Pentiment Recenze Recenze Pentiment, detektivního příběhu s fantastickou stylizací

Recenze Pentiment, detektivního příběhu s fantastickou stylizací | Kapitola 3

14. 11. 2022 15:00 2

1. SHERLOCK Z ALP 2. PŘICHÁZÍM K VÁM Z NORIMBERKA 3. JAKO Z OBRÁZKU

Studio Obsidian zároveň vyvíjelo tři projekty. Ten nejmenší, ale dost možná nejzajímavější z nich konečně dorazil. Je Pentiment tak ojedinělou záležitostí, jak na první pohled působí?

JAKO Z OBRÁZKU

Na první pohled dokáže hra zaujmout grafickou stylizací, která je jednoduše fantastická. Potěší detailně zpracované scény, roztomilé animace, ale i krásné detaily. Například způsob, jakým píší ostatní postavy se mění podle toho, co o nich hrdina ví. Vesničané tedy ledabyle škrábou, mniši ze skriptoria se vyjadřují velmi zdobným písmem a modernější obyvatelé vesnice své fráze tisknou. Mezi drobnější detaily pak patří třeba to, že zmínky o bohu jsou autenticky vyvedeny červeným inkoustem, a až jako poslední (třeba kvůli následnému vyměňování liter). Pro hratelnost je to, alespoň na první pohled, naprosto nepodstatné, a luštění písmenek může být pro někoho dost náročné, pročež autoři nabízejí i zjednodušený režim s obyčejným fontem. Pentimentu to ale dodává neuvěřitelné charisma a dokazuje, že autoři na hře pracovali opravdu s láskou. Čistě subjektivně mě pak jako člověka, který má k psaní a tisku velmi blízko, podobné detaily hřejí u srdce.

Recenze Pentiment, detektivního příběhu s fantastickou stylizací
i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Zjednodušená stylizace má také tu výhodu, že se Pentiment vyznačuje opravdu nízkými hardwarovými nároky, takže si ho vyzkoušíte prakticky na jakémkoliv trochu funkčním počítači.

Specifickou stránkou je zvuk. Pentiment vůbec neobsahuje dabing, a to ještě prohlubuje nutnost opravdu hodně číst. Většinu času tak posloucháte škrábání nebo vrzání tiskárny, což může být časem otravné. Na druhou stranu ale atmosféru světa dokresluje fantastický, i když velmi věcný soundtrack.

ZTRACENO V PŘEKLADU

Dosud může hodnocení vyznívat extrémně pozitivně, a tak je to správně. Pentiment v krásné stylizaci velmi zábavně vykresluje spletitý detektivní příběh s výborně napsanými postavami a dialogy a spoustou možností, jak děj ovlivňovat. I tak se ale pár výtek najde. Tou nejzásadnější je fakt, že i přes relativně propracované řetězení událostí se mi často stávalo, že jsem některé činnosti udělal ve špatném pořadí a hra se s tím nedokázala vyrovnat. Jako příklad uvedu moment, kdy jsem držel v ruce hmatatelný důkaz něčí nekalé činnosti, ale o deset minut později jsem si mohl promluvit s někým jiným a spekulovat o tom, že by zmíněná postava skutečně mohla mít něco za lubem… jen kdyby pro to existoval nějaký důkaz. Právě koncept, že hlavní hrdina někdy něco ví či neví, kvůli tomu občas úplně stoprocentně nefunguje a nepříjemně to nabourává iluzi pracně budovaného detektivního vyprávění.

EXKLUZIVNĚ NEEXKLUZIVNÍ

Zatímco konkurenční PlayStation jen za letošek dostal Horizon: Forbidden West, Gran Turismo 7 a God of War Ragnarök, na Xboxu vyšlo pouze As Dusk Falls a právě Pentiment (plus se z předběžného přístupu vymotal survival Grounded). Letošní atraktivita exkluzivního line-upu platformy tak stojí výhradně na malých, výrazně stylizovaných příběhových projektech. To je bohužel alarmující. Doufejme, že bude příští rok podstatně bohatší.

Vedle toho jsem narážel i na mírně zavádějící popisky úkolů, které jsem ale neměl jak vyřešit, protože se na mapě prostě nenašel správný interaktivní předmět, i když jsem ji proběhal křížem krážem. Méně závažným problémem jsou občasné grafické chybky, mizející ruce nebo chybějící svíčky. To jsou nicméně záležitosti, se kterými si snad poradí první aktualizace. Čistě kuriózní stížnost pak můžeme mít my jako tuzemští hráči. Za určitých okolností se totiž setkáte s češtinou, ta ale není úplně dotažená k dokonalosti a některé fráze jsou trochu kostrbaté.

Pentiment je rozhodně fantastickou příběhovou záležitostí, která ale stejně rozhodně není pro každého. Naopak potěší jen určitou část hráčů, naladěnou na manuskripty inspirovaný vizuální román plný rozprav o životě i věcech mimo něj. Hratelnostně jde sice o velmi mělkou záležitost, to ale bohatě vyvažuje propracovaný scénář, hutné dialogy a obrovské množství malých detailů, nápadů a pomrknutí na hráče. Za necelých 500 korun nebo poplatek za Game Pass jde o naprosto skvělou nabídku.

Pentiment
Xbox Xbox Series X | S

Pentiment nabízí perfektní detektivní příběh zasazený do atraktivního historického období s nádhernou stylizací a spoustou chytrých detailů navrch. Nevyhnul se pár nedotaženostem a rozhodně není pro každého, i tak jde ale o nejlepší letošní exkluzivitu Microsoftu.

Výborný příběh se skvělými postavami, který vás udrží v napětí až do samotného konce
Bohaté historické a kulturní pozadí, navíc blízké českému hráči
Stylizace a grafika obecně, soundtrack