Uncharted 4: A Thief's End Recenze Recenze Uncharted: Legacy of Thieves Collection, nejlepšího dobrodružství, které hry nabízí

Recenze Uncharted: Legacy of Thieves Collection, nejlepšího dobrodružství, které hry nabízí

26. 1. 2022 16:00

1. SIC PARVIS MAGNA 2. CO JE JINAK, CO JE STEJNÉ, TO JE KÁRA, TEN TU RYJE 3. PRO FAJNŠMENKE

Pro někoho je číst si o Uncharted ekvivalentem nošení dříví do lesa. Jenže situace se změnila - ne každý majitel PlayStationu 5 měl i PlayStation 4, ne každý stačil za rok konzole na trhu dohnat všechny resty, a nesmíme zapomínat ani na fakt, že Uncharted míří vůbec poprvé i na počítače. Opakování tak není jen matka moudrosti, ale i nutnost, aby si z textu odnesl každý to své. A když říkám každý... myslím tím úplně každý.

Jakmile se nějaká platforma rozroste a dostane se mezi desítky milionů hráčů a mnohdy i nehráčů, logicky se dříve či později objeví úvaha o univerzálně doporučitelné hře, kterou by si měli novopečení majitelé zahrát nehledě na jejich pozdější preference. Konzole PlayStation díky své historii nabízí spoustu nejrůznějších variant, ale podle mého rozečítáte recenzi nejen na tu nejuniverzálnější, ale dost možná i tu vůbec nejlepší sérii, kterou si aktuálně můžete zahrát.

Generace PlayStationu 4, na němž obě hry zářily ve své době, je u konce, a Sony logicky chce navázat tím nejlepším i na generaci aktuální, na níž se grafická laťka posunula zase o značný kus dál. A tak vznikla remasterovaná kolekce dvou posledních her, díky níž si můžete obě hry užít v té nejlepší možné kvalitě.

Uncharted – a hovořme teď chvíli o sérii jako celku – má hned několik vyzyvatelů, z nichž jeden je lepší než druhý. Skutečně by si ale God of War užil každý? Není vyprávění o řeckém bohovi války a jeho strastem se severským panteonem přeci jen trochu moc divoké a fantaskní na to, aby byla obecně doporučitelná pro každého? Létat po Manhattanu je sice super, ale i když jsou superhrdinské filmy především díky Marvelu mainstreamem, pořád si myslím, že Spider-Man je spíše záležitostí mladšího publika, řekněme pro hráče do čtyřiceti let. Nechci samozřejmě generalizovat, ale myslím, že moje pointa je vcelku jasná. No a protože torzo textu se bude zabývat hrami od Naughty Dog, můžu do tohoto výčtu umístit i sérii The Last of Us, která zase může odradit nemrtvými.

Uncharted příliš argumentů proti své univerzálnosti nemá.

Samozřejmě že i Nathan Drake má spoustu odpůrců a antifanoušků, kteří nepřišli honbám za ztracenými poklady na chuť, obecně lze ale každý z příběhů označit za „relativně“ přízemní. Ať už se hlavní hrdinové vydali do El Dorada, nepálské Šambaly nebo arabského Ubaru, vždycky šlo o dobrodružství spojené s objevování dílčích vodítek, které měly hráče postupně navést k pokladu pohádkové hodnoty. Co si budeme nalhávat, Drake je prostě Indiana Jones dnešní generace, a každý z filmů s Harrisonem Fordem obsahoval to samé co libovolný dál Uncharted – totiž špetku záhad, špetku napětí, i špetku akce.

Právě ona akce je možná jedinou kaňkou a styčným bodem, o kterém někteří s oblibou debatují. Zatímco hledání postupu dál a snaha rozluštit záhadu před vámi je asi nejlepší částí hry, vývojáři měli především u prvních dílů pocit, že podobné momenty musí být adekvátně vyvážené střílením nepřátel. Především díky Drakeovi a Laře Croft, která sdílí se slavným dobrodruhem identický nešvar, se mezi hráči rozšířil neslavný pojem ludonarativní disonance, který popisuje rozkol mezi střílením stovek ba tisíců nepřátel v rámci hratelnosti a úplně jiným zážitkem v rámci příběhových cutscén. Inu, ano, ani Uncharted není bez chyby. Na druhou stranu, v rámci kolekce Legacy of Thieves najdete už jenom díly, které se snažily v tomto smyslu krotit.

Možná bychom tak mohli doporučení ze shora trochu konkretizovat.

TO NEJLEPŠÍ?

Ani Uncharted 4: A Thief’s End, ani Uncharted: Lost Legacy stále nepatří do starého železa. Čtvrtý díl vyšel, pravda, už v roce 2016, přičemž Lost Legacy jen o rok později, ale troufám si tvrdit, že graficky by ani jeden ostudu neudělal ani dnes. Ale generace PlayStationu 4, na němž obě hry zářily ve své době, je u konce, a Sony logicky chce navázat tím nejlepším i na generaci aktuální, na níž se grafická laťka posunula zase o značný kus dál. A tak vznikla remasterovaná kolekce dvou posledních her, díky níž si můžete obě hry užít v té nejlepší možné kvalitě, a vůbec poprvé dokonce i na počítačích. Ono to jde obojí tak trochu ruku v ruce – poslední dobou původně exkluzivních her z PlayStationu na PC přibývá. Po Days Gone, Horizonu a God of War přichází i jedna z nejikoničtějších sérií poslední doby. Pro PC hráče jde o možnost, jak ochutnat něco, co dosud mohli konzolistům jen závidět, přičemž pro Sony jde o příležitost, jak do druhého tábora nahodit vnadičku a chytit na ní nové potenciální majitele PlayStationu 5.