Samorost 3 Recenze Samorost 3

Samorost 3

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

26. 3. 2016 13:40 13
Reklama
Reklama

Dodnes s širokým úsměvem vzpomínám na moment, kdy jsem měl s Amanitou tu čest poprvé. Machinarium na disku i se soundtrackem za 99 korun, no nekup to. Vůbec mě tehdy nenapadlo, že hra z trafiky by mě mohla pořádně bavit, nedejbože ovlivnit moje vnímání her. A přece se stalo. Vizuálně nezaměnitelné dobrodružství robotka Josefa ve mně vzbudilo obrovský zájem o nezávislou scénu a způsob, jak se vlastně takové hry dělají, ale hlavně - jak dokáže ani ne desetičlenný tým vměstnat do jedné hry tolik radosti? Samorost 3 zafungoval úplně stejně.

AHOJ!

Ani se nestíhám rozkoukat a Samorost 3 už pomalu tasí zbraně. První pohled na skřítkovo obydlí hraje na nostalgickou strunu, vždyť přesně tady začínal i Samorost 2. Pejsek i bouda jsou na svém místě, jen kosmická polokonzerva nepřežila. A ta flétna na zahradě asi nebude ležet náhodou, navíc když je kouzelná. Z knížky, co ležela na mém nočním stolku, jsem se dočetl něco o robotovi, mechanickém drakovi a mniších a flétnách. To nebude náhoda! Když pak v teleskopu vidím všechny ty prostorem putující samorosty, ani mě hra nemusí přesvědčovat a rovnou vyrážím pátrat po něčem, co by snad mohlo fungovat jako vesmírné plavidlo. Co ta houba támhle na kopci?

Objevování méně či více skrytých tajemství vyvolává ty příjemné pocity, při kterých se chtě nechtě musíte usmívat, často dokonce smát.

Ačkoliv zatím netuším, co přesně mě čeká nebo jak mám přistupovat k řešení hádanek, vůbec mi to nevadí. Skoro až dětská zvědavost mě nutí klikat na všechno, co se na obrazovce pohne, a každá reakce živého prostředí mě vnitřně hřeje. Odměnou přitom nemusí vždycky být uvolnění cesty vpřed, ale třeba “jenom” nádherná animace podložená dokonale sladěnou muzikou. Na neúprosného, mechem obrostlého houbaře a jeho velmi nápaditý karetní hlavolam jen tak nezapomenu. Záměrně nejsem příliš konkrétní. Právě objevování méně či více skrytých tajemství totiž vyvolává ty příjemné pocity, při kterých se chtě nechtě musíte usmívat, často dokonce smát. A přitom ve hře nepadne jediný vtip. Zcela určitě to zní jako klišé, ale Samorost 3 má srdce i duši. Vždyť jenom skřítkovo radostné “jóó!” pokaždé rozhýbe koutky úst. Jen mě mrzí, že v průběhu poslední hodiny geniálních nápadů postupně ubývá.

JUCHŮ!

Audiovizuální dojem je pro Samorost o řád důležitější než hádanky a příběh. Při snaze popsat grafiku a zvuk není možné se vyhnout superlativům. Samorost 3 je bez debat jednou z nejkrásnějších her, a to nejen díky bezchybné řemeslné práci. Trumfem je tentokrát zcela unikátní stylizace. Zatímco jeho předchůdci byli poskládaní z fotek a Machinarium zase kreslila výhradně lidská ruka, pro svůj dosud největší projekt tvůrci zvolili kombinaci obou technik. Můžete se spolehnout, že Samorost 3 si s žádnou jinou hrou nespletete.

To samé platí pro hudební doprovod. Opět se pod něj podepsal Tomáš Dvořák, tentokrát už pod pseudonymem Floex, a hodně vysoko nasazenou laťku v podobě soundtracku pro Machinarium se mu povedlo překonat. Jeho skladby pro Samorost 3 jsou dospělejší a výraznější, i když pořád zasněné, pohádkové a nerušivé. Větší prostor dostaly akustické nástroje, které už tradičně podporuje mistrně zvládnutá elektronika. Každý tón dokonale zapadá do organického samorostího světa a každý kouzelný moment hry je doveden k dokonalosti právě hudbou. Muzika měla ve hrách od Amanity vždy důležitou úlohu a v Samorostu 3 je přímo jedním z pilířů. Sám hlavní hrdina hraje na svou magickou flétnu skoro pokaždé, když se snaží komunikovat s prostředím, a nemalá část úkolů vás nechá hrát si s melodiemi. Pokud jste si v Machinariu zamilovali roztančenou improvizaci robotí kapely, pak se těšte na nejedno milé překvapení.

HM, NEVIM

Zatímco oba předchozí Samorosti byly velmi jednoduché hry, jež dohromady nezabraly víc než 2 hodiny, “trojka” už se nebojí postavit hráče před komplexní rébusy, u kterých se dá na nějakou dobu vytuhnout. Jsou více abstraktní než v případě Machinaria, a princip řešení tak nemusí vždy být snadno zřetelný. Pořád ale platí, že každá jedna hádanka dává smysl. Nečeká se od vás bezhlavé kombinování desítek předmětů v inventáři, naopak lze všechno vyřešit logickou úvahou. Hra nemá sebemenší tendenci vás v jakémkoliv ohledu trápit, občas se jí to ale nevědomky daří.

Až někomu budete chtít dokázat, že počítačové hry nejsou jenom střílečky, fotbal nebo rychlá auta, ukažte Samorost 3 a on jim to rád vysvětlí za vás.

Hned na druhé planetě mě na dobrých pár desítek minut pozdržel jinak fantastický puzzle spočívající ve vybrnkávání melodií na můří tykadla. Na konci hudební sekvence jsem dostal předmět, který z inventáře zmizel pokaždé, když jsem přešel na jinou obrazovku. Zmateně jsem odešel hledat štěstí jinam a ona věc se ve skřítkově kapse zázračně znovuobjevila v úplně jiné oblasti. Zpětně chápu proč, ale při hraní jsem se nedokázal ubránit dojmu, že něco dělám špatně. V této situaci mi nepomohl ani obrázkový návod schovaný za primitivním rébusem. Jinak si velmi cením toho, že nejde o polopatickou kuchařku, ale spíš chytré popostrčení, které vám zážitek rozhodně nepokazí.

NÓ, HODNEJ

Skřítkovo třetí vesmírné putování netrvá nijak dlouho. Jestliže statečně odoláte logickým nástrahám, zabere vám něco kolem 5 hodin, což věru není mnoho. Těch 5 hodin ale patří mezi nejpříjemnější, jaké jsem v herních světech strávil. A navíc, oslavným ceremoniálem Samorost 3 nekončí. Bez zdržování se můžete vrhnout na volný průzkum všech navštívených planetek a měsíců a dál pátrat po pečlivě ukrytých tajemstvích, nebo se jen vrátit domů a podrbat pejska. Až někomu budete chtít dokázat, že počítačové hry nejsou jenom střílečky, fotbal nebo rychlá auta, ukažte Samorost 3 a on jim to rád vysvětlí za vás. Je totiž skoro nemožné si ho nezamilovat.

Samorost 3
Windows icon PC
iOS icon iOS
Apple icon Mac

Verdikt

Nadpozemská krása. Samorost 3 překračuje všechny žánrové preference a zaryje se pod kůži všem, kdo se neštítí umění. Jen škoda slabšího závěru.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz