Uncharted 4: A Thief's End Recenze Recenze Uncharted: Legacy of Thieves Collection, nejlepšího dobrodružství, které hry nabízí

Recenze Uncharted: Legacy of Thieves Collection, nejlepšího dobrodružství, které hry nabízí | Kapitola 2

26. 1. 2022 16:00

1. SIC PARVIS MAGNA 2. CO JE JINAK, CO JE STEJNÉ, TO JE KÁRA, TEN TU RYJE 3. PRO FAJNŠMENKE

Pro někoho je číst si o Uncharted ekvivalentem nošení dříví do lesa. Jenže situace se změnila - ne každý majitel PlayStationu 5 měl i PlayStation 4, ne každý stačil za rok konzole na trhu dohnat všechny resty, a nesmíme zapomínat ani na fakt, že Uncharted míří vůbec poprvé i na počítače. Opakování tak není jen matka moudrosti, ale i nutnost, aby si z textu odnesl každý to své. A když říkám každý... myslím tím úplně každý.

Obě hry – A Thief’s End a The Lost Legacy – navazují na trilogii původně vydanou na PlayStationu 3 a remasterovanou pro PlayStation 4, avšak nepovažuji vyloženě za nutné znát předchozí příběhy. Jejich znalost vám ale rozhodně pomůže v orientaci mezi hlavními a vedlejšími postavami. Čtvrtý díl nabízí výrazně více postav než samostatně stojící Lost Legacy, na druhou stranu vám odvypráví plnotučný příběh od začátku do konce a všechno se tak dozvíte postupně, tedy to, kdo je Nathan Drake, jaké bylo jeho mládí, i s kým žije a kdo jsou jeho přátelé a nepřátelé. Lost Legacy nabízí postav výrazně méně, jenže Nathana vystřídá Chloe, s níž se ve čtyřce nepotkáte ani jednou a bude pro vás možná velkou neznámou. Když se však oprostíte společných vazeb, i Lost Legacy naprosto bez problému funguje samo o sobě prostě jako příběh honby za bájeným artefaktem, o který je jako vždy větší zájem, než by bývalo záhodno.

Pokud přistupujete k nové kolekci Uncharted nepolíbení, pravděpodobně ani neoceníte změny, které se s příchodem čtyřky udály. Základ obou dílů jsem už kulantně popsal v úvodu, Nathan, respektive Chloe, drtivou většinu času stráví průzkumem okolí a hledání vodítek, které by je posunuly dál. Taková vodítka se nachází na nejrůznějších místech, zpravidla je ale spojuje fakt, že jsou na těch nejnepřístupnějších lokacích. A tak budete šplhat, skákat, klouzat se i utíkat před všudypřítomnou hrozbou smrti. Kromě uvolněných říms a hlubokých propastí pod nimi budou vašimi nepřáteli další lovci pokladů, jenž disponují výrazně větším rozpočtem a obecně většími možnostmi, takže kromě důvtipu a faktu, že jsou vám neustále v patách (nebo vy jim), proti vám stojí i soukromá armáda a hromada nepřátel, se kterou je potřeba se vypořádat.

• Doporučená cena: 1319 Kč
  • Základní herní doba: Cca 20 hodin Uncharted 4, méně než polovinu zabere The Lost Legacy.
  • Česká lokalizace: Ano, obecně velice povedená.
  • Transfer uložených pozic z PS4: Je sice dostupný a funguje přímo primitivně, ale pokud jste už hru jednou dohráli, nedělejte to - nemá to cenu a jen se vám odemknou již získané achievementy.
  • Doporučení na obtížnost: Někteří budou možná nadávat, ale zastávám názor, že Uncharted si nejvíce užijete na nejnižší obtížnost. Souboje jsou totiž jen herní výplní a to nejlepší zažijete beztak jinde, kde vás zvolená obtížnost nijak limitovat nebude. Ale samozřejmě každému dle jeho chuti.

Tady však přichází na řadu změny, o kterých jsem též hovořil v úvodu. Střílí je výrazně méně. Nezdá se to, ale neduhem všech tří předchozích her bylo to, že se dříve či později zvrhly v totální masakr, kde se nepřátelé kosili po stovkách. Na můj vkus by tahle část mohla být potlačená ještě víc, nejlepší momenty zadostiučinění mám standardně ze zdolávání zdánlivě složitých cest vedoucích k nějakému cíli, nicméně posun je znatelný a ubylo tak důvodu, proč na Uncharted nadávat. I když si myslím, že právě tohle je na změnách to nejdůležitější, existují i jiné, mnohem hmatatelnější změny, které výrazně ovlivňují to, jakým způsobem se oba díly série hrají. Uncharted 4 v určitém momentě koketovala s myšlenkou polootevřené lokace.

Průzkum Madagaskaru byl pro sérii zlomový, a ukázal vývojářům z Naughty Dog cestu, kterou mohou následovat i v následujících hrách. Ještě výrazněji se toto rozhodnutí promítlo do Lost Legacy, v němž pátráte po ztracených městech hoysalské říše na jihu Indie v rámci další podobně otevřené mapy. Je otázka, jestli vám lehce povolená uzda směrem k volnosti namísto striktně lineárních úrovní přijde vhod (obdobně třeba jako v rámci série The Last of Us od týchž vývojářů), ale užijete si obojí a alespoň vás hra na nějakou dobu vytrhne z letargie nalajnového obsahu.

PŘES OBLOHU KE HVĚZDÁM

Pravděpodobně už máte představu o tom, jak se Uncharted hraje, a možná pro vás byly předchozí řádky tak trochu navíc. Jestliže jste nežili úplně mimo realitu a o hry se alespoň v nějakém rozsahu zajímáte, tenhle fenomén předchozích let jste alespoň jednou někde viděli a máte představu o tom, co čekat. A spousta z vás alespoň jeden z dílů hrála, ostatně máte-li už PlayStation 5 a předplácíte-li si PS Plus, čtvrtý díl je součástí PS Plus Collection v rámci předplatného zdarma. Tak či tak, nemá zřejmě úplně smysl řešit, co Uncharted přesně nabízí, ale spíše to, co je od posledně jinak.

Absence načítacích obrazovek je něco, na co se strašně snadno zvyká

Začněme v rámci PS5 tím očividným, co budeme zřejmě ještě nějaký čas zmiňovat u každé větší a v rámci specifických vlastností u každé first-party hry. Předně, z hlavy si nevybavím moment, kdy bych viděl načítací obrazovku. V obecné rovině vím, co bývá oním symbolem v rámci Uncharted série, a tuším, že čtvrtý díl má za symbol Drakeův prsten, ale ruku do ohně bych za to nedal – já ho totiž neviděl ani jednou. V případě Lost Legacy bych byl nahraný úplně. Absence načítacích obrazovek je něco, na co se strašně snadno zvyká a vlastně vám to v průběhu hraní mnohdy ani nedojde, ale oproti PS4 jde o velice vítanou změnu. Prakticky to samé bych řekl o specifických vibracích ovladače DualSense. Opět si na ně standardně strašně snadno zvyknete, ale zážitek dělají zase trochu živější.

Asi bych obvykle načítací čas a vibrace nezmiňoval jako první, ale tentokrát jsem hrál jinak. Uncharted totiž nově nabízí 3D audio, takže jsem popadl sluchátka, která prostorový zvuk podporují a ponořil jsem se do vlastního světa. A byl jsem vtažen.

Recenze Uncharted: Legacy of Thieves Collection, nejlepšího dobrodružství, které hry nabízí

Nechci tu přehnaně básnit o výhodách takového hraní, pravda ale je, si nepamatuju konvenční (rozuměj ne-VR) hru, která by dokázala lapit s takovou lehkostí, s jakou se to povedlo právě Uncharted. Je to mix všech tří aspektů řečených výše. Zaprvé, nezastavíte se. Absence loadingu pomáhá k tomu, aby vás nic nerozptylovalo a vy se mohli soustředit na dění před vámi. Jako fakt, pokud si nedáte cílenou pauzu, ve hře není prostor k tomu, abyste odlepili oči od obrazovky. Zadruhé, 3D audio, kdy naprosto přesně víte, odkud se line zvuk a vy máte pocit, že jste uprostřed toho všeho dění, samozřejmě pomáhá přenést vás někam do tropické džungle z pohodlí vašeho obýváku. A možná právě díky zvuku (a obecně nasazeným sluchátkům) jsem ještě více ocenil i vibrace a adaptivní triggery. Bez sluchátek totiž vibrace i triggery slyšíte, obojí vydává dost specifický zvuk, který logicky sluchátka odhluční. To člověk nejvíce ocení při střelbě, neboť přemáhání spoušti tak nějak lehce cvaká, a se sluchátky vám už nic nebrání představovat si, že skutečně mačkáte spoušť a ne jen část plastového ovladače.