Condemned: Criminal Origins Článek Condemned: Criminal Origins

Condemned: Criminal Origins

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

1. 4. 2006 22:57
Reklama

Hra Condemned je majitelům next-gen konzole Xbox360 k dispozici již nějaký ten čas, ale až nyní se rozhodli tvůrci z Monolith a vydavatelská společnost Sega vypustit hratelnou ukázku brzy vycházející hry. Instalační soubor je relativně velký macek, zabírá totiž rovných 455 MB. Ovšem po jeho stáhnutí a následovaném nainstalování můžeme s klidem říci, že za to stojí!

Atmosféra nasáklá krví a špínou

Demoverze začíná první misí z plné hry. Ta nás zavede do tajemného zpustošené domu, ve kterém jeden z policistů nalezl brutálně zavražděnou ženu. Celá místnost působí opravdu nepříjemným dojmem. Ono špatné osvětlení, podivně nakreslené oči na zdech či rozbité lidské figuríny dělají svoje. A mrtvé tělo ženského pohlaví povalující se na zemi výslednou atmosféru ještě více podtrhává. Po prvních krocích přicházejí na scénu originální vyšetřovací metody. Mobilním telefon, na jehož druhém konci přicházejí instrukce z vyšších míst máte poslat na expertízu všemožné důkazy a zjistit tak patřičné informace, jež by pomohli urychlit vyšetřování. Proto využijete UV lampu s digitálním fotoaparátem, čímž zjistíte, že žena zemřela na následky uškrcení. Ihned poté provedete pomocí laseru další nezbytné kroky, na jejichž konci se po telefonátu dozvíte, že vše vypovídá o práci sériového vraha Match Makera. Toho se již nějakou dobu snažíte vypátrat, avšak zatím bez úspěchu. Temný začátek překazí silný závan cigaretového kouře linoucí se ze zamčených dveří vedoucí do druhé místnosti. Světla zhasínají a ozývají se zvuky z požárního schodiště. Teď je pouze na vás nahodit generátory v budově a vypořádat se s zločinci a feťáky.

Nedostatek nábojů? Nevadí! Ocelová trubka postačí!

Po prvních krocích v neznámu a naprostém osamocení zjistíte, že zásobou nábojů zrovna neoplýváte a proto přicházejí na řadu alternativní zbraně v podobě různě se povalujících trubek a dřevených planěk osazených hřeby. Namísto klasických FPS her, ve kterých postupem času sbíráte lepší a silnější zbraně, vsadil Monolith tenkrát na boj zblízka. Tento prvek je velice oživujícím zpestřením, jelikož se dostáváte do blízkého kontaktu s možnou smrtí v podobě silné rány do vaší hlavy. Od tohoto okamžiku se stává styl hraní naprosto jinou záležitostí. Rádoby bezpečný pocit, který ve vás byl při držení nabité zbraně je pryč a nyní vás čeká tak trochu taktická stránka, ale především neskutečná jatka.

Zbraní se tak může stát opravdu cokoliv. V prvních minutách si vystačíte s výše jmenovanými věcmi, ovšem v pozdější fázi se vám do rukou dostane i perla v podobě hasičské sekery. Ta už dokáže vytvořit pořádně protáhlý úsměv na tváři útočícího chuligána. Každá zbraň má své plusy a mínusy. Na ty se můžete podívat při jejichž sebrání. Parametry zbraní jsou následující: dosah, síla, blokování a rychlost. Je jasné, že s s hasičskou sekyrou dosáhnete nějaký ten metr před sebe a síla rozhodně nebude nejmenší. Ovšem váha dělá svoje a proto je manipulace těžkopádnější, stejně jako rychlost blokování. S malou trubkou se naopak bez problému ubráníte velice rychle, ovšem síla útoku se nedá srovnat s již zmiňovanou sekyrou.

Správnou taktikou k úspěchu

Boj s jedním protivníkem je hračka. Stačí se vyhýbat ranám, popřípadě je blokovat a ve správnou chvíli udělat rychlý výpad a poslat útočníka na onen svět. Trochu horší to je s více protivníky najednou. Zde se již vyplatí čekat a krýt se, než naběhnout do místnosti a Rambo stylem pozabíjet veškerou verbež. Nejen, že hra není ani k tomuto přizpůsobena, ale stejně byste delší dobu ani nevydrželi. Nutno podotknout, že jsem hrál hru na nejvyšší stupeň obtížnosti. Během vašem průchodu demoverzí se setkáte s různými cut scénami a in-game filmečky, jejichž hlavním úkolem je obohatit hráče o informace a zároveň prohloubit již tak výtečnou atmosféru.

Namísto vojáků vrazi a feťáci

Zde nakousneme umělou inteligenci, která byla trochu zklamáním. Přeci jen minulý počin hochů z Monolithu, tedy F.E.A.R. nabídl vskutku zajímavou podívanou. Je jasné, že narkomani a brutální vrazi se nedají srovnávat se speciálně vycvičenými vojáky. Ovšem, vyčkávání v temném rohu je trochu málo. Nechybí ani naskryptované situace, při nichž na vás jeden z nepřátel vrhne židli či proskočí tenkou polorozbořenou zdí. Jsou zde sice i světlé výjimky, kupříkladu jakási kooperace útočníků, přičemž jeden vás zaměstnává a druhý se snaží nenápadně oběhnout prostor a zaútočit zezadu. To je však málo, protože ve většině situací na vás nabíhají jak ovce na porážku. Velkou nevýhodou je nemožnost skrčení či vyskočení. Nevíme proč, ale tyto dovednosti zkrátka agent Thomas nemá.

Vizuální orgie by Monolith

Grafická stránka se sice od F.E.A.R.u nezměnila, což však není žádný důvod k panice. Hra světla a stínu je výtečná, stejně jako modely postav, zbraní a hightech vyšetřovacích pomůcek. Velký obdiv si zaslouží i design prostředí, který na nás opravdu zapůsobil. Přitom HW nároky zůstali vesměs stejné. Hru jsem automaticky nastavil na 1280x1024, detaily šly na maximum a ani na filtrování jsem nezapomněl. V tomto nastavení se hra hýbala v krásných 40-60 snímcích za sekundu. Zde se však hodí říci, že ne každému hra běhá v pořádku. Kolega Pavel Prouza říkal, že F.E.A.R. mu běžel lépe. Problémy se prý také objevují majitelům grafických karet ATI. Zvuková složka se dá označit za perfektní. Všelijaké zvuky, nadabování postav si zaslouží velkou chválu. Zamrzelo snad jen malé zakomponování fyzikálního enginu do hry. Snad v plné verzi bude více možností, jak si s fyzikou pohrát.

Mezi vrahy už za pár dní

Plná verze hry by se měla do hráčových rukou dostat okolo 10. dubna ve vylepšené a krvavější verzi, než tomu bylo u Xboxu360. Smutnou zprávou je, že hra nebude lokalizovaná, jelikož autoři prý nemají čas k zaimplementování české podpory. CD Projekt má bohužel smůlu a s ním i většina hráčů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama