Metal Gear Solid: Graphic Novel Recenze Metal Gear Solid: Graphic Novel

Metal Gear Solid: Graphic Novel

jiri.skrampal

jiri.skrampal

28. 6. 2006 22:03 2

O Solid Snakeovi a jeho věru neuvěřitelných dobrodružstvích už mnoho napsáno bylo, a také ještě hodně napsáno bude, například v následujících řádcích. Ve svém prvním 3D ztvárnění prožil legendární hrdina Solid Snake na PSX srdcervoucí příběh plný pachuti falešného přátelství a zrady. Jednou to ale nestačilo a tak po několika letech vyšel remake tohoto herního skvostu s trefným podtitulem Twin Snakes na konzoli GameCube. Ovšem incident na Shadow Moses se nyní opět vrací, aby do třetice všeho dobrého vytvořil nový konzolový žánr, který sice ve skutečnosti není hrou, ale i tak neztrácí nic ze své osobitosti. Přivítejte první interaktivní digitální komiks.

Shadow Moses na třetí

Ti z vás, kdo by prošli Metal Gear Solid i poslepu, jistě odsouhlasí, že Snakeovy příběhy v sobě měly určité prvky komiksovosti už od počátku. Ostatně i samotný Otacon při souboji Snakea s Ninjou prohlásil „It’s like a scene out of my anime movies” (zřejmě nešlo o scénu z filmů,.které sledujeme my pravidelně po jedenácté večer, ale budiž). Udělat z MGS komiks se tak od prvního okamžiku jevilo jako dobrý nápad. Musím ale poznamenat, že nakonec nebyl jenom dobrý, ale byl přímo skvělý.

Interaktivní?

Na UMD disku naleznete celkem tři herní módy. Hra v pravém slova smyslu sice ve skutečnosti není ani jeden z nich, ale za zmínku stojí jistě každý. První je prostě prohlížení komiksového booku, který má něco přes 270 stránek. V žádném případě se ale nejedná o prosté prohlížení obrázků. Hra má svůj vlastní engine a ten překvapivě pracuje ve třech dimenzích. 3D prostor je pokrytý 2D obrázky, které se občas různě překrývají. Během prohlížení vám daná komiksová scéna doslova ožívá před očima, i přesto, že jde stále jen o virtualizovaná políčka knížky. Kamera se dynamicky přesouvá z jednoho charakteru na druhý, jindy zas dramaticky zazoomuje atd., všechno udržuje neuvěřitelné akční tempo a hlavně vaši pozornost. Musíte tak hltat obraz za obraz a nenabažíte se, dokud nebude konec. Tu a tam narazíte na filmové sekvence, jenž se nesou v duchu zbytku vyprávění a od normálních stránek, které jsou velmi často rozhýbané, je rozeznáte jen tak, že stránky si přeskakují jak chtějí, bez možnosti zasáhnout. To může být maličko problém pro čtenáře, kteří nejsou v angličtině zase takoví machři a anglický slovník je, hned po sbírce erotických aktů, jejich nejlepším kamarádem. Na druhou stranu si plynulost dění můžete kdykoliv pozastavit a vrátit o stranu zpět. Jednotlivé stránky si můžete přehazovat ručně, ale pokud byste zrovna měli plné ruce práce, můžete si nastavit automatické listování stránkami, což je oproti klasickým bookům celkem solidní výhoda. Bohužel ani u autopřehazování si nemůžete nijak nastavit délku, po kterou bude stránka zobrazena, čili opět menší podpásovka pro slabší angličtináře s jejich sbírkou umění.

Další dva do počtu

Druhým modem je jakési sbírání předmětů a postav. Během prohlížení stránek komiksu se můžete přepnout do speciálního šmírovacího módu, kde si můžete prohlédnout celou scénu bez dialogů a pořádně jí prozkoumat. Mimo hlavní záběr se totiž často skrývá spousta zajímavých věcí. Jelikož je většina scén složena z vícero obrazů, které se zároveň překrývají (a při prohlížení se vám odhalují jednotlivé vrstvy), jsou právě mezi obrazy často poschovávány různé zajímavosti. Věci a postavy, které si postupným prohledáváním všech zákoutí digitální novely nasyslíte, budete potřebovat v posledním módu s výmluvným názvem Memory Building. Po jeho zapnutí na vás vyskočí monstrózní 3D síť čítající stovky položek, z nichž každá představuje jednu věc, kterou můžete najít v komiksu, a váš úkol zde je správně pospojovat jednotlivé položky. Ke každé z nich navíc máte popisek a občas ne zrovna stručný. Při kompletaci Memory Building se dozvíte absolutně všechno, co se dá o incidentu na Shadow Moses zjistit, včetně věcí, které zatím nikde nebyly k vidění a ležely jen v hlavách vývojářů a scénáristů. Tahle velice komplexní a obsáhlá encyklopedie by mohla být slušným lákadlem pro hardcore MGS fandy. Pro ostatní to zase takové vzrůšo není.

Zaostřeno na design

O kresbu celé novely se postaral Australan Ashley Wood, velmi populární komiksový kreslíř, který je se Snakem starý známý, neboť už léta kreslí oficiální Metal Gear Solid komiks. Na první pohled celkový dojem působí trochu jednobarevně, avšak to trvá jen do okamžiku, něž si vzpomenete na hraní MGS a uvědomíte si, že tím, jak je každá scéna laděna do jedné barvy a Wood tak dokonale vystihuje atmosféru geniální herní předlohy. Je to prostě borec a jeho práce stětcem, ačkoliv zdánlivě chudá na škálu barev, neuvěřitelně podtrhuje atmosféru celého díla a o to drtivěji na vás každé rozanimované políčko dopadá. Všechny charaktery jsou ztvárněny z dokonale vytříbeným vkusem, a až uvidíte své oblíbené hrdiny a padouchy jako Meryl, Liquid, Ninja či Ocelot v artworkovém stylu, upustíte samým blahem PSP a kdyby jenom ji. Nemůžeme opomenout ani skvělý hudební doprovod, který celý grafický román úžasným způsobem podbarvuje. Metal Gear Solid Digital Graphic Novel přináší naprosto nový pohled na Snakeovo nezapomenutelné dobrodružství na Shadow Moses a zároveň i nový pohled na možnosti zpracování komiksu. Pro hardcore fanoušky povinnost, pro ostatní zajímavá, i když možná občas trochu nepřehledná, příležitost podívat se zblízka na jeden z nejlepších herních příběhů všech dob.

Metal Gear Solid: Graphic Novel

Jedná se o bravurní převedení Snakeova příběhu do komiksové podoby, okořeněné povedenou hudbou a zajímavými módy, ve kterých se o něm dovíte do slova a do písmene všechno. První digitální komiks na PSP se povedl na výbornou a my jen doufáme, že se z něho časem stane standardní žánr.

Úžasné vizuální zpracování ve spojení s chytlavým soundtrackem jistě potěší, stejně jako fakt, že se má prodávat za výrazně nižší cenu než UMD hry. Memory Building mód je propracovanou encyklopedií celého incidentu na Shadow Moses.
Pokud nejste skutečnými hardcore fanoušky, které by bavilo donekonečna prohlížet tohle Snakeovo dobrodružství a hledat další a další předměty, vydrží vám jen pár hodin. Pro fanoušky MGS příběh nepřinese nic nového a pro neznalé zase bude vypadat dost chaoticky a budou mít problémy se v něm orientovat. Navíc nic pro osoby bravurně neovládající angličtinu.