Recenze Puzzle Quest 3, pokračování legendy, které vám zlikviduje úspory rychleji než inflace | Kapitola 3
Seznam kapitol
Pamatujete si na první Puzzle Quest? Hra s podtitulem Challenge of the Warlords na sebe v letech 2007-2009 strhla notnou dávku pozornosti a kdo ji na konci tohoto období neměl na svém Nintendu DS, PSP nebo nejlépe zbrusu novém chytrém telefonu, ten jako by nebyl. Není se ostatně čemu divit – Puzzle Quest byl totiž dostatečně jednoduchý na to, abyste jej mohli obsluhovat jednou rukou na záchodě, ale zároveň tak akorát komplexní na to, aby se vymanil z nelichotivé škatulky, do které žánr spoj-tři často podvědomě řadíme.
BEZ PENĚZ DO PUZZLE QUESTU 3 NELEZ
A tím se bohužel dostáváme k naprosto fundamentálnímu problému třetího Puzzle Questu – mikrotransakcím. Já chápu že něčím holt musí být herní vývojář živ, pokud jste však čekali férově nastavený finanční model, či alespoň možnost „odemknutí“ hry za pár stovek, jste bohužel na omylu. První dvě až tři hodiny se celkem bavíte, pak však zčistajasna narazíte na soupeře, kteří jsou vysoko nad vaše síly. Jelikož vás protivník jen zbaběle drtí mimo herní pole, nemáte šanci kontrovat žádnou jinou taktikou než vylepšením výbavy. A tady to začíná být zajímavé, protože vylepšení se dožaduje nejen jedenáct částí zbroje a zbraň, ale i pětice kouzel. Každá část vaší výstroje má neskutečných 50 levelů, přičemž když už vám z truhly získané za vyhraný souboj padne nějaká nová část výbavy, nachází se zpravidla na jednom z prvních šesti levelů. A navíc pozor – k vylepšení většiny výbavy potřebujete unikátní herní předměty či měnu a… Inu, než abych počítal, co všechno musíte v Puzzle Quest 3 získat za účelem prosté konkurenceschopnosti, raději vám to rovnou ukážu.
Upgrady se totiž netýkají jen konvenčního vybavení, vylepšovat je třeba i společníky nebo zvířátka, které jsou z nějakého mně neznámého důvodu potřebné pro otevírání truhel. Když se pak tímhle bolestivým martyriem konečně prokoušete a hra usoudí, že si nezasloužíte peněžitou odměnu, poněvadž jste dosáhli maximální limitu základní peněženky, začnete mít pocit, že jste terčem velmi nevkusného vtipu.
V tu chvíli máte dvě možnosti – platbu či grind v jiných herních režimech. A dovoluji si tvrdit, že možnost č. 1 je paradoxně možná i lepší volbou, poněvadž nepříběhové režimy vám nabízí prakticky to stejné v bledě modrém. Na druhé straně obvykle stojí stejná potvora, vy používáte stále ta stejná kouzla (protože jiná vám z truhlice prostě nepadnou) a až se znovu přehmátnete při pokusu o spojení celé řady, máte nutkavý pocit dopřát vašemu telefonu nikoliv Puzzle Quest, ale spíše Air Quest, nebo ještě lépe Wall Smash Quest. A to jsem ještě nezmínil perly v podobě celodenní čekačky na otevření hodnotnějších truhel, nebo některých herních obrazovek, které vám neustále strkají pod nos, jak štědrá by k vám hra byla, kdybyste se stali VIP členem.
A tak je to se třetím Puzzle Questem vlastně pořád. Dovedu si představit, že pokud jste do hry ochotní nasypat několik stovek měsíčně za VIP pass, bundly a prémiovou měnu, budete si ji celkem užívat. Má ovšem smysl jakkoliv platit za hru, který je prakticky ve všech ohledech horší než její více než dekádu staří předchůdci? To už je otázka, na kterou si musíte odpovědět sami. Pokud však sháníte oddechovku podobného ražení, která je shodou okolností dokonce od stejných tvůrců, doporučím spíše starší Gems of War. Ta je odkazu prvních Puzzle Questů mnohem blíže, a ačkoliv také disponuje free-to-play modelem s poměrně pokročilou monetizací, není ani zdaleka tak agresivní jako u dnešní novinky.
Verdikt
Třetí Puzzle Quest zbytečně zjednodušuje všechny zábavné aspekty předchozích dílů a potápí je hluboko do mikrotransakčního bahna. Dávejte pozor, ať tam vaše peněženka neuvízne s ním…