The Ascent Recenze Recenze The Ascent, excelentní sci-fi střílečky s prvky RPG

Recenze The Ascent, excelentní sci-fi střílečky s prvky RPG | Kapitola 2

Martin Synek

Martin Synek

10. 5. 2022 14:50

1. SCI-FI KAŽDÝM COULEM 2. STYLOVÁ AKCE 3. JÁ V TOM NIC NEVIDÍM

Žánr akčních RPG se všeobecně těší velkému zájmu. Pokud navíc dokáže nabídnout zajímavé prostředí či kvalitní hratelnost, má zaděláno na úspěch. Nyní majitelům herních strojů od Sony přibyla možnost si jedno takové osahat. The Ascent je sice již téměř rok starou hrou, nicméně až nedávno vyšel právě pro výše zmíněné platformy. Má však stále ještě potenciál zaujmout něčím novým?

Žánrem jde o twin-stick izometrickou střílečku okořeněnou o několik RPG prvků, která se ovládá podobně, jako tomu bylo například u Dead Nation nebo jeho levobočka Alienation. K dispozici je taktický úskok, střílet lze ve dvou režimech (na vzrůstem vysoké či malé oponenty) a hráč bude mít k dispozici i množství smrtonosného vybavení, v čele s několika druhy granátů. Do rukou se vám dostane mnoho různých život beroucích zbraní. Od klasických lehkých samopalů, přes brokovnice či energetické zbraně až po některé vypečené masomlýnky typu rotačního kulometu.

Smrt postavy naštěstí nijak nepenalizuje.

Navíc také hra počítá s tím, že budete využívat možnosti střelby z krytu, která vám několikrát zachrání život. Postupem hrou pak získáváte i několik druhů speciálních dovedností k využití především v momentech, kdy vám setsakra teče do bot nebo proti vám jde některý z těžších nepřátel či bossů. A i těch ve hře potkáte dostatek. Nicméně jde vždy o humanoidní typy nepřátel (mimozemský hromotluk, bojový robot apod.), což je vcelku škoda a v tomto ohledu tvůrci mohli být o něco kreativnější.

Tím, jak plníte úkoly a zabíjíte, prohledáváte dostupná zákoutí a vybíráte bedny s vybavením vaše postava leveluje. Zkušenostní body je poté nutné rozdělovat do desítky kategorií a postavu si vylepšovat v těch dovednostech, které vám zrovna sedí. Cestou je možné nalézt, kromě nových zbraní, také novou výbavu, postupně věšenou na vaše herní alter-ego. Dělí se do tří skupin (hlava, trup, dolní část těla) a každá část z vybavení mění statistiky postavy. Proto je nutné volit správnou kombinaci výbavy vzhledem ke stylu, kterým chcete hrát. Podobně zde fungují ještě podpůrné augmentace, opět se speciálními atributy a s tím souvisejícím vylepšením některých statistik postavy.

Recenze The Ascent, excelentní sci-fi střílečky s prvky RPG
i Zdroj: Martin Synek / Hrej.cz

Hra využívá systém postupného navyšování obtížnosti podle aktuálního levelu. Zároveň vám dá jasně najevo, že zrovna tady nemáte co dělat, což poznáte jednoduše tak, že vás protivník na řádově vyšší úrovni zašlape do země. Většina takových střetů končí rychlou smrtí hráče a nuceným restartem. Smrt naštěstí nijak nepenalizuje a nechá vás pouze opakovat poslední kroky ke zmíněným nepřátelům, kteří ukončili vaše holé bytí. Osobně mi to přijde fér a nepřispívá to k zbytečné frustraci. Léčení obstarávají klasické lékárničky padající z beden, nepřátel a také se dají pořídit u pouličních automatů. Stejně tak je to i s nabíjením speciálních dovedností.