Outriders Recenze Recenze Outriders, nejkrvavější akce letošního jara

Recenze Outriders, nejkrvavější akce letošního jara | Kapitola 3

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

8. 4. 2021 20:00 5

1. NĚCO SI PŘEJ, PADAJÍ OUTRIDERS 2. BOHOVÉ VÁLKY 3. ZDENĚK VRACÍ ÚDER

Novinka od studia People Can Fly chce zabodovat v žánru looter-shooter. Spolu se Zdeňkem Pudivítrem jsme tedy vyčistili zbraně, zkontrolovali výstroj a dotáhli šrouby našeho transportéru, načež jsme vyrazili do válečné vřavy.

Narovinu se musím přiznat, že žánr kooperačních akcí mezi mé oblíbené zrovna nepatří. Ať už jsem v rámci zkušebních verzí se zbytkem redakce kdysi hrál Anthem nebo The Division 2, ani u jednoho z titulů jsem si neuměl představit, že bych si ním měl strávit delší dobu. Těžko říct čím to je, ale při zhlédnutí gameplay záběrů k Outriders jsem měl pocit, že v tomto případě by to mohlo klapnout. A stalo se.

Vývojáři z People Can Fly udělali krok správným směrem, když se rozhodli vydat demoverzi. Tím se jim podařilo oslovit velké množství hráčů. Ideální cílovou skupinou se pak stali ti, které demo zaujalo a zároveň hrají na Xboxu s předplatným Game Pass, kde byla hra dostupná hned od prvního dne. Důvody, proč nedát plné verzi Outriders šanci, by se v tomto případě hledaly těžko.

Asi nemá cenu opakovat již řečené, takže se pokusím zbytečně nerozepisovat o částech hry, které už popsal Kuba. Ohledně hlavní příběhové linky nemám moc co dodat, přijde mi zcela dostatečná, což platí i o vedlejších misích. Za největší nedostatek tohoto obsahu považuji zbytečnou nepřehlednost v případě, že se snažíte plnit více úkolů najednou. Mapa by potřebovala ještě trochu péče, aby bylo jasně viditelné, kde se nacházíte, kam vás vede hlavní děj a kam vedlejší aktivity, případně kde narazíte na jaké obchodníky.

Je zcela zřejmé, že autoři měli problém s vybudováním rozsáhlejšího světa, takže sáhli po možnosti většího množství pospojovaných map. To sice přináší i výhody v podobě působivé grafické prezentace, pochvalu si zaslouží i variabilita prostředí, ale herní svět dokáže občas působit skutečně chaoticky. Vývojáři si v tomto směru ještě sami podkopávají nohy tím, že hráče i v rámci jednoho vedlejšího úkolu zbytečně tahají mezi více lokacemi, takže musíte absolvovat hned několik nepříjemných přechodů. Ještě štěstí, že je na současné generaci konzolí načítání tak svižné.

Recenze Outriders, nejkrvavější akce letošního jara

Když se přesunu k jádru hratelnosti, dostávám se asi i k nejsilnější části hry. Střílení i používání schopností na mě působí velice kladně, líbí se mi i reakce slabších nepřátel na zásahy zbraní. Ovládání je dobře navržené, palec nahoru dávám za možnost vypnout asistenci míření. Sice bych ocenil více úrovní nastavení citlivosti při zaměřování, ale to je jen detail. Mezi drobné výtky musím ještě zařadit zasekávání hlavní postavy o soupeře, což většinou vyústí ve frustrující návrat k předchozímu záchytnému bodu. Důležité pravidlo tedy zní – zůstat v pohybu a nenechat se zahnat do rohu.

Pokud se v žánru looter-shooter trochu pohybujete, pravděpodobně víte lépe než já, že při vybírání zbraní a brnění se nevyhnete porovnávání statistik. Outriders jsou podle mého názoru dobře navrženou hrou a hrát si s čísly u schopností, zbraní a další výbavy je odměňující. Talentový strom vašeho hrdiny můžete kdykoli bezplatně přepracovat, takže není důvod nevyzkoušet více cest a najít svůj vlastní styl.

S vybavením úzce souvisí i crafting, který je velmi jednoduchý a funkční. V podstatě si vystačíte se čtyřmi druhy materiálů. Za jeden nakupujete u obchodníků, tři souvisí s vylepšováním zbraní a brnění. Nepotřebný loot můžete jednoduše rozložit a získat z něj nejen zmíněné materiály, ale i modifikace. Těch jsou ve hře desítky a pokud některou jednou získáte, můžete ji za poplatek použít u dalších předmětů.

I přes jednoduchost a srozumitelnost celého systému je kombinací skutečně hodně, a když si dáte záležet, výsledky se dostaví. Pro lepší představu uvedu příklad. Pokud nemáte postavu s velkým množstvím životů, přijde vhod osadit vaši útočnou pušku modifikací, která vám doplní konkrétní počet zdraví za každého zabitého nepřítele. Zaplněním druhého slotu můžete třeba střílet zápalné náboje a způsobovat ohnivé poškození. V tom případě se hodí v talentovém stromu hrdiny zvolit schopnost udělovat o deset procent větší poškození hořícím nepřátelům, dalších dvacet procent při používání konkrétního typu zbraně a podle stylu hry ještě zvolit bonus k útoku na blízko nebo na dálku. Když k tomu doplníte vhodnou schopnost, třeba vyvolat ze země žhavou lávu, v boji se neztratíte.

Dalším silným prvkem Outriders je nastavení obtížnosti pro celý herní svět. Líbí se mi možnost odemykat vyšší úrovně a získávat tím lepší předměty. Velkou výhodou je možnost vrátit se tak ke starším úkolům, které jste třeba minuli. Na vyšší obtížnost za ně dostanete zajímavé odměny a zvýšená úroveň nepřátel zaručí i hratelnostní výzvu. Nebo je pro vás hra příliš těžká? Není problém natavení o jeden nebo dva stupně snížit.

Po dokončení příběhu a povýšení vaší postavy k blízkosti levelu 30, který je aktuálním stropem, se můžete pustit do expedic. Krátké časově omezené mise teprve pořádně prověří vaše schopnosti i vybavení. Nepřátelé se na vás sesypou takovým stylem, jaký jste v kampani zažili jen málokdy. I tady platí, že vyšší obtížnost přináší lepší loot a pocit postupu jen umocňuje fakt, že ne všechny expedice jsou otevřené hned od začátku.

Jak jsem předesílal, nechci příliš opakovat co už zaznělo, takže se jen krátce podepíšu pod zmíněné problémy s konektivitou, nedostatečnou možnost komunikace se spoluhráčem, technické glitche a občasné pády hry. Nic z toho ale není neřešitelné a kromě špatného rozhodnutí rozdělit herní svět na až tak malé kousky nenalézám u Outriders další zásadnější nedostatky. Trvanlivost hry prověří až čas, ale za mě tu potenciál do budoucna rozhodně je.

PŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ

Se Zdeňkem jsme se na hodnocení v podstatě shodli, za nás oba tedy hra dostává velmi pěknou sedmičku. Pevně věříme, že autoři dodají další porci obsahu, hra má totiž skvělý potenciál pro rozšíření.

Outriders by zlí jazykové mohli označit jako levnější Destiny. A přestože hra v některých ohledech skutečně není stoprocentní, jde ve výsledku o víc než důstojnou alternativu, která se v žánru looter-shooter rozhodně neztratí.

Autoři se nesnaží zaujmout co nejširší publikum, nebojí se zařadit ostré výrazy a brutální výjevy, čímž Outriders výrazně odlišují od konkurence. A to je dobře. V kombinaci s perfektní akcí, božskými schopnostmi, bohatými možnostmi v profilaci postavy a propracovaným systémem modifikací se z novinky od People Can Fly stává titul, který by fanoušci žánru rozhodně neměli opomenout. Řekl bych ale, že přirozeně osloví daleko širší publikum.

Outriders

Až překvapivě brutální akce vnáší do žánru svěží vítr. Pod slupkou technických nedokonalostí se skrývá perfektní střílečka, která se opírá o působivé schopnosti a sofistikovaný systém vylepšování předmětů.

Syrová atmosféra
Perfektní schopnosti a bohatý strom pasivních skillů
Propracovaný systém vylepšování předmětů