The Callisto Protocol Recenze Recenze survival hororu The Callisto Protocol, žhavého adepta na nejmrazivější zážitek sezóny

Recenze survival hororu The Callisto Protocol, žhavého adepta na nejmrazivější zážitek sezóny | Kapitola 3

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

5. 12. 2022 14:10 1

1. PŘISTÁNÍ NA MĚSÍCI 2. MUTANTI, KREV A STŘEVA 3. AUDIO HOROR

Ještě než se zkraje příštího roku dočkáme remaku survival hororu Dead Space, přichází na trh prvotina týmu vedeného jeho původním autorem. Dokáže nápadně podobný titul s názvem The Callisto Protocol překročit stín své duchovní předlohy?

U zvukové složky hry bych se vlastně hned ze dvou důvodů rád na chvilku zastavil. Žánr hororů totiž klade na tuto stránku poměrně vysoké nároky. V první řadě tedy musím uznat, že audio dobře podtrhuje gradaci napínavých momentů hry, děsí při náhlých zjevení nepřátel nebo jen klidně dokresluje scény zdánlivého bezpečí. Na stranu druhou jsem ale bohužel už dlouho neviděl hru, která by měla v oblasti zvuku tak výrazné technické problémy.

Zdaleka nejvýraznější chybou je úplný výpadek některých pazvuků, jako třeba otevírání beden, doprovázenou výrazným utlumením a nepříjemným zkreslením dabingu postav, k čemuž došlo během mého dvanáctihodinového průchodu asi čtyřikrát. V tu chvíli už byl zážitek rozbitý natolik, že pomohl až restart hry. Načtení uložené pozice nebo návrat do menu nic nezměnily. Narazil jsem také na moment, kdy přestaly fungovat audiology, jeden z hlavních prostředků pro vyprávění příběhu. Další problém se zase týkal zvukových efektů zaseknutých ve smyčce, přerušené až přechodem postavy do jiné místnosti.

Nad rámec popsaných technických chyb mám negativní dojem i z dabingu, který mi často připadal špatně synchronizovaný s animacemi postav. Celá situace se těžko přisuzuje jen zvuku, protože přes veskrze kvalitní grafické zpracování jsou výrazy ve tvářích hrdinů z mého pohledu asi největší vadou na kráse. Přesto je to právě načasování jejich hlasu, které mě rušilo nejvíce. Uvěřitelnosti postav navíc nepomáhá ani jejich často nelogické chování.

Hra je na svůj žánr tak akorát dlouhá

Ačkoli je The Callisto Protocol hrou, která by rozhodně potřebovala v mnoha směrech ještě dotáhnout, její jádro je bezpochyby navrženo dobře. Nestává se mi často, že bych dvanáctihodinovou hru dokončil na dva zátahy oddělené krátkou pauzou, aniž bych se musel kvůli recenzi do hraní jakkoli nutit. Hra je na svůj žánr tak akorát dlouhá, poutá svou atmosférou a v naprosté většině dobře vystavěnou hratelností. Nabízí přiměřenou výzvu, příjemný pocit odměny za postup a k tomu ještě velice dobře vypadá.

Příjemnému zážitku ze střelby a akce obecně napomáhá i přítomnost režimu se šedesáti snímky za vteřinu, který ovšem na Xboxu Series X není zvolený jako výchozí. Po několika desítkách minut hraní v poloviční snímkovací frekvenci jsem byl nucen pro nedostatečně responzivní zážitek přepnout na vyšší výkon a s tímto nastavením hru i dokončit. Obzvláště zarážející je potom fakt, že hra v náročnějších pasážích ani v jednom z režimů nedokáže cílovou snímkovou frekvenci držet. To se pochopitelně především v módu vyšší úrovně grafiky velmi negativně odráží na schopnosti efektivně reagovat v boji. Výrazné záseky je navíc možné v obou nastaveních pozorovat při přechodu mezi mnoha konkrétními místnostmi, kde hra jako by na pozadí něco pozorovatelně načítala.

The Callisto Protocol
Xbox Xbox Series X | S

Ačkoli rozumím výhodám spojeným s vydáním před remakem Dead Space, nelze přehlédnout, že The Callisto Protocol mohlo být při troše další péče mnohem dotaženější. Ambice a zkušený tým, který by je naplnil, totiž rozhodně nepostrádá. V současném stavu jako survival horor bezpochyby funguje, ve spoustě drobností na špičku ale bohužel nestačí.

Vizuální zpracování
Povedená hororová atmosféra
Kvalitní soubojový systém