Stray Recenze Recenze Stray, splněného snu milovníků koček

Recenze Stray, splněného snu milovníků koček | Kapitola 2

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

20. 7. 2022 19:15 1

Seznam kapitol

1. S ŠANTOU O ZÁVOD 2. ZRZAVÁ JEDNOHUBKA

Jen málokterý hrdina má takovou šanci na okamžitou lásku hráčů, než opuštěná kočka. Právě na to sází Stray. Jde ale jen o geniální reklamní krok, nebo dokáže čtyřnohý hrdina nabídnout chytré okořenění hratelnosti?

Reklama

VE TMĚ TMOUCÍ

V čem Stray exceluje? Za mě je to určitě design světa. Špinavé kyberpunkové město na vás dokonale dýchne svou beznadějí. S citem modelovaným uličkám, bytům i průmyslovým oblastem prostě věříte, že se v nich v určitý moment zastavil čas a od té doby chátrají, s výjimkou pár ostrůvků naděje, kde obyvatelé ještě drží prostor ve stavu vhodném pro život. V určité momenty se navíc hratelnost trochu otevírá a vy máte možnost prozkoumávat město i vertikálně. Domy, římsy a střechy nahuštěné na sebe sice nejsou úplně dokonalým lezeckým hřištěm, minimálně ale působí velmi efektně a na první pohled kompaktní oblastem dodávají výrazně větší možnosti průzkumu.

Vedle toho je třeba vypíchnout i řadu detailů a možností, které autoři ze studia BlueTwelve ústřední kočce vetkli. Kromě činností klíčových pro postup příběhem, jako je pohyb po světě nebo interagování s předměty, může dělat věci, které… kočky prostě dělají. Hned na úvod můžete podupat ocas nebo nabančit vašim kočičím společníkům, později pak pijete z louží, škrábete dveře, gauče, koberce, otíráte se o nohy přátelských robotů, shazujete plechovky z polic, lezete do krabic, nebo si můžete odpočinout v měkkém pelíšku, přičemž po probuzení začne hrdina hlasitě příst a majestátně se protáhne. Každému, kdo má nějakého kočičího společníka doma, musí při takovém pohledu poskočit srdce, a protagonista díky tomu působí jako celkem obyčejná kočka, i přesto že po zbytek času řeší matematické rébusy. Dokonalou tečkou je tlačítko určené pro mňoukání. V závislosti na něm je tak váš hrdina mlčenlivý, nebo naopak ukecaný živel.

Výborný je audio design. Zaujme třeba dramatický elektronický soundtrack, hra zároveň umí přitlačit na pilu v momentech, kdy hrozí nějaké nebezpečí a příjemné mrazení umí vyvolat třeba statická elektřina při práci se zdroji napájení. Zvuk také často podtrhuje to, že Stray umí být až překvapivě temná a depresivní podívaná.

Recenze Stray, splněného snu milovníků koček
i Zdroj: Hrej.cz / Tadeáš Pepř

Co bych naopak Stray vytknul? Kromě zmíněného rozvleklejšího prostředního aktu je to trochu nevyvážená grafika. Většinu času jde o přenádhernou podívanou s detailními a propracovanými lokacemi, zářícími neony a pečlivě modelovanými roboty. Především vegetace v úvodu a některé konkrétní části ale vypadají značně zastarale. To také platí pro trochu kostrbaté animace dvounohých postav (kočky jsou v rámci možností perfektní) a hodně nespolehlivou fyziku předmětů v prostředí, které mají tendenci divoce létat tam a zpátky. Po lokacích se jich přitom povaluje opravdu hodně.

Obecně slabší je i vyprávění, které se ve vás snaží vyvolat hlubší emoce, většinu času se ale spíše necháváte vézt a místo budování hlubších vazeb ke světu nebo jeho obyvatelům vás zajímá blaho hlavní kočky.

PŘÍŠTĚ S OBOJKEM

Stray není příliš dlouhá, ani příliš obtížná hra. Naopak je většina hádanek velmi jednoznačná a jednoduchá. O to ale při průchodu světem až tak nejde. Tohle kočičí dobrodružství chce totiž nabízet hlavně melancholický a umělecký zážitek, což se mu daří prakticky na jedničku. Do světa špíny a beznaděje přichází hebký čtyřnohý tvor jako spása. Vy si ale spíše než kočičího mesiášství budete užívat cupitání po římsách a typickou kočičí hravost.

Za cenu necelé tisícovky korun jde o docela adekvátní porci zábavy, v případě nabídky vyšších úrovní PlayStation Plus bych pak Stray označil za jasnou volbu, kterou by neměli minout i ti, kteří jinak ke kočkám nechovají žádnou zvláštní lásku. Nejde o žádnou přelomovou záležitost, svým hrdinou je ale v mnoha ohledech unikátní a kočičí obsazení díkybohu nevyužívají jako protiváhu slabších herních kvalit.

Stray
PlayStation PlayStation 5
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Výborné a efektní kočičí dobrodružství i pro ty, kteří nežijí oušky a packami. Čtyřnohý hlavní hrdina není jen lákadlem, ale funkčním herním mechanismem a zaujme i perfektně nadesignovaný svět.

Co se nám líbí a nelíbí?

Kočka jako hrdina
Detailní, propracovaný, efektní a temný svět
Možnost provádět kočičí... věci
Fajn sound design
Kompaktní a meditativní zážitek
Místy slabší grafika, zlobící fyzika předmětů
Prostřední části příběhu chybí tempo
Hře se tak úplně nedaří vyvolat ty emoce, které chtěla
První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama