INVAZE - Připomeňte si pět nejzajímavějších strategií, tahovek nebo taktických her z roku 2022
i Zdroj: Vlastní koláž
Invaze Článek INVAZE - Připomeňte si pět nejzajímavějších strategií, tahovek nebo taktických her z roku 2022

INVAZE - Připomeňte si pět nejzajímavějších strategií, tahovek nebo taktických her z roku 2022

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

16. 1. 2023 19:10

Komunitní část letošní ankety INVAZE 2022 právě začíná. Zatímco vy volíte nejlepší hry uplynulého roku v různých kategoriích, my vám v průběhu měsíce v každé z těchto kategorií připomeneme pět nejzajímavějších tipů. Nemusí jít nutně o ty největší favority nebo nejlepší hry, ale spíše o kousky, které herním průmyslem pořádně rezonovaly.

Reklama

Po sérii mainstreamových žánrů přichází první, který bychom mohli označit za okrajovější, určený spíše vyhraněným fanouškům. Strategie a taktické záležitosti přece jen za ta léta ustoupily do pozadí, letošní rok byl pro ně ale příznivý, a zajímavých novinek máme tolik, že se z nich horko těžko vybíralo jen pět nejzajímavějších.


Total War: Warhammer III 

17. února | Creative Assembly | PC

Začátek roku se musel líbit fanouškům strategických orgií v sérii Total War i milovníkům stále populární značky Warhammer. Tahle na první pohled trochu divoká kombinace se totiž dočkala už třetího dílu crossoverové série, a už zase to fungovalo naprosto báječně. Vyvrcholení série opět přineslo naprosto obří nabídku obsahu, výpravné kampaně, dotaženou hratelnost i spoustu drobných vylepšení, které potěší zkušené hráče.

Právě bohatost hry je jedním z jejích nejsilnějších aspektů. Náš externí recenzent David Tatarka v recenzi poznamenal, že může dohrání všech variant příběhu s různými stranami konfliktu zabrat odhadem 400 hodin času, takže za své peníze dostanete opravdu hodně muziky. Navíc je součástí nabídky i na poměry žánru velmi nadstandardní grafika. Problémem je snad jenom to, že tohle všechno dohromady znamená dost krvavé hardwarové nároky, které můžou být pro leckterého zájemce překážkou. Kromě toho jde ale o jednoho z horkých favoritů na strategickou zábavu roku.


Two Point Campus 

9. srpna | Two Point Studios | PC/Xbox/PlayStation/Switch

Po veleúspěšném překvapení Two Point Hospital se velmi podobně nazvané studio rozhodlo vsadit na jistotu a pokračovat stejným způsobem, jen v jiném prostředí. S Two Point Campus jsme se z dezinfikovaných nemocnic přesunuli do prostředí vysoké školy, kde musíte obhospodařovat své vzdělávací zařízení a jeho studenty i zaměstnance.

Léčení nemocí tak nahradilo vtloukání informací, kožní a chirurgii zase střídá fakulta rytířství nebo špionství. Každý student je díky procedurálnímu generování jiný, má jiný životní osud, motivaci i schopnosti. Samozřejmě nechybí šprti, umělecké duše, potížisti i věční pařiči, kteří přednáškám moc času nevěnují. Reputace školy je ale klíčová, a hodnocení jste především na základě toho, jak dobře nabiflované generace absolventů každý rok diplomujete, nebo kolik vedlejších aktivit studentům nabízíte.

Opět to funguje skvěle, navíc je hra otevřenější zájemcům o stavbu, kteří až tak moc neholdují samotnému strategickému vedení školy. Jen škoda, že fanouškům Hospital vlastně Campus nenabízí až tak moc nového obsahu nebo možností. Uvidíme, kam se autoři vydají příště.


F1 Manager 2022

25. srpna | Frontier Developments | PC/Xbox/PlayStation

Hodně zajímavá kombinace vzešla z partnerství značky Formule 1 a studia Frontier Developments. Po více než dvaceti letech od F1 Manageru první oficiálně licencovaná strategie založená na královně motorsportu měla být láskyplným vzkazem všem zkušenějším fanouškům sportu, kterých v posledních letech i díky dokumentární sérii od Netflixu rapidně přibývá.

F1 Manager 2022 tak sliboval velmi hlubokou správu jedné ze skutečných stájí, se skutečnými jezdci i skutečnými závodními inženýry a členy managmentu včetně autentického dabingu tak, jak ho známe ze závodních rádií. Ve hře pak skutečně nechybí pokročilejší vývoj monopostů a jednotlivých dílů, jejich opotřebení, vyjednávání platů, sponzorských balíčků, vylepšování ústředí stáje a další manažerské drobnosti. Nejvíce se toho ale stejně děje na trati.

Právě tam se ale projevily některé porodní bolesti nové série. Během závodních víkendů sice můžete mít pod palcem všechno možné, a na poměry žánru vypadá samotné závodění až neuvěřitelně autenticky, hru ale trápila spousta menších designových nedostatků, problémů s AI nebo nevyvážeností některých ve skutečném závodění klíčových faktorů (třeba opotřebení a rychlosti jednotlivých směsí pneumatik). I výše zmíněná správa týmu je pak až příliš mělká. Do budoucna tedy musí autoři zamakat, pak se ale s F1 Managera může stát zářný příklad, jak parádně využívat licenci.


Victoria 3 

25. října | Paradox Interactive | PC

Co by to bylo za strategickou sezónu, kdyby Paradox nevydal další ze svých grand strategií. Přeloni jsme se rozplývali nad geniálními Crusader Kings 3, loni to zase byla Victoria 3, tedy série zaměřená na éru mezi vrcholem průmyslové revoluce a začátkem druhé světové války. Victorii 3 jsme se na Hrej bohužel moc nevěnovali, ale to především proto, že se mezi redaktory hrám od Paradoxu nikdo aktivně nevěnuje. 

Je to škoda. I nová Victoria si recenzenty získala, přinesla spoustu nových prvků a tradičně oblíbenou, obrovsky komplexní strategickou hratelnost, tentokrát s vylepšenou diplomacií, přepracovanou kolonizací a správou různých částí populace. 

Hru ale stále pronásledují problémy, které Paradox trápí už dlouho. Hráči totiž příliš neoceňují finanční model, který autoři dlouhodobě používají. K základní hře totiž postupně vyjdou desítky drahých DLC, které ji doplní o obsah, který byl oproti předchozímu dílu osekán. A kdejaký fanoušek už na podobné dřenění obsahu není zvědavý…


Marvel’s Midnight Suns 

2. prosince | Firaxis Games | PC/Xbox Series/PlayStation 5

Na závěr se od klasických strategií přesuneme do světa tahovek. Tam se letos podívala i stále pestřejší nabídka her licencovaných komiksovkami Marvel. Midnight Suns zaujmou třeba tím, že kromě osvědčených ranařů z Avengers sázejí i na o něco méně profláklé superhrdiny včetně Bladea, Ghost Ridera nebo Magika. Obligátního Iron Mana nebo Spider-Mana se ale samozřejmě také dočkáte.

Hlavní roli nicméně obsazuje nový, upravitelný hrdina Hunter. Hratelnostně pak hra vychází z tahových principů XCOMu, včetně nadstaveb jako je úprava základny nebo budování vztahů s parťáky. Do hry ale zároveň promlouvají neobvykle sběratelské kartičky. Mix to byl povedený a Midnight Suns posbíralo solidní známky, potenciál byl ale přece jen ještě o něco větší. Tak uvidíme, jestli se někdy dočkáme pokračování.


V anketě ale samozřejmě můžete hlasovat pro celou řadu dalších adeptů na výhru. Záleží především na vás. Hlasování již začalo, svůj názor tedy můžete vyjádřit třeba právě teď. Zapojením do ankety se navíc zároveň zařadíte do soutěže o hodnotný dárek v podobě SSD disku od generálního sponzora Invaze, společnosti Samsung!

Vypusťte sílu Samsung SSD 980 PRO, modelu navrženého pro náročné hráče a technicky zdatné uživatele. Nabízí vysoce výkonnou šířku pásma a propustnost pro náročné použití ve hrách, grafice, analýze dat a dalších oblastech. Načítání her je rychlé, takže můžete více hrát a méně čekat.
INVAZE 2022 Komunitní část - Hlasujte pro nejlepší hry uplynulého roku!
Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz