Two Point Campus Recenze Recenze Two Point Campus, v němž neléčíte choroby, ale lidskou hloupost

Recenze Two Point Campus, v němž neléčíte choroby, ale lidskou hloupost | Kapitola 3

4. 8. 2022 16:01 1

1. DVĚ NEMOCNICE NA KRAJI MĚSTA 2. VEJCE VEJCI 3. STAVBA ZAKÁZÁNA

Díky nezávislé scéně se může vrátit kdejaký žánr. Zatím se nezdá, že by se návratu ke kořenům těšilo něco víc než boomer shootery, tedy střílečky vizuálem i hratelností odkazující na přelom tisíciletí, ale snad každá úspěšná hra libovolného žánru má teď nějaký svůj klon nebo duchovního nástupce, ať už zabrousíme kamkoliv. Své nástupce mají i některé specifické strategie, takže pokud jste někdy hráli třeba Theme Hospital, můžete si zahrát hned dvojici her, které na legendární dílo studia Bullfrog odkazují.

V tuhle chvíli, jakkoliv je to možná pro někoho překvapením, se vyloženě nabízí říct, že neexistuje lepší varianta k univerzitním The Sims než je právě Two Point Campus. To ale neznamená, že je novinka bez chyby.

Začnu tím, co mě štvalo nejvíc, ale co zároveň – alespoň hádám – nepotká většinu z vás. Recenzoval jsem totiž PlayStation 5 verzi, a logicky tak hrál s ovladačem v ruce. I když to mnozí nechápou a odsuzují, hrál jsem tak nespočet strategií. Dávno odezněla doba, kdy strategie na konzole nepatřily. Relativně bez problémů se tam tak dá hrát i Two Point Campus, ačkoliv některé nelogičnosti nechápu a totálně podkopávají jinak povedený port a ovládací schéma.

Tohle platí pro Two Point Campus obecně: Pokud nepotřebujete nic řešit, všechno funguje, pokud potřebujete, je řešení často nepříjemně komplikované.

Obecně vzato budete mít problém jen při stavění, a to jen ve velice specifických okamžicích. Budování nových místností je jednoduché a intuitivní, kampus (respektive každá jeho budova) je rozdělena do mřížky, takže podle ní vystavíte obvodové stěny, naházíte vybavení a jede se dál. Pokud chcete všechno minmaxovat, nabízí se pro nábytek přichytávání k mřížce vypnout, čímž si dokážete občas pomoci a ušetřit pár cenných centimetrů, takže toho možná vmáčknete do místnosti o trochu víc.

Potud dobré.

Než se přesuneme k problémům, je potřeba říct, že ať už stavíte jakoukoliv místnost, má určité náležitosti, které musí obsahovat. Cokoliv navíc je bonus, bez kterého se obejdete. Bez povinných věcí místnost ani neuložíte, takže buď jí vytvoříte celou, nebo jí nevytvoříte vůbec. A teď ten problém. Předchozí myšlenka – všechno nebo nic – sama o sobě naráží do logiky hry v momentech, kdy chcete něco předělat. Představte si toalety, umístíte záchod, umyvadlo, dveře. Víte, že minimálně velikost je 2x2, takže se vám to všechno krásně vejde. Jenže pak si řeknete, že by bylo fajn místnost upravit, třeba jí zvětšit, takže musíte vzít stěnu a kus přistavět. Jenže, jak už to tak bývá, přistavění zdi nejde navázat v případě, že jí něco překáží – třeba dveře – a tak je potřebujete nejdříve smazat. Smazat je ale nemůžete, protože jsou nedílnou součástí výstavby. Přesunout je nemůžete, protože nemáte kam. A přistavět nejde, protože vám překáží dveře.

To samo o sobě představuje problém, ale s relativně náročným ovládáním na konzolích to představuje doslova noční můru. Možná si řeknete, že je to extrémní situace, ale stávala se mi pravidelně. Stavím, stejně jako budete vy, co nejvíce ekonomicky, využívám co nejvíce místa, a to prostě často vede k přestavbám, které často dopadají tak, že se na ně radši vykašlete a postavíte nové záchody o pár metrů znova, což sice splní svůj účel, ale rozhodně to vašemu estetickému cítění nijak zvlášť radost neudělá.

Two Point Campus je pohodová, nenáročná, na konzolích lehce zmatečná hra, ale jinak bez výraznějších neduhů.

To platí i pro věci, které jsou čistě náplní hry. Pokud jsou vaši studentíci šťastní, vlastně si hrajete dál jakoby nic, pokud ale ne, hra nabízí spoustu možností, jak jejich štěstí ovlivnit, často ale tak nešikovně schované, že je (minimálně na konzoli) „problém“ je najít. Problém v uvozovkách, protože si nakonec cestu zapamatujete, ale v hlavě si pořád budete říkat, že to mohli chlapci a děvčata nadesignovat trochu lépe.

Je to škoda, protože jinak moc výtek člověk nemá. Ekonomika hry je relativně jednoduchá a nějaké managerské dovednosti tu zrovna neuplatníte, ale je fakt, že některými úkoly dokáže hra potrápit, což je jedině dobře. Tycoon s hromadou tabulek tu ale nečekejte. Grafika hry vypadá k světu a člověk snadno pozná, jestli mu stylizace sedí, třeba z obyčejných screenshotů nebo trailerů. Osobně si myslím, že vývojáři mohli z tématu vyždímat o trochu víc, ale to bychom zabíhali až moc k tomu, jaká by hra vlastně mohla být, než jaká vlastně je. Je pohodová, nenáročná, na konzolích lehce zmatečná, ale jinak bez výraznějších neduhů. Není to pro stratégy „must have“ titul, ale chybí-li vám závan nostalgie nebo pocit péče o někoho druhého, můžete se postarat třeba o školu plnou lidí dychtících po vědomostech a zábavě.

Recenze Two Point Campus
Xbox Xbox Series X | S

Vývojáři mají na víc, ale spokojili se s tím, co fungovalo posledně. Vzali kostru, nabalili na ní nové svaly, a snaží se vám tak představit nového člověka. Ale protože má zase dvě ruce a dvě nohy, vy už dobře víte, čeho je přibližně schopen. Fakt, že vás z nepřekvapí prakticky v žádném slova smyslu, je asi největším zkalmáním, na druhou stranu když jeho tělo funguje, proč to zásadně měnit?

Povedený přerod z nemocnice do univerzitního prostředí
Pocit starání se o skutečné studenty
Jednoduchý, ale v praxi funkční systém managementu