiného, bylo jasné, že se třetích Baldur's Gate zhostí s láskou a zápalem. Ani ty nejlepší úmysly ale nejsou automaticky zárukou úspěchu. Takže jak to nakonec dopadlo?

Faerûn na dlani

Baldur's Gate 3 je obrovská hra. Pokud bychom se bavili jen o hlavním příběhu, rozděleném na tři části, tak spolehlivě zabaví na několik desítek hodin, ale herní čas je u Baldur's Gate ošemetná věc. Spoustu úkolů můžete splnit mnoha různými způsoby, některé jsou na patnáct minut, jiné na hodinu, a záleží jen na vás, jakou cestou se vydáte. Navíc tu je spousta vedlejších úkolů, odboček a uliček, ve kterých čeká mnoho překvapení a pokud byste hrou prosprintovali, neviděli byste ani zlomek toho, co nabízí.

Naopak pokud si dáte načas – a hra vás za to bohatě odmění – není problém strávit ve Faerûnu klidně i více než sto hodin. A to se bavíme o jednom průchodu. Množství detailů je neskutečné a péče, jakou jim Larian věnovali, úctyhodná. Postavy jsou uvěřitelné a zajímavé, dabing vydařený, a celá hra je pečlivě vybalancovaná tak, aby si na své přišli fanoušci znalí Dungeons&Dragon, ale nováčci se necítili ztraceni a příliš zavaleni informacemi.

Není problém strávit ve Faerûnu klidně i více než sto hodin.

Bohatý svět Faerûnu žije a dýchá, a hráč se cítí jako jeho součást spíš než jako úhelný kámen, kolem kterého je vystavěno vše kolem. Ano, vaše družinka jsou ti hrdinové, ano, budete muset činit rozhodnutí, která se dotknou mnohých, ale k tomu hrdinství se budete propracovávat postupně a cesta to bude trnitá, plná obtížných voleb, u kterých nikdy úplně nevíte, zda se vám později nevymstí. Navíc, jak to tak bývá, ne každého hrdinu byste nutně chtěli osobně poznat, a hra nešetří příležitostmi udělat z vás (a vašich společníků) spíš něco, co vypadlo z antihrdinských The Boys.