Baldur's Gate 3 Recenze Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit

Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit | Kapitola 3

Vincent Olejník

Vincent Olejník

29. 8. 2023 00:00 1

1. Faerûn na dlani 2. Žádné slepé uličky 3. Štěstí v neštěstí 4. Fantastický opus

Trvalo to dlouho, předlouho. Třiadvacet let od vydání Baldur's Gate 2 a tři roky od spuštění předběžného přístupu. Baldur's Gate je pro mnohé srdcovou záležitostí a obavy o kvality pokračování byly mnohé. Toho si byli vědomi i Wizard's of the Coast coby držitelé práv nejen na Baldur's Gate, ale na celý systém Dungeons&Dragons, což je také důvod, proč jsme na pokračování čekali tak dlouho. Jenže Larian Studios mají za sebou velice vydařené Divinity: Original Sin a když už nic jiného, bylo jasné, že se třetích Baldur's Gate zhostí s láskou a zápalem. Ani ty nejlepší úmysly ale nejsou automaticky zárukou úspěchu. Takže jak to nakonec dopadlo?

Štěstí v neštěstí

Samozřejmě by to nebyli Dungeons&Dragons, kdyby tu nebyl prvek náhody. Ten, tradičně, představují kostky, zejména ikonická "dvacetistěnka". Nic není dáno a dle okřídleného přísloví "i mistr tesař se někdy utne", je klidně možné, že i pokud je vaše postava mistrem v přemlouvání a fabulaci, zrovna v tomhle dialogu s touhle postavou se vám nepoštěstí.

Kostky ale nepřináší jen smůlu, naopak i váš bojovník bez charismatu se zrovna daný den probudil s neobvyklým darem pro vyjednávání a hodí si kritický úspěch. Samozřejmě jsme pořád ve videohře, takže pokud vám na dané volbě opravdu hodně záleží, není nic snazšího, než si načíst poslední uloženou pozici a zkusit štěstí znovu, třeba s postavou, která má vyšší statistiky ovlivňující konkrétní hod.

Recenze Baldur's Gate 3 - nezbývá, než se Larian Studios hluboce uklonit
i Zdroj: Vincent Olejník / Hrej.cz

Statistiky samotné opravdu mohou být a často jsou rozdílem mezi úspěchem a neúspěchem, ale i bez nich vám Baldur's Gate dá možnosti, jak své šance zvýšit. Potřebujete někoho "ukecat"? Pak je dobré znát okouzlovací formuli. Co když ji ve vaší partě nikdo nemá? Nevadí, u obchodníka se dá koupit svitek na jedno použití. Pak si místo jednou házíte dvěma kostkami a počítá se lepší výsledek. V těchto chvílích vstupují do hry i různé "buffy", třeba od vašeho barda. Taková bardská inspirace pak pomůže nejen u dialogů, ale i v soubojích.

Zkrátka a dobře, kostky jsou v Baldur's Gate sice mocné, ale paní štěstěnu si na svou stranu můžete naklonit mnoha způsoby. Samozřejmě kromě kritického úspěchu existuje i kritický neúspěch, a pokud na kostce padne obávaná jednička, ani lepší statistiky nebo pomoc od přátel vám nepomohou.

Jste na tahu

Kromě staré známé fráze "hoď si kostkou na…" je neméně ikonickou frází i "hoďte si na iniciativu". Stejný systém funguje i v Baldur's Gate, kdy si na začátku každého souboje hází každý účastník, ať už hráč nebo NPC, iniciativu. Ta určuje pořadí postav v rámci kola. Postava s nejvyšší iniciativou hraje jako první a dál se postupuje stejným způsobem od nejvyššího čísla po nejnižší.

Tahové souboje v Baldur's Gate odsýpají, ale zároveň poskytují dostatek prostoru pro taktizování. Při sólovém hraní je Baldur's Gate poměrně komplexní, zejména proto, že se budete muset velmi podrobně seznámit se schopnostmi celé vaší družinky. Občas to jediné, co rozhodne o výhře nebo prohře, je dobře načasovaný buff od barda nebo klerika, nebo vaše schopnost přemýšlet trochu mimo zajeté intence. Možná bude lepší "obětovat" tah na přesunutí barelu s hořlavinou. Nebo si všimnete, že protivník stojí vedle propasti – to by ale byla smůla, kdyby vaše postava na chvilku přestala mávat mečem a zkrátka ho shodila dolů. Podobné taktiky ovšem dokážou využívat i vaši protivníci, takže opatrně s tím, kam svého křehkého kouzelníka pošlete.

Tahové souboje v Baldur's Gate odsýpají, ale zároveň poskytují dostatek prostoru pro taktizování.

Protože jsem odehrál dost v předběžném přístupu, bylo zajímavé sledovat, jak Larian upravovali obtížnost, ať už jde o obtížnost některých dialogových voleb, nebo právě soubojů. V dokončené hře na normální obtížnost mi souboje přijdou dobře vybalancované a pokud se zrovna nepustíte do křížku s něčím o několik levelů nad vámi, tak se správnou taktikou máte velkou šanci na výhru. Když srovnám souboje s Divinity: Original Sin 2, je Baldur's Gate 3 výrazně snazší, ale považuji to za dobré rozhodnutí. Pokud je někdo mistr tahových soubojů, nic mu nebrání si obtížnost zvýšit, ale pro ty hráče, kteří si chtějí Baldur's Gate zahrát, ale s tahovými souboji buď nemají tolik zkušeností nebo v nich zkrátka nejsou tak dobří, je výchozí obtížnost nastavená tak akorát a případně ji lze ještě snížit.

Asi jedinou připomínku bych tu měl ke kooperativní hře, kde se občas může stát, že i přes iniciativu a dané pořadí si se spoluhráči můžete "lézt do zelí". To je dáno tím, že v rámci kola a svého tahu můžete ale nemusíte využít všechny akce, které máte k dispozici, a můžete potom zasahovat i do tahů jiných hráčů v rámci stejného kola. Párkrát se mi takhle stalo, že jsem vyplýtval akci na nepřítele, kterého vteřinu přede mnou zabil spoluhráč, i když nebyl zrovna "na tahu".