Recenze Recenze Starfield, mezihvězdného dobrodružství, které zaspalo dobu

Recenze Starfield, mezihvězdného dobrodružství, které zaspalo dobu | Kapitola 3

David Bernard

David Bernard

17. 9. 2023 20:00 84

1. Z kopáče průzkumníkem 2. Vesmírná hra bez vesmíru 3. Hra nové generace?

Hry ze stáje Bethesda Game Studios mají po celém světě miliony fanoušků. Postapokalyptický Fallout či série The Elder Scrolls ve svých světech přivítaly nespočet dobrodruhů. Todd Howard, kontroverzní duchovní otec Bethesdy, nám letos přináší novou herní značku - Starfield. Očekávaná vesmírná odyssea se dle Howardových slov rodila 25 let, tedy alespoň v jeho myšlenkách. Dokázala Bethesda dostát svým slibům a vytvořit obrovské vesmírné pískoviště, na kterém je radost trávit dlouhé hodiny, nebo se vize nenaplnily?

Prohlášení Todda Howarda z minulého týdne mi pořádně hnulo žlučí. Slova o potírání hranic technologií, nextgen hře a úžasné zpětné vazbě od hráčů, vnímám jako nedůstojné marketingové řeči. Egocentrismus z nich přímo srší. Starfield již od vydání provází velké stížnosti na optimalizaci PC verze (na Xboxu hra jede ve 30 fps). Titul je sponzorovaný společností AMD, tudíž drtivá většina stížností zaznívá z řad majitelů grafických karet Nvidia. Ve Starfield díky sponzoringu AMD nenajdeme např. technologii DLSS ani XeSS, ale pouze AMD FSR, které není příliš oku lahodící. DLSS bylo již přislíbeno do budoucna, zatím se však mnoho hráčů musí spokojit s modem, který tuto technologii implementuje.

Titul je sponzorovaný společností AMD.

Zkušenosti, které jsem během hraní nasbíral, bohužel veškeré stížnosti na běh hry potvrzují. Má sestava rozhodně nepatří k nejlepším (Ryzen 5600x, RTX 3070Ti a 32 GB Ram @1440p rozlišení), ale na to, jak Starfield vizuálně vypadá bych čekal, že z ní vyždímám více, jak nestabilních 60 snímků na nízké detaily. V interiérech je situace o poznání lepší, ale celkový zážitek je prostě a jednoduše mrzký. Problémy ale hlásí i majitelé podstatně silnějších sestav. Mluvím o RTX 4070ti a výše. Slova Todda Howarda, radícího hráčům upgradovat jejich sestavy, jsou naprosto mimo mísu. Třicet snímků za vteřinu opravdu nestačí, milý Todde. Všudypřítomné načítání je navíc velice otravné: nastoupíte na loď - loading, vzlétnete - loading, zadokujete na vesmírné stanici - loading, projdete dveřmi do další sekce - loading. Načítání je absolutně všude. Tak hlavně, že brambory a rajčata mají velice detailní textury. Já se ptám, proč?

Vizuální stránka Starfield je místy vyloženě ošklivá. Např. město New Atlantis vypadá jako z deset let staré hry. Sem tam se naskytne opravdu hezký pohled na vesmírné těleso, interiéry lodí jsou zpracovány na jedničku a cyberpunkové město Neon je vizuálně velice povedené, ale většina ostatních lokací rozhodně neospravedlňuje tak zpackanou optimalizaci hry. A to jsem nezmínil odporné ztvárnění obličejů u NPC postav. Ty vypadají jako gumové figuríny, které slovo mimika nezaslechly ani z rychlíku. Nepomáhá ani to, že se často zasekávají, mluví jedna přes druhou, případně nefungují vůbec a zmizí. Můžete říkat, že to je Bethesda standard, ale to tvůrce absolutně neomlouvá a já tento stav odmítám akceptovat. Místo slov o upgradu již velice solidních sestav, by bylo záhodno upgradovat předpotopní Creation Engine, na kterém Starfield běží. Ale o tom nikde nepadla ani zmínka.

Starfield je místy vyloženě ošklivý.

Problém nicméně není pouze ve vizuálu a optimalizaci. Často jsem narážel na naprosto nelogické chování postav, které začaly blábolit mimo kontext situace a vyjadřovali se k úkolu, který jsem dokončil před deseti hodinami. Třešničkou na dortu je pak nezáživná střelba. Drtivá většina zbraní působí naprosto stejně a zásahy nemají žádnou váhu. Všechny zmíněné problémy se ve hrách Bethesdy neustále opakují a já nechápu, proč s tím někdo dávno něco neudělal. Spoléhání na moderskou komunitu je u takto velké společnosti opravdu nemístné. Starfield je technický marast velmi vysokého kalibru.

Recenze Starfield, mezihvězdného dobrodružství, které zaspalo dobu

Promarněná příležitost

V předchozí části recenze jsem se nechal unést, bohužel se však jedná o upřímné pocity, které mi Starfield během hraní zprostředkoval. Mám rád Fallout, mám rád Skyrim, ale Starfield mne přesvědčit nedokázal. Alespoň ne natolik, abych ho mohl doporučit (pokud nevlastníte předplatné Game Pass). Nudný hlavní příběh, bugy a technické problémy sráží hru s velkým potenciálem na kolena. Povedené frakční a vedlejší úkoly situaci částečně zachraňují a pokud jste zarytým fanouškem her od Bethesda Game Studios, bude se vám Starfield líbit a klidně si bod přidejte. Díky zajímavě řešenému systému New Game+, který nelze z důvodu příběhových spoilerů podrobněji rozebírat, můžete ve hře strávit opravdu velký počet hodin. Těšil jsem se, ale jsem zklamán. Jelikož je Starfield dostupný ve službě Game Pass, klidně si jej zkuste, moc vás to stát nebude a třeba budete mít naprosto jiný názor než já. Starfield není vyloženě špatný, není ale ani dobrý. Prostě jen a pouze "je".

Starfield

Velká očekávání zůstávají nenaplněna. Starfield je průměrnou hrou, která využívá technicky zastaralý engine. Díky tomu ani zdaleka nenabízí to, co by mohla. Situaci částečně zachraňují skvělé frakce, vedlejší úkoly a zábavné upravování vesmírného plavidla. Špatná optimalizace a zastaralý vizuál vám nejednou nadzvednou obočí. Doporučit lze pouze opravdovým milovníkům her od Bethesda Game Studios.

NASA Punk stylizace
Zábavné frakční a vedlejší úkoly
Stavba lodí