Lost Judgment Recenze Recenze Lost Judgment, perfektní detektivky, kterou si chcete přečíst

Recenze Lost Judgment, perfektní detektivky, kterou si chcete přečíst

2. 11. 2021 21:00

1. Nesbø 2. Na osvědčených základech můžete stavět... 3. Skromný výčet neskromných aktivit

Někoho možná nepřekvapí, jak dospělé příběhy autoři Yakuzy vytváří, pro jiného ale bude novinkou, že lehce bizarní série disponuje něčím, co je v herním průmyslu v dnešní době v podstatě vzácností. Detektivní příběhy se složitou zápletkou aby hráč v nějaké sérii pohledal. Zatímco Yakuza na to jde ze strany zločinců, Judgment – jak už název napovídá – představil velice podobnou hru z pozice člověka, pro něhož je spravedlnost na prvním místě. Právě brilantní příběh je i hlavním tahákem druhého dílu.

Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nenapadá mě moc her, které by stavěly svůj příběh na zjišťování motivů hlavních záporáků. Takový univerzální narativ je zpravidla o tom, že se nám hlavní padouch představí, sdělí nám své záměry a hráč mu v tom musí zabránit. Nepídíme se moc často po tom, proč to dělá, co z toho bude mít, či zda jsou jeho motivy racionální nebo ne. Lost Judgment, druhý díl dnes už série se soukromým očkem Jagamim, takových otázek na hráče sype hned několik v krátkém sledu.

Nebudu lhát, moje nadšení z celé hry, které se pokusím na následujících řádcích vysvětlit, z větší míry pramení právě ve vyzrálosti toho, co na obrazovce Jagami sleduje. Co sledujete i vy. Zápletka se vám nezjeví v celé své podobě na začátku; naopak, budete přemýšlet, hloubat a sami přemítat nad tím, o co komu jde. Jestliže některé hry mají příběh v roli pásky, která k sobě lepí jednotlivé herní bloky a drží je pohromadě, Lost Judgment staví scénář a hlavní dějové linky na první místo a cokoliv dalšího jim podřizuje. Nejedná se o hru bez chybičky, neříkám, že by takhle měla vypadat každá hra, ale na rozdíl od jiných by mě bavilo zdejší příběh číst ve formě knihy a vůbec bych se nenudil. Nezní to jako bůhví jaká poklona, ale ruku na srdce, kolik takových her vás z hlavy teď a tady napadne?

• Doporučená cena: 1449 Kč (PlayStation Store)
  • Na které platformě vychází? PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series
  • Potěší vás v případě, že: Hledáte ve videohrách dospělé příběhy (doplněné o střelené momenty).
  • Česká lokalizace: Nikoliv
  • Bude vás bavit, pokud: Jste hráli Yakuzu, první Judgment, nebo chcete hrát (J)RPG, milujete ty nejvíc crazy vedlejší aktivity, japonský dabing nebo kung-fu, toužíte po kvalitním Beat 'em Up, anebo prostě toužíte po podzimním, lehce depresivním příběhu. Každý si najde to své.
  • Budete nenávidět, pokud: Nesnášíte východní hry.

Pokud dáte hře šanci, za hodinku si vás dokonale zaháčkuje. Už úvod naznačí, jak zamotané to celé zase bude. Od posledního případu uběhla nějaká doba. Jagamiho agentura, kterou vede s excentrickým a lehce buranským Kaitem, sice dostala úvodní „tutoriálovou“ zakázku, ale jinak slavná detektivní dvojice z městečka Kamuroča moc práce nemá. Možná i proto se najde čas na odbočku k Jagamiho bývalým kolegům z advokátní kanceláře Genda, kteří řeší relativně jednoduchý a dobře zdokumentovaný případ sexuálního obtěžování na veřejnosti. Zatímco v soudní místnosti je vyhlášení verdiktu na spadnutí, Jagamimu volají další staří známí, kteří se Jagamim inspirovali, v Jokohamě si založili vlastní detektivní agenturu, a od zkušenějšího přítele by nyní potřebovali pomocnou ruku. A protože se na domácí půdě nic moc neděje, hlavní dvojice zanedlouho usedá do vlaku a odjíždí na jokohamskou prestižní střední školu řešit prevenci šikany.

Jestliže některé hry mají příběh v roli pásky, která k sobě lepí jednotlivé herní bloky a drží je pohromadě, Lost Judgment staví scénář a hlavní dějové linky na první místo a cokoliv dalšího jim podřizuje.

Že děti dokáží být pěkná svinčata ukázal už Albert Bandura na experimentu s panenkou Bobo, nicméně na škole v Idžinčó je situace ještě o poznání horší. Specificky někteří jedinci museli být svědky násilí snad denně. Každopádně, na rozdíl od batolat v případě Bandury, se zdejší středoškoláci nenavážejí do bezbranných panenek, nýbrž do dětí, což před lety došlo tak daleko, že byl jeden ze studentů dohnán k sebevraždě. Zdejší ředitel tomu chce za pomoci dvou spolupracujících dvojic-detektivů do budoucna předejít a žádá je o pomoc. Střih. V mezičase totiž dospěl soudní proces sexuálního obtěžování ke svému konci a právníci z Genda Office si jakožto obhájci musejí vyslechnout verdikt a závěrečnou řeč soudce. Jenže… obviněný Akihiro Ehara soudci vstoupí do řeči a všechny přítomné šokuje čerstvým nálezem mrtvoly ve zhruba čtyřicet kilometrů vzdálené Jokohamě, o které nikdo z přítomných nemohl mít sebemenší ponětí. A protože je Ehara už nějaký čas ve vazební cele, má dokonalé alibi a sám tak nemohl být vrahem. Právníci Gendy nelení a vytáčí číslo Jagamiho, aby ho požádali o pomoc při vyšetřování. Kromě jiného mu také sdělí jméno zavražděného. Ehara v soudní síni totiž pronesl i jméno mrtvoly, člověka, který údajně stál za smrtí jeho syna – jméno mladého učitele, shodou náhod, na střední škole v Idžinčó. Jméno vraha dítěte, které se před čtyřmi lety kvůli šikaně zabilo.

To všechno v první hodině a půl hry…