Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition Recenze Trojrecenze GTA: The Trilogy - Definitive Edition, remasterové katastrofy roku

Trojrecenze GTA: The Trilogy - Definitive Edition, remasterové katastrofy roku

David Plecháček Tadeáš Pepř Zdeněk Pudivítr

David Plecháček, Tadeáš Pepř, Zdeněk Pudivítr

15. 11. 2021 20:40

Seznam kapitol

1. DAVID - GTA 3 - PLAYSTATION 5 2. ZDENĚK - VICE CITY - XBOX SERIES X 3. TADEÁŠ - SAN ANDREAS - SWITCH

Tři kultovní díly GTA. Tři remastery. Tři platformy. Tři recenzenti. Jedna kompilace, která měla probudit nostalgii téměř v každém z nás. Jak se povedla GTA: The Trilogy - The Definitive Edition na PlayStationu 5, Xboxu Series X a Switchi?

Reklama
Reklama

Pořádná recenze Grand Theft Auto: The Trilogy musí začít logicky tím nejlepším dílem ze všech, totiž tím třetím. V případě GTA je historické okénko prakticky zbytečné, všichni vědí, že to začalo dvěma „divnými“ top-down orientovanými díly, aby pak v určitém momentě přišel ten, s nímž započala největší revoluce na poli městských akcí v historii videoher. Trojka je důležitá z historického hlediska, důležitá z rockstářího hlediska, a v neposlední řadě důležitá z mého hlediska, protože se jedná o díl, s nímž jsem vyrostl. Nostalgie je samozřejmě nejdůležitějším rozhodovacím závažím na miskách vah, které rozhodují o tom, zda do remasterovaného balíčku GTA her investovat, avšak tou zásadní otázkou, kterou budeme společně se Zdeňkem a Tadeášem rozklíčovávat na následujících řádcích, je, kolik se toho za ní dá schovat. 


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT (PLATÍ PRO VŠECHNY TŘI HRY)

  • Doporučená cena: Příliš vysoká (1499 na Switch, 1599 jinde)
  • Česká lokalizace: Ne
  • Herní doba: Dohromady zhruba 60 hodin
  • Krabicové verze: Vyjdou 7. prosince, ale ne na PlayStation 5 a PC

A, minimálně za sebe můžu říct, dá se za ní schovat prakticky všechno. Nostalgie je totiž svině. 

BEJVÁVALO DOBŘE

Když mám teď už GTA 3 za sebou, můžu s rukou na srdci říct, že si legendární městskou akci pamatuju o něco lepší. Remaster dělá to nejdůležitější, vrací mě do mých dětských let a dává mi další možnost připomenout si doby, které už se nikdy nevrátí. Nechci být vyloženě sentimentální, ale zrovna trojice GTA 3, Vice City a San Andreas pravděpodobně osloví spoustu hráčů, kteří v těchto hrách nechali desítky hodin a teď z nich jsou třicátníci, čtyřicátníci, kteří se slzou v oku mohou vzpomínat na roky, kdy tyto hry vyšly. Krátce předtím, než vyšla mnou recenzovaná trojka, narazila dvě letadla do dvojčat, jedno do Pentagonu a jedno spadlo do polí v Pensylvánii, načež začala válka v Afghánistánu, a zatímco naši rodiče řešili, jak moc se mění svět okolo nás, my jen dychtivě čekali, až odhodíme aktovku ze školy někam do kouta a půjdeme opět terorizovat obyvatele New Yor… tedy Liberty City, tentokrát virtuálně. 

Vzpomínky každého z nás stoprocentně nebudou univerzální, každý si pamatuje tehdejší dobu trochu jinak, ostatně každý hrál v jiném věku i na jiném stroji. Jako první vyšlo GTA 3 na PlayStationu 2, já hrál například později až na počítači. Pamatuji si, že na tehdejší poměry byla tato verze (pochopitelně prostá veškerých patchů) až překvapivě bez chyby. Hratelnostně byla akce poměrně svazující a limitující a dnešní optikou nelze označit za moderní, ale viděno tehdejšíma očima jí nic nechybělo. Byla škoda, že Claude, hlavní a v době vydání i bezejmenný hrdina hry, neuměl plavat (a ani mluvit), a že se ve hře kromě letadélka Dodo nenacházel alespoň nějaký další stroj, který by se na obloze udržel déle než pouhých dvacet vteřin, ale to byly jen velmi drobné pihy na kráse, které nikomu nemohly vadit. 

PO DVACETI LETECH

Dnes už je situace samozřejmě odlišná. Jestli by nějaká hra z trilogie potřebovala vydatnější péči, je to pochopitelně nejstarší díl. Vice City i San Andreas s přibývajícími lety dělaly mílové kroky a pro dnešního hráče je oproti nim třetí díl jen těžko hratelný. Možná že bych si přál, aby autoři sáhli do kódu trochu víc, na druhou stranu bych sám jen těžko hledal vhodný balanc mezi autentickým zážitkem a něčím, co vlastně možná ani nechci. Nechci znít alibisticky ani mýt Rockstaru nad aktuálním remasterem ruce, ale upřímně, pokud jdete do hry jako do návratu do minulosti, nechcete, aby se věci moc lišily. Chcete, aby hra vypadala lépe, ale pořád vlastně jako před lety. Chcete, aby vás, až příště pojedete přes místní brooklynský most, přepadl přesně ten samý pocit, který jste měli kdysi dávno. 


MOHLO VÁS ZAJÍMAT V ROCE 2001

  • Nejlepší písnička v hitparádě Billboard: Hanging by a Moment od Lifehouse
  • Vítěz české fotbalové ligy v sezóně: Slovan Liberec (Blšany na 14. místě)
  • Vítěz české hokejové ligy v sezóně: Sparta Praha (ligu tehdy hrála i Slavia, Havířov, nebo Znojemští Orli)
  • Počet let od prvního Stanley Cupu Jaromíra Jágra: 10
  • Tenisová světová jednička: Lleyton Hewitt (v té době nikdo neznal Rogera Federera)
  • GTA 3 vás bude bavit, pokud: Vás bavilo libovolné GTA a chcete vidět, kde to všechno začalo.
  • Nebude vás bavit, pokud: Vás libovolné GTA nebavilo, anebo pokud už nezkousnete trochu toho retra.

Po grafické stránce tak vlastně nijak nestrádám. GTA 3 vypadá přesně tak jako vypadalo před lety. Teda… ono tak nevypadá, ale protože jsem trojku hrál naposledy několik let zpátky, rozdíly bych hledal jen velmi obtížně. Zní to možná jako výsměch, i já jsem viděl porovnávací videa a jsem si vědom toho, že se leccos změnilo (v některých případech i k horšímu), ale vtip je přesně v tom, že si můžete říkat, že takhle nějak hra vypadala i v roce 2001 (respektive 2002 v mém případě na PC). Jestli je to dobře nebo špatně nechám na vás. 

-
-

Nezměnila se moc ani akce. Stále nemluvný Claude chce v Liberty City pomstít zradu z úvodu hry, a tak za pomoci přátel sestupuje v místním podsvětí níž a níž, až do pater, kde čekají staří známí. Příběh je na dnešní dobu až překvapivě zkratkovitý a silně naivní, takže když vám někdo v telefonní budce řekne, ať vezmete auto, dáte do něj bombu a odpálíte někoho, o kom slyšíte prvně, tak to prostě – samozřejmě bez řečí – uděláte a nad ničím dvakrát nepřemýšlíte. Tihle jsou ti dobří, tihle ti zlí, a to je prostě nerozporovatelný fakt, který ve hře nikdo nezpochybňuje a nečeká se to ani od vás. 

REMASTER, KTERÝ MÁ DO IDEÁLU DALEKO

Na prvním ze tří ostrovů se tak dostanete do křížku s triádami nebo s Portorikánci El Diablos, později ale začnete koketovat s Yakuzou a rozdáte si to i s italskou mafií. Nechybí takřka nikdo, přičemž karty jsou pevně dané a vy nemáte jak ovlivnit to, co se na obrazovce stane. Je jen na vás, kolik protivníků vezmete do hrobu a kolik škody ve fiktivním New Yorku napácháte. Arzenál čítá všechno nezbytné, od pistolí, uzi, přes plamenomet, až po granáty. Jenže právě tady bychom mohli začít vyjmenovávat alespoň některé z problematických částí remasteru. 

A CO PC?

K recenzování jsme si příhodně zvolili všechny tři hlavní konzolové platformy. Na PC totiž hra nebyla několik dní vůbec dostupná a offline byl dokonce i distribuční kanál. Z dostupných reakcí ale víme, že ani na této platformě není technický stav ideální, hráče navíc trápí naprosto absurdně vysoké hardwarové nároky.

Takže problém první: Ovládání, respektive specificky střelba, fakt neodpovídá roku 2021. Už víte, že jsem nehrál PS2 ani Xbox verzi, hrál jsem vždycky na klávesnici s myší. Teď jsem ale poprvé přesedlal k ovladači, a ne, GTA 3 se na něm vážně nehraje moc dobře. Pobíhání po městě a řízení, totiž základní pohybové aktivity ve hře, ty ještě jakž takž ujdou a vlastně nemám proč si stěžovat, ale jakmile se začne střílet, začnou i problémy. Stálo mě hodně laborování s in-game nastavením, než jsem přešel na něco, co bylo aspoň trochu použitelné, ale kombinace míření (L2) a střelby (R2) je více méně nefunkční doteď, což značně komplikuje situaci v pozdějších fázích hry, kdy GTA nešetří přestřelkami. Defaultně je nastavený auto-aim, se kterým jednak odmítám hrát, ale se kterým hlavně ani hrát nejde, protože automaticky míří na lidi a nepřišel jsem na to, jak v tu chvíli prošpikovat kulkami třeba jedoucí auto. Takže jsem ho vypnul. 

Problém je, že do nějaké míry stále funguje a střelba je tak značně nespolehlivá. Problémy gradují ve chvíli, kdy spoušť nefunguje vůbec a zbraň jednoduše nevystřelí na povel. Takže třeba v jedné z prvních náročnějších misí jsem se dostal do úzké uličky, kde je radost mířit už v základu, a ze všech stran na mne nabíhali nepřátelé, ale za boha jsem je nemohl ustřílet. Řešením bylo vzít nohy na ramena a zdrhnout, a se zlořády se vypořádat na příhodnějším místě, které jsem si vybral já a bylo od nich dostatečně daleko. Není to hezké, není to ctnostné, ale je to aspoň funkční, alespoň pro mě – hru bych však tímto termínem neoznačil. A jestli je něco pořádné peklo, tak to je potom házení granátů. Když už se ve hře nějaké problémy nachází, často si je spojuji s konkrétními misemi, a v tomhle případě mi utkvěla hned ta první, v níž vás hra nažene prvně do 8 Balls, kde by se měly granáty nacházet. Úkol byl jasný a jednoduchý, ale zničit tři dodávky se ukázalo jako takřka nadlidský úkol.

-
-

Častěji jsem granátem zabil sám sebe než jedoucí vozidla. 

A tady vzniká další problém, byť ne tak důležitý. Jednou z nových berliček je autosave před každou misí. Na jednu stranu to docela chápu, protože dříve jste zemřeli, objevili jste se před nemocnicí a museli znovu pro úkol. Teď vás čeká jen „Retry“ a jedete znovu. Já vím, že je to technicky vzato usnadnění, ale mě se nelíbí. Narušuje mi můj obraz tehdejší hry. Tímhle způsobem jsem se ani jednou nepodíval ani před nemocnici, ani před policejní stanici. Jakákoliv smrt (nebo zatčení) nastalo v rámci mise, a tak jsem prostě mohl začít znovu. Je to asi nějaká úlitba aktuálním hráčům… ale i tak, proč? Mapa GTA 3 je navíc dost malá, rozhodně menší, než si jí pamatujete, a tak se k úkolu dostanete doslova za pár vteřin, a nutný přejezd vás stejně čeká i v rámci mise samotné. Autosave v jejich intencích nečekejte. 

JEZDÍM, TEDY JSEM DALŠÍ PROBLÉM

Ježdění si v obecné rovině užijete dosyta, a je jedno, jestli zrovna jedete tam nebo onam. Jenže… ačkoliv jsem řekl, že s ježděním obecně problém nemám, je tu jeden háček. Ten největší háček celého remasteru. Hra se seká. Bez legrace. Na PlayStationu 5 se GTA 3 seká. A tyto záseky dělají z ježdění tu největší noční můru. Naštěstí je hra vcelku benevolentní, takže vám promine kdejakou chybu, ale i tak je nepříjemné, když se svým vozidlem bouráte vpravo vlevo hlava nehlava. Drobné trhance, které přichází tak jednou za 5 vteřin (hrubým odhadem), vás totiž specificky v zatáčkách vždycky nasměrují někam, kam nechcete. Výsledek je tak moc frustrující, že zatímco jindy bych si vozový park gétéáčka užíval, aktuálně jsem z něj trpěl. Těžko se to popisuje, a ještě hůř se na konzoli zkoumá, v čem je vlastně problém, ale laickým pohledem to vypadá, jako by každých pět (šest, sedm) vteřin vynechalo z ničeho nic třeba 10-20 framů ze vteřiny, což vyústí v malé, ale citelné cuknutí, které vám výrazně ztíží přesnost. Zmiňuju auto, protože ve vysokých rychlostech je tento efekt nejcitelnější, ale často vám problémy nastanou i s bouchačkou v ruce, a nechcete samozřejmě ani tohle. Kdyby vám pořád nedocházelo, jak dementní celá situace vlastně je – GTA 5 je na PlayStationu 5 plynulejší než GTA 3. A to, myslím, hovoří za vše.

Bugů je ve hře přehršel, stávaly se mi všelijaké bizarnosti, ale svým způsobem mi to tak nějak ke hře patří.

Všechno ostatní jsem přežil. Bugů je ve hře přehršel, stávaly se mi všelijaké bizarnosti, ale svým způsobem mi to tak nějak ke hře patří. Nejsou to zásadní věci, jsou to jen věci, o kterých víte a kterých si všímáte. Někoho přejedete a on odletí bůh ví kam, tak to prostě bylo i dřív. No tak se vám čas od času objeví auto přímo před nárazníkem, no bože. Ale čekal bych, že bude hra plynulá za všech okolností.

A ona není. Jinak mi ke štěstí stačí málo. Nedám vám dohromady přesný výčet písniček, takže jestli něco zmizelo, nevím o tom. Všímám si jiných věcí, které mi tu víc, tu míň vadí, ale všechno se dá přežít. Jakože… chtěl jsem si třeba užít s místní polooblečenou slečnou, ale všechny šlapky tak nějak zmizely z ulic a nikdo se mnou sex nechtěl, takže jsem srdíčko musel dostat jinak. Nudaaaaaaaa. Jsou to v mých očích jen hloupá designérská rozhodnutí, kterým jednoduše nerozumím, ale nejde o nic zásadního. Z podobného „nezásadního“ ranku bych mohl vytáhnout i zdejší déšť, který je v remasterované verzi mnohem citelnější a při řízení musíte očima mnohem bedlivěji sledovat, kam vlastně jedete, protože možná až moc snižuje výhled kolem vás. Ale zvyknete si. 

-
-

A takových „zvyknete si“ věcí je ve hře fakt hodně. Třeba minikamera, na níž technicky nejsou vidět body, kam máte v rámci úkolu zajet, protože jsou mnohdy moc tmavé. WTF? To tu hru nikdo před vydáním netestoval? Ale jo, zvyknete si. Přinejhorším je v menu plnohodnotná mapa, kde najdete všechno. Zvuky? Ty by taky chtěly trochu poladit, zvuk motoru uslyšíte jen s naslouchátkem, přitom v tomto směru byla hra hezky vyvážená a dříve jste si mohli užít jak řvoucí sedan, tak rádiovou stanici. Ale co, zvyknul jsem si já, zvládnete to i vy.

Jsou to jednoduše momenty, kdy cítíte, že remaster dělá původní hře spíše medvědí službu. Jsem však realista, a vím, že za jiných okolností bych už možná třetí díl nikdy nehrál. Takhle mám důvod. Je kruté říct to takhle, ale možná vás podobně bude smýšlet víc. To samozřejmě nijak nezvyšuje kvality remasteru, chraň bůh, ale možná prostě nad tím vším zmíněným mávnete rukou a přejdete to. Ve výsledku jsem to udělal to samé i já. 

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition
PlayStation icon PlayStation 5
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
Xbox icon Xbox Series X | S
PlayStation icon PlayStation 4
Nintendo Switch icon Switch

Verdikt

Asi bych mohl o jeden stupínek hodnocení i zvýšit, jenže pokud člověk sundá růžové brýle, uvidí, že kvalit GTA 3 Remastered nedosahuje díky péči v průběhu posledního roku, ale díky tomu, jaká hra byla už před 20 lety. Remaster je jen důvodem, proč si tenhle klenot připomenout, rozhodně ne důvodem, proč jej hrát poprvé. Prakticky veškeré úpravy jsou diskutabilní, nic není dotažené do konce, ale já vám nevím, pořád mi přijde, že to za ty prachy stálo!

Co se nám líbí a nelíbí?

Vrátíte se o dvacet let zpět
Důvod zahrát si GTA 3 znovu
Relativně moderní ovládání
Vrátíte se o dvacet let zpět
Technický stav, frame-dropy
Vylepšení, která jsou jen na škodu
Vylepšení, která nejsou vylepšeními
Vlastně všechna další „vylepšení“
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz