FIFA 23 Recenze Recenze FIFA 23, mohutné tečky za dlouholetou sérií

Recenze FIFA 23, mohutné tečky za dlouholetou sérií | Kapitola 3

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

11. 10. 2022 11:00

1. PÁR NOVINEK NA ZÁVĚR 2. O CHLUP REALISTIČTĚJŠÍ 3. NE VŠE K LEPŠÍMU

Naposledy se scházíme u recenze FIFA od EA, příští rok už z dveří vydavatelství vyjde jen EA Sports FC, a jen samotná fotbalová federace ví, jestli, kdy a jak se slavná značka vrátí. Jak se však povedlo napsat poslední notu fotbalové árie? Zazní nám v uších spíš lahodný svist míče tancujícího v brankové síti, nebo zvonivá rána tyčky a zklamané povzdechnutí publika?

Nejzásadnější změnou ve FUT je přitom kompletně překopaný systém chemie. Dříve hráči získávali bonusy za to, když vedle nich hráli další hráči se spřízněnými parametry (stejná národnost, liga či tým). Tentokrát už nezáleží na tom, jestli jsou přímo vedle sebe, bonusy získáváte napříč celou jedenáctkou. Pokud tak máte obránce a útočníka, kteří se k sobě skvěle hodí, můžete je konečně plnohodnotně využít bez nutnosti verbovat ještě souvisejícího záložníka. Tím se ostatně extrémně snižuje i náročnost SBC (výzev na stavění týmů podle parametrů výměnou za štědré odměny), protože už žádný bonus k chemii hráč nezískává u svého prvního vlastníka. To je také důvod, proč je letošní FUT o dost štědřejší než v minulých letech. Celkově jde však o velice podobný zážitek, který dobře znáte z předchozích let. Hromada obsahu, režimů, online i offline lig, víkendové klání šampionů a mnoho dalšího.

Je vidět, že se režimu kariéry věnuje vyčleněná část studia, které se nepřikládá dost pozornosti

A nesmím ještě zapomenout na nové možnosti meziplatformní podpory mezi aktuální generací konzolí a PC, případně mezi starými generacemi konzolí. To zrychluje hledání zápasů, sjednocuje ceny na trzích a umožňuje porážet své kamarády na kteréhokoli platformě.

A PAK JE TU ZBYTEK

Jenže FUT není jediným režimem, který hráči milují. Ano, čím dál víc z nich přechází právě do světa kartiček, protože už i tady mají skvělé možnosti offline či kooperativnho vyžití, ale pořád nejde o všechny. Ty další zajímá třeba Kariéra, a ta bohužel moc novinek neposbírala. Pro hráče, jenž v kariéře odehraje jen pár sezon za ročník, jsou skoro neviditelné. Už jsem zmínil, že nově můžete odehrát kariéru i za hráčku.

KARIÉRA V CSAPLÁROVĚ PASTI

Míra, jak sám avizuje, není příliš vášnivý hráč offline kariéry, pro mě (Tadeáše) je to ale stěžejní část série. Do FIFA 23 jsem se zatím nepustil, aktivně ale čerpám informace z komunity hardcore “kariéristů” a z jejich svědectví vyplývá, že je letos manažerský režim v asi nejhorší formě za poslední léta.

Problémem jsou třeba navrátivší bugy včetně mimořádně otravného momentu, kdy vám juniorská akademie vygeneruje hráče do pole s atributy superhvězdy, který má ale pozici nesprávně zamknutou na brankáři. Stejně tak zůstala chyba znemožňující jednoduše vystřídat vykartovaného hráče jen na nadcházející zápas. Novinka v podobě hodnocení výhodnosti přestupu je úplný, nefunkční nesmysl. Pozměněný systém dynamického potenciálu už sice nezaručuje, že budete mít za pár let tým nabitý absurdně dobrými hráči, naopak ale často talentovaným mladíkům nesmyslně brutálně snižuje potenciál, i když hrají vysoko nad svoje očekávané možnosti. Ale co je nejhorší - evidentně není správně nastavena kvalita bránění soupeřů a většina zápasů tak končí hokejovými výsledky, což sráží jakoukoliv autenticitu sezóny na minimum.

Třešničkou na dortu jsou úsměvné chyby čistě technického rázu. Fotbalisté v kratičkých scénách u zpravodajského servisu v menu bizarně lomí rukama. Nové cutscény s příchodem a ochodem hráčů po koupi jsou pak sice efektní, problém je ale ten, že v nich novou posilu podezřele často vítají… dva Edenové Hazardové. Nehledě na to, za jaký klub hrajete. Hráči se také občas novým fanouškům představují v generickém dresu nebo oblečení národního mužstva. Zkušenosti z minula velí, že se situace postupem času moc nezlepší, spíše naopak. Pro letošek se tedy možná kariérnímu režimu spíše vyhněte a určitě si FIFA 23 jen kvůli němu nekupujte.

U hráčské kariéry se pak objevuje jakýsi systém osobnosti, kdy na základě vašeho chování, volby tréninků a způsobem utrácení peněz inklinujete ke třem archetypům. V konečném důsledku však jde o opravdu minoritní záležitost a prakticky vše zůstává při starém. Pokud se pustíte do kariéry z pohledu manažera, můžete si ve FIFA 23 zvolit i skutečné trenéry/manažery, to je ale také jen drobnost. Je vidět, že se režimu kariéry věnuje vyčleněná část studia, které se nepřikládá dost pozornosti a pravděpodobně ani financí. Kdo to však může mít EA za zlé, když děti vývojářů krmí FUT.

Podobné je to i u dalších režimů, třeba VOLTA se dočkala nadstavby VOLTA Arcade, kde v arkádových výzvách soupeříte s ostatními hráči a snažíte se na konci držet nejvíce bodů. Jednou střílíte na přesnost, jindy ve čtyřech bojujete o jeden míč a chcete ho co nejdéle udržet, a podobně. Přestavte si takové Fall Guys ve fotbalovém prostředí, kde po jednotlivých kolech nevypadáváte, ale získáváte body. A to je vlastně taky všechno – hráčům to evidentně dochází a už od začátku je v některých režimech problém najít zápas i přes nové cross-platform propojení.

FIFA 23

Poslední ročník virtuálního fotbalu od EA pod značkou FIFA se vydařil skvěle, pokud hledáte skvělý zábavný fotbal a chcete jej trávit převážně ve FUT. Systém HyperMotion 2 funguje nádherně, posun k pomalejšímu a rozvážnějšímu přístupu FIFA 23 také výtečně sedí. Plnohodnotná licence, obrovské penzum týmů a hráčů, klasika. Jediným škraloupem tak zůstává fakt, že vše mimo FUT už se roky nachází pod radarem a změny přichází v opravdu chudém množství. Jde nicméně o nádherný závěr jedné etapy videoherního průmyslu, a pokud nepatříte mezi bručouny, kteří nenávidí sportovní hry jen z principu, FIFA 23 si užijete dosyta.

HyperMotion 2
Pomalejší a realističtější fotbal
Nový systém trestných kopů