Horizon Forbidden West Recenze Recenze Horizon Forbidden West, putování rusovlasé Aloy na divoký západ

Recenze Horizon Forbidden West, putování rusovlasé Aloy na divoký západ | Kapitola 3

David Plecháček

David Plecháček

14. 2. 2022 09:01 5

Seznam kapitol

1. Na západ odešly naše dny 2. Aloy, Rambařice 3. Alpha Prime

Co bude lidstvo dělat, pokud se postupná degradace Země nepodaří zastavit a ta bude neodvratně směřovat do momentu, kdy se stane neobyvatelnou? Co bude, až nám klimatizace nebudou dostatečně chladit úmorná horka, až nám dojde voda nebo až skrze smog neuvidíme sluneční svit… jakým směrem se potom nejchytřejší mozky upnou a o co se ve zdánlivě bezvýchodné situaci pokusí? Upnou se k tomu, že lidstvo (nebo alespoň nějaká jeho část) Zemi opustí a najde si život někde jinde mezi hvězdami? Nebo se snad rozhodnou zvrátit bezvýchodnou situaci pomocí technologií, jejichž existenci si dnes nedokážeme představit? Ale pokud někdo nadcházející katastrofu přežije, jaké pak budou následky těchto rozhodnutí?

Reklama

A úplně jinou hru nedělá ani grafika. Horizon už napoprvé vypadal skvěle, a v nastoleném trendu pokračuje. Těžko říct, nakolik ždímá PlayStation 5, každopádně se autoři opět nedokázali zbavit kompromisů a nabízejí dva grafické režimy, jeden plynulejší, ale bez některých detailů, a jeden krásnější, leč s frameratem na baterky. Přiznám se, že druhou možnost jsem zkoušel a nevydržel ji hrát moc dlouho. Horizon v něm vypadá fenomenálně, ale jakmile jednou okusíte plynulost druhého z režimů, 30 FPS prostě už nezkousnete. Jako vždy navíc plynulejší mód nevypadá o tolik hůř, i v něm je Horizon naprosto překrásná hra, jen tu a tam chybí nějaký lístek nebo květinka. To je přijatelná cena. Přesto mám k vizuální stránce několik menších připomínek. Zaprvé, vlasy. Aloy má zřejmě nějaké robovši, které s jejími loknami hýbou sem a tam, jinak si jejich přebuzenou fyziku nedokážu vysvětlit. Zvyknete si, jen je s podivem, že si toho nikdo nevšiml a nikoho to neiritovalo tak jako mě. Renderovací vzdálenost by mohla být vyšší, ale s ohledem na rozsáhlost herního světa je logické, že nedohlédnete do všech jeho koutů. Co mi vadilo víc jsou nejrůznější vizuální glitche. To samozřejmě nesouvisí s množstvím detailů, osvětlením nebo čímkoliv jiným, ale v momentě, kdy běháte po polích, na kterých se vznáší rostliny ve vzduchu, je něco špatně. No a do čtveřice… Horizon vyloženě vybízí k tomu otevírat Photomode a típat jeden lepší screenshot než druhý. Aktuálně ale z nějakého důvodu není ve velké části schopný zachytit scénu tak, jak ji vidíte přímo ve hře. Po jeho zapnutí se specificky za šera a v noci mění světlost scény nebo dokonce denní doba, a žádnou cestou se mi nepovedlo nasimulovat to, co jsem chtěl fotit. Škoda. 

Bugů však bylo při testování víc a ty vizuální jsou oproti nim spíše pro smích. Je mi trochu líto tohle hře vyčítat, protože jsme měli jako vždy velkorysý předstih, ale byl jsem nepříjemně šokovaný tím, v jakém stavu hra obecně je. Levitující květiny mi vadily spíše vizuálně, a ty sběratelné funkční byly. Někdy se ale nacházely uprostřed kamenů a nešlo se k nim dostatečně přiblížit. Někdy do kamenů zapadli i nepřátelé, a v některých případech je nešlo zabít a tím splnit úkol. A někdy se propadla do země samotná Aloy a měla plné ruce práce s tím vyškrábat se na povrch. V průběhu recenzování dorazil day one patch, po němž by hra stabilní a většina neduhů zmizela, ale čas od času se mi zmíněné věci stávaly i po něm. Na druhou stranu, před ním mě hra i celá spadla nebo se mi také rozbil jeden z autosavů a já se strachoval o můj postup, takže… obrovský svět si tehdy vybíral svou daň. Oba dva neduhy se ale neopakovaly, a tak věřme tomu, že D1 patch vyřešil i je. 

K technickému stavu ještě jednu poznámku, prosím. Ještě před samotným recenzováním jsme byli upozorněni na některé známé chyby, které tehdejší verzi trápily. Mezi nimi byla relativně nenápadná zmínka na kratičký loading, který recenzenti mohou zaznamenat specificky při pohybu na hřbetu robokoně v rámci rozsáhlého open-worldu. Skutečně se mi párkrát stalo, že obrazovka z ničeho nic na kratičký moment zčernala jak hra načítala další oblast světa, a skutečně tento neduh po prvním patchi zmizel. Čistě teoreticky tak o tomto problému nemusím mluvit, ale notičky od Sony zmiňují i jisté varování, že tento problém může za jistých okolností na PlayStation 4 přetrvat. Forbidden West totiž vychází i na staré generaci, a tak je potřeba počítat s určitými limitacemi.

Jak už to tak u her od Sony bývá, i letošní Horizon si drží určitou laťku kvality a hráči tak prostě vědí, co mohou od takové hry čekat. Přesto mám pocit, že k absolutnímu hodnocení prostě něco chybí. 

Forbidden West asi nebude tou nejkrásnější hrou roku, lineární hry zřejmě letos dokáží vyšponovat úroveň detailů zase o malý chloupek výš, ale nikdo nemůže říct proti vizuálům ani popel. Horizon je neuvěřitelně fotogenická hra! Tentokrát však skvěle ladí i hudební stránka. Z původní hry si vybavím jen ústřední motiv, který se opakuje i zde, jenže tentokrát jsem si několikrát notoval i s dalšími melodiemi, jež krásně doplňují vybrané scény. Nejen, že mě tento fakt neskutečně překvapil, ale troufám si už teď říct, že o Horizonu bude řeč i na konci roku v Invazi, a to i přesto, že je teprve polovina února (už se těšíme na čachry s pozicemi a divoká hlasování, pozn. šéfredaktora). 

Tomuhle balíčku prostě nic nechybí. Jak už to tak u her od Sony bývá, i letošní Horizon si drží určitou laťku kvality a hráči tak prostě vědí, co mohou od podobné hry čekat. Přesto mám pocit, že k absolutnímu, a i téměř absolutnímu hodnocení něco chybí. S Horizonem je to obecně těžké, některým první díl herně nesedl, ale zase se ho prodalo dvacet milionů kusů a většina si ho užila. Na tomhle hra nemění ani jedno písmenko kódu, a tak pokud vás Zero Dawn nebavil, Forbidden West to nezmění. Naopak hráčům, kterým Zero Dawn sedl, přináší Forbidden West několik málo drobností, se kterými si mohou hrát, a ještě větší pískoviště s výraznější možností přizpůsobit si svůj herní styl ku obrazu svému. Ale proč taky měnit recept, který funguje?

Horizon Forbidden West
PlayStation PlayStation 5
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Soudit Forbidden West je trochu za trest. Sám bych si přál, aby autoři s novinkami přitlačili na pilu, na druhou stranu nebyl důvod cokoliv měnit. Pokračování Horizonu je tak prostě jako jakékoliv jiné rozsáhlé RPG, ve své další iteraci prostě větší a rozmáchlejší, a po letech k tomu i hezčí. Na rozdíl od konkurence navíc hratelnostně skoro všechno funguje na výbornou, škoda jen technických neduhů. Bez nich by se o devítce přemýšlelo mnohem snáz.

Co se nám líbí a nelíbí?

Obrovský Západ plný nejrůznějších biomů.
Více možností, jak si personalizovat svůj herní styl.
Poutavější příběh oproti prvnímu dílu, větší příklon k sci-fi.
Krásná grafika s obrovským množstvím fotogenických výjevů.
Perfektně ladící soundtrack.
Drobnosti technického rázu.
Relativně málo inovací oproti prvnímu dílu, Forbidden West je prostě "jen" větší, hezčí a bohatší.
Až přehršel lootu, kterým se člověk musí prohrabat, než najde, co chtěl.
Některé sidequesty nejsou příliš kreativní.
Hloupě vyřešené waypointy a navigace po mapě.
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama