Condemned: Criminal Origins Recenze Condemned: Criminal Origins

Condemned: Criminal Origins

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

17. 4. 2006 22:46 2
Reklama

Začátkem února jste si mohli na našich stránkách přečíst dosud známé informace v podrobném preview, před 15 dny zde vyšly první dojmy z hratelné demoverze. Nyní si můžete konečně přečíst i pořádně krvavou recenzi na ještě krvavější hru. Vydejte se s námi do nebezpečných zákoutí s ještě nebezpečnějšími protivníky, jak si je představuje slavná vývojářská firma Monolith.

Drsný příběh plný nelogických děr

Při hraní se vžijete do role agenta FBI Ethana Thomase. Tenhle polda je pro každou správnou věc a svoje případy řeší setsakramentsky precizně. K tomu mu dopomáhá jistý dar, intuice, díky které vycítí veškeré detaily a zjistí tak potřebné důkazy mnohem dříve, než jeho kolegové. Při jednom vyšetřování se však věci pořádně zamotají. Masový vrah zabije vaší zbraní dvojici kolegů, což vede k jedné velice nepříjemné věci – policie vás z vraždy obviní a chce vás dostat za každou cenu. Proto nezbývá nic jiného, než se vydat na nebezpečnou cestu plnou krve a mrtvol, očistit své jméno, dopadnout vraha a ještě si dát šálek teplého mléka na dobrou noc. No, dobře, s tím mlékem jsem to trochu přehnal, avšak nic nemění na tom, že první dva body jsou více než pravdivé. Jako jediná spřízněná osoba s vámi zůstává laboratorní pracovnice, afroameričanka Rosa, které odesíláte získané otisky prstů, krevní pozůstatky a další potřebné důkazy na expertízu. Příběh je protkán několika cut-scénami, jež doplňují už tak hutnou atmosféru. Ta sice ze začátku působí nepříjemně, ale po pár minutách se stává poměrně otřepanou záležitostí. Od půlky však hra dostává jiný rozměr, příběh graduje a blíží se k vrcholu. Bohužel se během hry objevuje spousta otázek a náznaků, které však zůstanou nevyřešeny. Stejně tak konec není jasný a již se můžete na různých foŕech dočíst o různých variantách, které hráče napadly. Na jednu stranu je to dobře, ale značí to jistou lenost ze strany autorů. Nalákají vás na sladký bonbón, který na konci (nejspíše) nenajdete.

Tak trochu jiná střílečka

Jestliže jste o hře slyšeli pouhé náznaky, pak věřte, že Condemned je velmi netradiční FPS akcí. Během procházení hry tak budete namísto nábojů a všemožných zbraní brát do ruky vše, co by mohlo posloužit k utlučení nebo rozsekání nepřátel. Střelné zbraně jsou velice nedostatkovým zbožím, proto je leckdy nutné přemýšlet, zda-li se vyplatí do protivníka vypálit kulku zavrtající se do jeho těla, či ho po hlavě přetáhnout pažbou. Ze střelných zbraní si ve svých rukou budete chvíli držet pistoli, revolver, pumpovací brokovnici, upilovanou brokovnici či samopal. Jelikož se vám dostanou k ozkoušení skutečně jen párkrát za herní dobu, mrkneme se na druhý typ vražedných nástrojů, totiž zbraní na boj zblízka. Je to těžiště hry, tudíž jich ve hře naleznete opravdu požehnaně a zábavu si s nimi taky užijete. Kromě klasických planěk posetých hřebíky, různě velikých trubek, hasičských seker či dvířek od skříněk se můžete těšit i na naprosto brutální kladivo, pohrabáč, páčidlo, hořící kus dřeva, který nejen že kvalitně osvítí blízké okolí, ale poslouží i jako propustka na onen svět. V případě nouze lze použít i elektrický paralyzér, se kterým můžete na malou chvíli dostat nepřítele ze hry a následovně ho rychle ubít.

Poměrně nepochopitelnou věcí je nemožnost skákání, skrčení a podobných taškařic, na které jsme odjinud již dávno zvyklí. Hra prostě nedovoluje volnější pohyb. Můžete sice sem tam něco přelézt, podlézt a seskočit, ovšem jen v případě, kdy vám to hra dovolí. Kdo ví, třeba za tím stojí mohutnější postava agenta Thomase, který skutečně není klasický hollywoodským hezoun.

Level design na jednoduchém principu

Condemned trpí stejnou nemocí jako minulá hra od tvůrců z Monolith, F.E.A.R. Tou není nic jiného, než podivný level design. Ten není výrazně špatný, ba naopak. Veškerá prostředí jsou dotažena do maximální preciznosti. Pohled do tmavého pokoje, osvíceného jen baterkou, nepůsobí zrovna nejveseleji. Smysl pro detail a puntičkářství se nedá tvůrcům upřít, v tomto mají u mě prostě veliký obdiv, protože podobná prostředí můžete znát jen ze žánrově podobných snímků jako je S7VEN, Saw, Mlčení Jehňátek a podobně. Jenže, čeho je moc, toho je příliš. Kromě posledního levelu navštívíte více méně stále stejné prostory. Někdo může namítnout, že školní budova, metro a tak dále jsou diametrálně odlišná území. To by však nesmělo vše trpět stereotypní akcí typu: seber prkno – zabij – seber trubku – umlať – hele pistole – zastřel a tak dále a tak dále. Naštěstí díky příběhu, který vás táhne pořád kupředu se dá tento herní princip vesměs odpustit. Co se však odpustit nedá je krátká herní doba. Hru skutečně dohrajete za nějakých 10 až 12 hodin (v mém případě to bylo 6, pozn. ed.), což je sice na dnešní dobu, bohužel, standard, ovšem pořád se jedná o směšnou délku.

Umělá inteligence morbidních nepřátel

Opět si nemůžu odpustit i zde srovnat hru s F.E.A.R. Tam byla totiž umělá inteligence skoro dokonalá, nepřátelé se kryli, využívali různých možností a domlouvali se mezi sebou. V Condemned žádní speciálně vycvičení vojáci nejsou a namísto nich budete potkávat různé feťáky, vrahy, násilníky a zmutované jedince, kteří se podobají nebohým pokusným subjektům doktora Mengeleho. Z umělé inteligence mám značně smíšené pocity. Na jednu stranu se dokáží nepřátelé schovat v temném rohu a ve vhodnou chvíli pozdravit vaší lebku rezavou trubkou, ale ve většině případů běží nejkratší cestou k vám. Jediným opravdu příjemným zpestřením jsou bitky různých nepřátel mezi sebou. Proto může nastat situace, kdy se na vás řítí jeden pěkně naštvaný kuchař a trojice neveselých vyhublých šílenců a namísto společného útoku na vaší osobu začne kuchař rozsekávat ostatní.

Next-gen grafika se nekoná

Při ohlášení tohoto titulu se začala světem internetu šířit zpráva o next-gen grafickém zpracování, jelikož kromě PC se hra objevila i na herní konzoli Xbox360. Hru pohání stejný engine jako F.E.A.R., jen vylepšen o některé efekty. Avšak nazvat vizuální stránku jako next-gen se opravdu nedá. Přesto jsou povětšinou textury pěkně ostré s vysokým rozlišením, hra stínů a světel je výtečná a i modely postav a jejich rozpohybování zaslouží poklonu. Nároky na železo jsou více méně shodné s těmi na F.E.A.R., jinými slovy celkem drsné.

Po zvukové stránce je Condemned v těžkém nadprůměru. Nadabování postav, skřeky umírajících nepřátel a ostatní zvuky v pozadí, které vás obklopují během celé hry jsou prostě k sežrání. Takto si přesně představuji ozvučení hororové hry, kterou Condemned dozajista je.

Condemned: Criminal Origins
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Tak či tak je Condemned: Criminal Origins kvalitním titulem, který zaujme především vyznavače temných prostředí s hororovým nádechem. Kvalitní akce plná soubojů tělo na tělo a infarktových situací obklopená dosti brutální šlupkou.

Co se nám líbí a nelíbí?

Atmosféra hry, používání poněkud jiného typu zbraní, než je tomu o ostatních her zvykem, grafické a zvukové zpracování, vyšetřovací metody.
Krátká herní doba, příběh plný nevysvětlených otázek, umělá inteligence, částečně i level design.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama