Hrej.cz Yoshi's Island DS Recenze

Yoshi‘s Island DS

martin-strnad
Martin Strnad
14. 12. 2006 23:41 1 Sdílej:
Reklama
Reklama

Pokud někoho děsí, že se zábavní průmysl spoléhá v až příliš velkém měřítku na druhá, třetí, čtvrtá a kdoví kolikátá pokračování populárních filmů, her i knížek, tak určitě neholduje taktice společnosti Nintendo. Většinu svých zlatých sérií totiž s železnou pravidelností nabízí majitelům všech svých platforem. Doku tedy bude Nintendo produkovat videoherní hardware, tak je jasné, že budou i nadále žít Super Mario Bros, The Legend of Zelda, Metroid, Mario Karts a další známé série, v nichž obvykle vystupují tradiční postavy v čele s Mariem, Luigim, Wariem, Peach, Yoshim a mnoha jinými maskoty.

Řada z výše uvedených postav už se ve svých nových titulech objevila i na handheldu DS. Vždyť jen tento rok už se nám na DS předvedl Mario v titulu New Super Mario Bros a cestičku si k majitelům DS našla i Princezna Peach se svojí solidní plošinovkou Super Princess Peach. Dlouho však nebylo ani videu ani slechu po Yoshim, který se už sice na DS ukázal také, ale bylo to jen prostřednictvím technology dema Yoshi's Touch & Go, což byl produkt, jež se za regulérní hru považovat skutečně nedal. Na svůj opravdový DS debut si musel Yoshi počkat až do začátku letošního prosince, kdy se všem majitelům DS předvedl  v plošinovce Yoshi's Island DS, což je přímé pokračování Super Mario World 2: Yoshi's Island z konzole SNES, respektive titulu Super Mario Advance 3: Yoshi's Island, což byl remake SMW2 pro handheld GBA.

Pohádka o hopsající ještěrce

Až na příběh kopíruje většina herních principů použitých v Yoshi's Island DS to, s čím už kdysi přišla původní hra na SNES. Po pravdě řečeno se však ani nový příběh od toho původního, svoji strukturou a styčnými body, nijak zásadně neliší. Yoshi si jednoho krásného slunného dne jen tak leží ne zelené louce a relaxuje ve své radostné domovině, kde většinu času nemusí nic dělat. Jen si tak lelkuje, občas něco (někoho) sežere, načež z něj vypadne vajíčko, kterým pak ze srandy rozbíjí sousedce květináče.

Co čert nechtěl, tak mu jednoho dne spadne z nebe do náruče, respektive na hřbet mimino v pokaněných plínách s velkou červenou čepicí na hlavě. „Že bych ho od někudy znal?“, říká si Yoshi. Ale to už mu batole Mario vysvětluje (nedokážu si představit jak), že jeho bráchu Luigiho a spoustu jiných dětí unesla zlá létavice do svého vzdušného zámku a jemu se podařilo díky chrabrému čápovi společně s Peach uprchnout. Yoshi se nechá ukecat a spolu se svým rodinným klanem, chrabrým čápem a uřvaným budoucím hrdinou na zádech, se vydává na nebezpečnou, vejci, mincemi, kytičkami, masožravými kytičkami, létavicemi a duchy lemovanou cestu za záchranou zbývající omladiny. Musí se probojovat několika světy, které se skládají ze vždy stejného počtu úrovní a obsahují alespoň dva bossáky.

Cestou, necestou, plošinou, neplošinou...

Jak už je jasné z žánrového zařazení hry, popřípadě z obrázků, nebo u těch starších přímo z vlastních vzpomínek, tak je Yoshi's Island DS stoprocentní plošinovou se vším všudy. To znamená, že hlavní náplní hry je především hopsání. Z SMW2: Yoshi's Island však onu opěvovanou originální hru neudělalo na SNESu jenom procházení pěkně provedených úrovní, nějaké to hopsání a sbírání různých předmětů, ale hlavně dobře fungující partnerství Yoshiho a děcka na jeho hřbetě. V Yoshi's Island DS je tento koncept několikanásobně rozveden a na Yoshiho zádech se v průběhu hry vystřídá hned několik mimin, kdy mu každé z nich propůjčí jinou schopnost. Baby Mario Yoshiho zrychlí, Baby Peach mu umožní vznášet se, mladý Donkey Kong mu propůjčí sílu a schopnost lezení, no a Baby Wario se svým magnetem dokáže přitahovat mince. Jinak bude mít Yhoshi standardně k dispozici své základní schopnosti bez ohledu na to, jaké mimino mu zrovna sedí na hřbetě. To znamená, že bude moci skákat (i dvojitě), chvilku „šlapat vzduch“ a samozřejmě i polykat nepřátele, které pak bude v podobě vajíček vrhat před sebe. Zbývá dodat, že výměna mimin bude probíhat na k tomu vymezených místech prostřednictvím chrabrého čápa.

No a právě od tohoto základního principu (každé mimino poskytne Yoshimu jinou vlastnost) je odvozen design jednotlivých úrovní i rozmístění oněch záchytných míst tak, aby se vytvořily zajímavé hádanky, nebo naopak akční momenty. Navíc jsou v úrovních rozházena místa, kde Yoshi využije dočasně mu propůjčených schopností, díky nimž se jednou stane krtkem, aby se prohrabal kyprou hlínou a jindy zase vrtulníkem, či jiným „dopravním prostředkem“. Podstatnou součástí designu úrovní jsou i segmenty, k jejichž absolvování není zručných mimin zapotřebí a Yoshi je v pohodě zvládne sám. Jde hlavně o pohyblivé plošinky, odrazové můstky, tajné prostory, přepínače a jiné libůstky.

Během cesty jednotlivými levely může Yoshi sbírat různé harampádí, které je poschováváno na místech, k jejichž dosažení je třeba využít speciální schopnosti některého z mimin. V původním Yoshiho ostrově byly tyto předměty poschovávány skutečně důmyslně mimo výřez hlavní obrazovky, obvykle někde vysoko, nebo naopak nízko. Hráč tak k jejich dosažení musel vyvinout skutečně velké úsilí. Yoshi's Island DS tento prvek částečně přejal, ale díky dvěma displayům handheldu DS, už v něm nejsou předměty schované, ale docela dobře viditelné. Chce to jen hrát s otevřenýma očima.

Roztažení herní plochy přes oba displayie však kromě výše popsaného přineslo i jedno velké negativum – přechod mezi displayi, kam hráč samozřejmě nevidí. Nezřídka se stane, že tak hráč bez vlastního přičinění  mine v přechodu schovanou plošinku, narazí na ukrytého protivníka, nebo mine, opět dobře schovaný, bonus. Škoda, že se tvůrci nerozhodli pro trošku jiný způsob zobrazení, kdyby žádný přechod neexistoval a horní i spodní část obrazu na sebe navazovaly přímo bez mezery. Tohle řešení však nebylo zcela evidentně použitelné z technických důvodů, protože způsob zobrazení je záležitost použitého enginu, který by výše popsaný způsob nezvládl. Yoshi's Island DS přináší oproti původní hře nejenom více speciálních schopností a odlišné zobrazení herní plochy, ale i řadu nových nepřátel, haldu bonusů k sebrání a hlavně minihry. K těm se dostanete v průběhu hlavní kampaně a postupně se vám otevírají a ukládají v herním menu, abyste se k nim mohli kdykoliv vrátit bez nutnosti reozehrávat hlavní mód.

Někdy je míň víc než moc

Jakkoliv se autoři snažili do Yoshi's Island DS oproti původní hře přidat všemožně rozšířený a vylepšený obsah a využít tak možností, které jim otevřela paměťová kapacita NDS, tak se jim to moc nezdařilo. Hlavně však nezvládli vyvážení prvků nových a těch původních. Hra je díky tomu až nezvykle snadná (bonusy nejsou schované, nepřátelé nepředstavují žádný problém, míst pro uložení pozice je habaděj, miminu se při pádu Yoshimu ze zad nic nestane atd.) a nepředstavuje tudíž žádnou výzvu, po jejímž překonání by měl hráč pocit, že něčeho dosáhl. V případě New Super Mario Bros. tomu bylo přesně naopak. Obtížnost byla nevyvážená směrem vzhůru, což u spousty hráčů vyvolalo frustraci z toho, že nemohou uspět ani kdyby se rozkrájeli.  Celkově vzato není Yoshi's Island DS ani trošku špatná hra. Je roztomilá a zábavná, ale bohužel přišla o pár let později než měla a kvůli snaze přizpůsobit obtížnost menším hráčům moc nesedne těm starším, kteří si kdysi užívali původní Yoshi's Island. Právě ti budou, namísto radosti ze shledání se starou známou hrou, cítit při hraní Yoshi's Island DS jisté rozčarování.

Yoshi's Island DS
Nintendo icon DS

Verdikt

Stará dobrá plošinovka s maskoty od Nintenda, která však v dnešní době působí mírně zastarale. Další pokus Nintenda oživit legendu, který díky několika neuváženým zásahům do původních herních mechanismů nevyšel, tak jak bychom si představovali.

Co se nám líbí a nelíbí?

Výborný dárek pro dítě, poslouchatelná hudba, chytrý design úrovní, přítomnost několika speciálních schopností.
Nové prvky narušují vyvážený design převzatý z původní hry, hra nevyužívá možností DS, problém s mezerou mezi dvěma displayi, extrémně nízká obtížnost.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz