Outriders Recenze Recenze Outriders, nejkrvavější akce letošního jara

Recenze Outriders, nejkrvavější akce letošního jara

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

8. 4. 2021 20:00 5

1. NĚCO SI PŘEJ, PADAJÍ OUTRIDERS 2. BOHOVÉ VÁLKY 3. ZDENĚK VRACÍ ÚDER

Novinka od studia People Can Fly chce zabodovat v žánru looter-shooter. Spolu se Zdeňkem Pudivítrem jsme tedy vyčistili zbraně, zkontrolovali výstroj a dotáhli šrouby našeho transportéru, načež jsme vyrazili do válečné vřavy.

Před měsícem se nám do rukou dostala krátká ochutnávka z Outriders, novinky od studia People Can Fly, které se skrze ni snaží etablovat v žánru looter-shooter. Přiznám se, že jsem mnoho nečekal, snad i proto mě demoverze v mnoha ohledech příjemně překvapila, ba co víc, vzbudila ve mně podezření, že by okupanti planety Enoch skutečně mohli konkurovat zavedeným značkám.

Technická stránka hratelné ukázky popravdě za moc nestála, takže jsem spíše očekával, že se autoři rozhodnou pro další odklad. Demoverze by se totiž dala označit jako festival chyb, které kazily výsledný dojem. Pokud vývojáři nezvládli vyladit úvodní část, jak tedy bude vypadat zbytek? Ani finální verze není stoprocentní. Asi nejvíc mě trápilo časté padání hry spolu s odpojováním od serverů. Jen si představte, že už jste téměř na konci náročné pasáže, ale těsně před dalším checkpointem vás hra odpojí, takže si musíte dát opáčko. Opětovné připojení navíc trvalo nezvykle dlouho, může jít o tři minuty, ale také o čtvrt hodiny. Launch byl zkrátka maličko podceněn. Dobrá zpráva ale je, že se tento problém do budoucna přirozeně vyřeší.

V dojmech z dema jsem zmiňoval problematický lip sync, ten se ale podařilo vyřešit. Hra se rozhodně nemůže pochlubit stoprocentním technickým stavem, objevují se glitche, občas dojde na prolínání textur, podivné animace a další chybky, veskrze jsou to ale drobnosti, které naštěstí nijak nekazí zážitek z akce.

DEVASTUJEME DALŠÍ PLANETU

Hra nabízí klasickou příběhovou kampaň. Zástupci ze Square Enix v jednom z rozhovorů uvedli, že je na její pokoření potřeba 25 až 30 hodin za jednu třídu, spolu s vedlejšími úkoly je pak herní doba dvojnásobně až trojnásobně delší. Na příběh nicméně bohatě stačí 15 hodin, ve finále ale samozřejmě záleží hlavně na vás. Krom vedlejšáků se čas natahuje také skrze obtížnost, kterou si můžete kdykoliv měnit.

Vyprávění na mě nejprve působilo vcelku dobře. Oceňuju, že se autoři nevyhýbali tématům, která se v tomto žánru zase tak často neobjevují. Řeší se třeba zpřetrhané rodinné vazby, rasismus nebo invazivní kolonizace a genocida zdejších domorodců. Trpí ale i samotná planeta, její povrch totiž sžírají plameny zuřící války. Řekl bych, že ekologičtí aktivisté uvidí v Outriders komentář k přístupu člověka k planetě Zemi. Mile překvapí i vedlejší úkoly, oproti dění v hlavní kampani jsou často odlehčené, občas se objeví humorný twist. Rozhodně se vyplatí se jim věnovat.

Děj se posouvá prostřednictvím krátkých cutscén, mnoho je ale zároveň řečeno pouze v rozhovoru skrze vysílačku, což se sice děje jen tak mimochodem, často jde ale o důležité informace. Může se tedy stát, že vám podstatné detaily utečou. Filmečky jsou poměrně zdařilé, autoři se ale nevyhnuli klišoidním scénám, občas se dění přelévalo v šílený patos. Sluší se zmínit, že mají autoři v oblibě stmívačky, ty totiž nacpali, kam jen to šlo, i před animace otevírání dveří, prolézání skrze úzké škvíry nebo skákání přes rozpadlý most. Tyto scény působí absurdně.

Mnohem horší je ale cestování. Pokud snad hodláte navštívit město a pozdravit zdejší obchodníky, musíte se v dané lokaci nejprve teleportovat k Jakubovi, vašemu řidiči, který vás pak do města odveze, což je zbytečně zdlouhavé. Škoda, že není možné teleportovat se přímo na konkrétní místo.