Recenze Pentiment, detektivního příběhu s fantastickou stylizací
Seznam kapitol
Studio Obsidian zároveň vyvíjelo tři projekty. Ten nejmenší, ale dost možná nejzajímavější z nich konečně dorazil. Je Pentiment tak ojedinělou záležitostí, jak na první pohled působí?
Kalifornské studio Obsidian Entertainment má za sebou velmi pestrou historii titulů všech velikostí a formátů. Po úspěchu Fallout: New Vegas přišla éra velmi kvalitních, ale spíše přehlížených titulů. Akvizice Microsoftem a zvýšení ambicí snad ale konečně dovolí talentovaným autorům hrát první ligu. Svědčí o tom třeba brutální vývojový plán, do kterého se vměstnala dvě velká RPG. Pokračování velmi povedených Outer Worlds i ambiciózní záležitost Avowed.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Doporučená cena: 499 korun
- Základní herní doba: Zhruba 5-10 hodin, podle toho jak jste rychlí čtenáři
- Česká lokalizace: Bohužel ne, bez výborné znalosti jazyka budete úplně ztraceni
- Faktor znovuhratelnosti: Velmi vysoký, příběh výrazně ovlivňujete volbami
- Můžete pohladit psa?: Ano, i kočku. Zvířat najdete po světě spoustu
Ba co víc. V kancelářích Obsidianu se zrodil také třetí, i když výrazně menší projekt. Otec Pillars of Eternity Josh Sawyer dostal důvěru vedení a s miniaturním týmem vdechl život Pentimentu. Detektivní adventura, která na první pohled zaujala především stylizací, se objevila během letošní E3 a okamžitě si získala pozornost. Paradoxně se tak z malého srdcového projektu stal jeden z nejočekávanějších titulů tohoto podzimu, minimálně na konzolích Xbox.
NA POČÁTKU BYLA VRAŽDA
V Pentimentu se zhostíte role Andrease Malera, dobře vzdělaného začínajícího ilustrátora, který sbírá zkušenosti v dílně kláštera Kiersau malé zapadlé bavorské vesnice Tassing. Život ve vsi není úplně idylický, zásadnější problémy ale přijdou v momentě, kdy do vesnice přijede jistý vlivný muž, který se s Andreasem sblíží, aby byl záhy zavražděn. Z činu je křivě obviněn jeden z nejbližších přátel protagonisty, a tak se hráč dostává přímo do středu komplikovaného vyšetřování.
Ač může zápletka na první pohled znít celkem triviálně, Pentiment nabízí v rámci příběhu až překvapivou hloubku a výpravu. Vystačí si sice čistě jen s prostředím malé alpské vesnice a přilehlého klášera, zápletka se ale odvíjí dalších 25 let a ústřední vražda je jen začátkem překotných změn, ve kterých hraje Maler důležitou roli. I tak bych ale řekl, že je Pentiment spíše příběhem o vesnici a jejích obyvatelích, jakož i malou výpovědí o tom, jak se žilo ve střední Evropě v první polovině šestnáctého století.
Právě scénář patří celkem logicky k největším tahákům hry. Hratelnost je prakticky výhradně postavená na dialozích a komunikaci s ostatními postavami, kterých při vyšetřování potkáváte spoustu. Každý obyvatel vesnice i kláštera má svou historii, své strasti (a občas i radosti) a má co říct. Hra také zdařile ilustruje tehdejší souvislosti života, především neustálý konflikt mezi církví, zemskou správou, mnichy a obyčejnými vesničany, kteří mají pořádně hluboko do kapsy.
Ostatně se příběh odvíjí paralelně s církevními změnami a šířením myšlenek Martina Luthera
Autoři si v tomto ohledu dali tu práci a opravdu dopodrobna nastudovali dobové poměry. Nejsem sice žádný historik a řadu historických detailů skutečně hodnotit nemůžu. Je ale příjemné ve hře vyvíjené v Kalifornii vidět některé zvyklosti velmi blízké i nám Čechům. Vedle vánočního cukroví, alkoholismu nebo klobás je většina prostoru věnována náboženství, reformám nebo otázkám víry jako takové. Ostatně se příběh odvíjí paralelně s církevními změnami a šířením myšlenek Martina Luthera, které otřásají v základech také myšlením hodnostářů na bavorském venkově.