MLB The Show 23 Recenze Recenze MLB The Show 23, až moc opatrné baseballové evoluce

Recenze MLB The Show 23, až moc opatrné baseballové evoluce | Kapitola 2

Miroslav Václavík Tadeáš Pepř

Miroslav Václavík, Tadeáš Pepř

4. 4. 2023 08:30

1. TOHLE JE ŠOU 2. HISTORICKÉ OKÉNKO 3. STARÁ LÁSKA

Je tu další ročník virtuálního baseballu. Letos by o něj mohli mít zvýšený zájem i čeští fanoušci, stojí tedy za to?

Tím uzavřeme stručné uvítání pro nováčky a přesuňme se do sféry ročníkového posunu. Ten je totiž bohužel tradičně podstatně slabší, než hra jako taková. V mnoha ohledech se ročník od ročníku série moc neposouvá. Začněme ale pár povedenými novinkami.

Recenze MLB The Show 23, až moc opatrné baseballové evoluce
i Zdroj: Hrej.cz / Tadeáš Pepř

Tou nejvýraznější je určitě nový režim Negro Leagues. Autoři hry totiž ve spolupráci s Negro Leagues Baseball Museum připravili jakýsi interaktivní historický exkurz do světa rasové segregace a sportu. V necelé desítce zatím dostupných epizod (mají přibývat) čeká vždy devět kapitol v podobě klasických “moments”, tedy pevně daných výzev, pomocí kterých se posouváte v nesmírně poutavě vybudovaném příběhu ikon černošského baseballu. Ten se totiž dlouhou dobu vyvíjel násilně odděleně od bělošských Major Leagues a nechal vzniknout fascinujícímu světu rasismem motivovaného vrcholového sportu.

Kromě samotných hratelných výzev, které upoutají historickými reáliemi (třeba autentickým obecenstvem s kloboučky nebo historickou grafikou) je režim skvělý především vloženými cutscénami s vyprávěním charismatického prezidenta muzea Boba Kendricka. Dobové záběry kombinované s povedenými kresbami ilustrují až neuvěřitelné osudy ikon jako byl Jackie Robinson, Hank Thompson nebo Leroy Paige. A jako bonus samozřejmě hráče za splnění nepříliš náročných misí čekají velmi atraktivní odměny v podobě kartiček s jednotlivými hvězdami.

Ano, svůj profil si sice můžete ozdobit českou vlajkou, pálit v českých uniformách a na pálku namalovat (ohyzdný) český motiv, se samotnou reprezentací si ale v nějaké virtuální formě nezahrajete

Upřímně, fanoušci jiných sportovních sérií můžou jen tiše závidět, že se hrdinům jejich sportu nedostává takhle reprezentativního vzdání úcty. Tohle se vážně povedlo a The Show dokazuje, že umí bohatou kulturu sportu vytěžit naprosto na maximum.

ZE SVĚTA

Tedy, téměř. Hned se totiž vrátím k něčemu, co mě naopak dost zklamalo. Moc nechápu, proč se i přes evidentní popularitu WBC do hry dostaly jen dresy, skiny a speciální kartičky vybraných hráčů, kteří se turnaje účastnili. Ano, svůj profil si sice můžete ozdobit českou vlajkou, pálit v českých uniformách a na pálku namalovat (ohyzdný) český motiv, se samotnou reprezentací si ale v nějaké virtuální formě nezahrajete. To je za mě celkem smutné nevyužití potenciálu.

Ostatně toho očekávaného obsahu chybí víc. Asi ještě větší chybou je absence nově aktualizovaných pravidel skutečné ligy MLB s většími metami, časovým omezením nadhozů nebo limitem pick-offů. Vzhledem k pečlivému zpracování ostatních prvků hry to moc nechápu. Oficiální změna zřejmě přišla příliš pozdě ve vývojovém cyklu a už nezbyl čas na implementaci, tak snad příští rok.

MÍROVA DIAMANTOVÁ VLOŽKA

Jako u většiny sportovních her, i u MLB trávím nejvíc času ve světě budovaní vlastního týmu skrz sbírání kartiček. Diamond Dynasty, jak se FUT ve světě baseballu nazývá, je prvním cílem snad každého hráče. Kromě Tadeáše. Ten standardně odmítá nejpopulárnější části her, takže zhodnocení nechal na mně. Co ta DD v MLB 23?

Základní pravidla jsou dost podobná tomu, co známe z předchozích ročníků – plníte jednotlivé úkoly, hrajete zápasy a soutěžíte s dalšími hráči. Za odměnu získáváte buď balíčky, speciální kartičky nebo penízky (které pak uplatňujete ve všech režimech i mimo DD). Nabídka režimů přitom zůstala prakticky bez větších změn, zásadní posun však nastav ve vytvoření setů, které v podstatě suplují sezóny. Každá karta totiž spadá do některého ze setů, na základě nichž se tvoří podmínky jednotlivých úkolů. Aktuálně narazíte na Set 1, což jsou v podstatě karty aktuální sezóny, která potrvá ještě několik týdnů, a Core, což jsou univerzální karty použitelné kdekoliv. Následek je dvojí – část karet (teď teda spíš naprostá většina) bude časem použitelná jen někde a v podstatě zmizí jejich význam. Na druhou stranu se však vývojáři rozhodli o to štědřeji hráče zásobovat skvělými kartami hned od prvních okamžiků. Během pár hodin pak není problém mít kompletně diamantovou sestavu s průměrem atakujícím magických 99, což je v jiných podobných hrách absolutní sci-fi.

i Zdroj: Hrej.cz / Tadeáš Pepř

MLB tak v podstatě vyřešilo problém, kdy se musí od začátku ročníku udělovat hodnocení hodně střídmě a hráči, kteří nevydrží dlouhé měsíce hraní, si ani nesáhnou na to nejlepší z nejlepšího. Stejně tak ale vzniká určitá pachuť či ztráta motivace budovat svůj tým, pokud by opravdu naprostá většina karet ztratila při přechodu do nové sezóny relevanci. Na to si však ještě musíme počkat. Core kartičky jsou aktuálně z karet s tak nízkým hodnocením, že jsou v podstatě nepoužitelné, tady zatím spása taky není.

Druhou větší novinkou je přítomnost kapitánských karet, což jsou unikátní kartičky skvělých lídrů ze skutečného světa, které mohou při správném sestavení týmů přinést pozitivní posun statistik hráčů spadajících do konkrétní kategorie. Pokud například získáte kompletní balíček karet průchodem příběhů v Negro Leagues, můžete využít Bucka O’Neilla jako kapitána, jenž při účasti dalších 3, 5 nebo 7 hráčů z konkrétní sady všem přidá pozitivní (a nezanedbatelný) boost. Člověk tak musí víc přemýšlet, jak svůj tým poskládá, a nejde jen o nejlepší hráče na nejlepší pozice. Celkově je však Diamond Dynasty velice podobná předchozím ročníkům, a pokud vás v minulých letech bavila, přijdete si na své i tentokrát. Nechybí Conquest, Mini Seasons, Showdown a spousta zápasů se skutečnými hráči. Dokonce lze v hodnoceném žebříčků spojit balíky s kamarádem a hrát společně proti týmu složeném z balíků dvou soupeřů. Jestliže vás však režim nelákal a nedokázal v minulých letech získat, drobné změny k tomu pravděpodobně nepomohou.