Baldur's Gate 3 Recenze Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit

Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit | Kapitola 2

Vincent Olejník

Vincent Olejník

29. 8. 2023 00:00 1

Seznam kapitol

1. Faerûn na dlani 2. Žádné slepé uličky 3. Štěstí v neštěstí 4. Fantastický opus

Trvalo to dlouho, předlouho. Třiadvacet let od vydání Baldur's Gate 2 a tři roky od spuštění předběžného přístupu. Baldur's Gate je pro mnohé srdcovou záležitostí a obavy o kvality pokračování byly mnohé. Toho si byli vědomi i Wizard's of the Coast coby držitelé práv nejen na Baldur's Gate, ale na celý systém Dungeons&Dragons, což je také důvod, proč jsme na pokračování čekali tak dlouho. Jenže Larian Studios mají za sebou velice vydařené Divinity: Original Sin a když už nic jiného, bylo jasné, že se třetích Baldur's Gate zhostí s láskou a zápalem. Ani ty nejlepší úmysly ale nejsou automaticky zárukou úspěchu. Takže jak to nakonec dopadlo?

Reklama

Žádné slepé uličky

Už velmi záhy po rozehrání nepochybně zjistíte, že Baldur's Gate 3 nabízí spoustu obsahu, a mnoho z něj najdete úplnou náhodou. V jeskyni pod mostem, v rámci dialogu, ke kterému se náhodou přichomýtnete. Nebo třeba díky nějaké zvláštní schopnosti.

Hra vám své možnosti v začátcích velmi nenásilně naznačí, ale nepočítejte s nějakým voděním za ruku. Pokud chcete vyšetřit vraždu nevinných (opravdu nevinných?) obchodníků, ale nemáte žádné svědky a místo činu neskrývá žádné jasné stopy jako jméno vraha, které by oběť napsala vlastní krví, jak na to půjdete? Nu, co třeba použitím schopnosti mluvit s mrtvými?

Baldur's Gate zkrátka občas očekává, že budete přemýšlet skutečně v intencích stolního RPG spíš než videohry, a na rozdíl od mnoha jiných obdobných pokusů, tady to často opravdu funguje. Zda-li pak jsou sudy s "ohnivým vínem" hořlavé, hm? A co když jsem našel sklad výbušnin a před zahájením souboje s bossem je nenápadně rozmístím na vhodná místa?

Budete přemýšlet skutečně v intencích stolního RPG spíš než videohry.

Zkrátka a dobře, v Baldur's Gate se vyplatí mít trochu invence a ptát se "schválně, co se stane, když…", protože ono se ve valné většině něco stane a ať už jde o něco, co jste čekali, nebo budete zaskočení tím, že se náhle ocitnete na diskotéce s tančícími houbami, je docela malá šance, že budete zklamaní.

Což zároveň nahrává obrovskému potenciálu znovuhratelnosti. Desítky hodin jsem ve hře strávil ještě před jejím vydáním a několikrát jsem odehrál stejný úsek hry, pokaždé s jinou postavou, pokaždé jinak, a pokaždé jsem našel něco nového a zajímavého, nebo zažil stejné situace, ale z jiného pohledu.

Rozhodnutí a následky

Baldur's Gate 3 nechává hráči obrovskou svobodu v řešení situací a co je ještě lepší, tu svobodu jemně črtá prostřednictvím dialogů. V začátcích hry přicházíte do druidské osady, kde se schyluje k vyhnání thieflingů prchajících před nájezdy skřetů. Situaci můžete vyřešit mnoha způsoby, počínaje diplomacií a konče úkladnou vraždou, s mnoha možnosti mezi tím. Je jen na vás, jak se k celé věci postavíte, ale také kolik času jste jí ochotni věnovat, spousta smírčích řešení totiž vyžaduje nemálo vynaloženého úsilí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama