Recenze Twelve Minutes, ambiciózní adventury bývalého vývojáře Rockstar Games | Kapitola 3

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

27. 8. 2021 20:15 5

1. PRVNÍ VTEŘINY 2. PRVNÍ VTEŘINY PODRUHÉ, POTŘETÍ… 3. ZA MINUTU DVANÁCT

Luís António se po zkušenostech z velkých studií vydal na vlastní dráhu a po letech vývoje dokončil své první dílo. Prosadí se i na nezávislé herní scéně?

POVEDENÝ PRVNÍ POKUS

Pokud jste z dosavadního čtení usoudili, že se Twelve Minutes vlastně moc nepovedla, není se čemu divit. Ale nenechte se zmást. Předchozí odstavce považuji jako nezbytné pro vysvětlení, proč si hra ve výsledku neodnáší vyšší hodnocení. Objektivní nedostatky, které bezpochyby má, ale nezměnily nic na tom, že mě její hratelnost okamžitě chytla. Je pravdou, že intenzita jejího sevření postupem slábla, i přesto ale budu na události v tom malém bytě s divnými obrazy rád vzpomínat.

Žádný nepochopitelný nebo nevysvětlitelný konec vás nečeká, zakončení dává celkem smysl

Příběh dokáže svým tajemstvím silně zaujmout a především v první polovině hry je opravdovou radostí objevovat jeho směřování. Mám pocit, že kdyby autoři na samém konci pro lepší uvěřitelnost trochu ubrali na, ve hře všudypřítomné, překomplikovanosti, bylo by zakončení uspokojivější, i tak si ale není moc na co stěžovat. Žádný nepochopitelný nebo nevysvětlitelný konec vás nečeká, zakončení dává celkem smysl a i přes jediné vysvětlení příběhu hra nabízí několik více či méně odlišných závěrů.

Kromě samotné zápletky je potřeba pochválit především celkovou atmosféru hry, kterou tvoří v první řadě výborné herecké výkony. Je vidět, že zapojení kontaktů Annapurna Interactive hře výrazně prospělo a postavy se proto skvěle poslouchají. Mluvené slovo doplňuje také vynikající hudba a zvuky. Tady není kromě občas nepochopitelně vysoké hlasitosti některých efektů vlastně co vytknout.

ZAPÁLENÁ SVÍČKA DO KAPSY NEPATŘÍ

Nepřílišná velikost vývojářského týmu se negativně podepsala především na animaci postav, které při některých činnostech procházejí skrz sebe nebo se o kousek teleportují, protože nevědí, jak se z nastalé situace dostat. Nic závažného, ale určitě si toho všimnete. Obzvláště komicky pak v roce 2021 působí sbírání věcí do inventáře, kdy předmět po uchopení náhle zmizí v kapse hlavního hrdiny, jak to bývalo zvykem u adventur z přelomu tisíciletí. Dotaženější animace nebo třeba postupné mizení předmětu by bylo určitě na místě. Opět se nejedná o nic zásadního, ale implementované řešení bije do očí a zbytečně ubírá na vážnosti a jinak pohlcující atmosféře.

Nad rámec toho, že autorům složitost hry na několika místech přerostla přes hlavu je fascinující pozorovat, do jakých detailů musel být nespočet různých kombinací rozhodnutí promyšlen. Při hraní jsem si vzpomněl na Detroit: Become Human a jemu podobné tituly, které nabízejí grafické znázornění vývoje příběhu skrze rozvětvený strom. Něco podobného by Twelve Minutes hodně prospělo a hráči by alespoň věděli, k jakým závěrům už došli a jestli z nich pramení ještě další neobjevené cesty. Tak třeba příště.

Ať se na hru koukám zleva či zprava, pořád vidím sice nedotažený, ale přesto především originální a poutavý titul

Mám trochu obavy, jestli Twelve Minutes kvůli svým nedostatkům zbytečně nezapadne. Byla by to totiž hrozná škoda. Ať se na hru koukám zleva či zprava, pořád vidím sice nedotažený, ale přesto především originální a poutavý titul. A přesně takové nezávislá herní scéna potřebuje. Nechci situaci příliš zlehčovat, ale stopadesátý klon The Binding of Isaac už dnes dokáže udělat skoro každý. Právě i proto bych byl rád, aby Luís António a jeho tým dostali šanci uspět. Na první pokus o samostatně vyvíjenou hru se totiž jedná o vydařený počin a jen doufám, že nebude poslední.

Twelve Minutes

Na první pohled poutavá adventura je příkladnou demonstrací toho, že méně je někdy více. Věnovat jí ještě trochu péče, jednalo by se o vynikající titul. To ovšem vůbec neznamená, že si i tak nezaslouží vaši pozornost.

Poutavý příběh
Originální koncept
Napjatá atmosféra