Gran Turismo 7 Recenze Recenze Gran Turismo 7, velké prohry na poli závodních her

Recenze Gran Turismo 7, velké prohry na poli závodních her

2. 3. 2022 12:00 43

1. TA PRVNÍ TŘETINA... 2. OŠKLIVÉ KÁČÁTKO 3. ZAVAŘENÉ OKURKY 4. NEUNIKÁTNÍ ZÁVODĚNÍ

Když máte nějaký problém a máte dostatek prostředků, nebývá zase tak složité jej vyřešit. Sony má problém. Dlouhodobý problém, který se táhne už od vydání Driveclubu. Zoufale mu totiž chybí závodní hra, která by snesla přísnější měřítka a hlavně by byla alespoň jakous takous konkurencí pro závodní sérii Forza, která za dobu nečinnosti japonského vydavatele vyrostla pravděpodobně v největší tahák konkurenčního Xboxu. Po dnešku možná zjistíme, jestli bude mít Sony problém i po dobu následujících let.

Driveclub nezazněl v úvodu jen tak náhodou. Když titul v roce 2014 vyšel, potýkal se s několika problémy – třeba s absencí deště a mokré vozovky – ale dosud v mých očích platí za to nejlepší, co jste si na poli závodních her mohli na minulé generaci zahrát. Šlo sice o ryzí arkádu, což samo o sobě částečně limituje a předurčuje její přijetí některými kruhy hráčů. Zato šlo ale o arkádu neskonale zábavnou a ve své době neuvěřitelně krásnou (no, takové kapky deště dodnes nikdo nezpracoval lépe, pozn. redakce). Loni v říjnu uplynulo sedm let od vydání, a i když bych mohl hledat další a další superlativy (některé možná záměrně vytáhnu později), ani to nestačilo k tomu, aby hra vydržela na trhu. Kvůli právům se Driveclub před nějakou dobou odporoučel do věčných lovišť a už si jej prakticky nelze zahrát.

Částečnou náplastí, byť z trochu jiných vod, měl být tehdy nový díl série Gran Turismo. Ostatně Gran Turismo bylo vždycky tou dominantní sérií, zatímco Driveclub byl jakýmsi výstřelem ze tmy. Šestý díl se dočkal vydání na sklonku PlayStationu 3, rok před Driveclubem, oznámení trochu jinačího dílu s podtitulem Sport naopak proběhlo rok po něm. K vydání pak došlo o dva roky později. Nejenže hráči neměli po dobu tří let s čím závodit. Volanty zůstaly ve skříních i v momentu, kdy Sport vyšel. Nedá se říct, že by bylo špatně úplně všechno, ale tradičně singleplayerová hra najednou vsadila na diametrálně odlišnou kartu, a sázka se jí ani trochu nevyplatila. Sport tak zůstal za očekáváním a frustrace hráčů jenom vzrůstala.

S ohledem na to, že je rok 2022 a bavíme se o titulu z roku 2017, asi tušíte, že se za tu dobu příliš nezměnilo. Fanoušci pravověrného závodění namísto PlayStationů stále leští svá skutečná auta a jenom sní o tom, co je to mít pořádný vítr ve vlasech.