FIFA 23 Recenze Recenze FIFA 23, mohutné tečky za dlouholetou sérií

Recenze FIFA 23, mohutné tečky za dlouholetou sérií | Kapitola 2

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

11. 10. 2022 11:00

1. PÁR NOVINEK NA ZÁVĚR 2. O CHLUP REALISTIČTĚJŠÍ 3. NE VŠE K LEPŠÍMU

Naposledy se scházíme u recenze FIFA od EA, příští rok už z dveří vydavatelství vyjde jen EA Sports FC, a jen samotná fotbalová federace ví, jestli, kdy a jak se slavná značka vrátí. Jak se však povedlo napsat poslední notu fotbalové árie? Zazní nám v uších spíš lahodný svist míče tancujícího v brankové síti, nebo zvonivá rána tyčky a zklamané povzdechnutí publika?

TADY S NOVINKAMI NEKONČÍME

Ve hře se ale objevuje ještě celá řada dalších změn, a až při psaní recenze si uvědomuji, kolik jich ve skutečnosti je. Ženský fotbal získává ještě silnější postavení (jako tomu je třeba i u recenzovaného NBA 2K23), takže v kariéře můžete směle vyběhnout na trávník za dámskou hráčku. Ostatně i v mužských kategoriích si všimnete změny, kdy relativně velkou část zápasů odřídí právě rozhodčí ženského pohlaví.

Recenze FIFA 23, mohutné tečky za dlouholetou sérií
i Zdroj: Miroslav Václavík / Hrej.cz

Režimy VOLTA s Pro Clubs jsou nyní spojeny do jedné kategorie a můžete napříč těmito módy sdílet nejen úroveň vašeho profíka, ale i některé estetické doplňky. Jakmile tedy investujete draze vydělané peníze z VOLTA do perfektního tetování, hrdě jej lze nosit i na klasické fotbalové zápasy.

Vzhledem k HyperMotion 2 se značně změnila i hra samotná – FIFA opět zpomalila a pokračuje trend nastavený již několik let dozadu. Dávno už sledování zápasu nepřipomíná sprinterské závody chrtů po nastřelení koksem, ale mnohem víc se přibližuje reálné předloze. Stále se nedostáváme na úroveň svého času relevantního Pro Evolution Socceru, ale postupné zpomalení je hodně znát. Stejně tak se změnil systém bránění a pohybu hráčů při rychlých změnách směru. Zapomeňte na zběsilé sprinty z místa, zastavení na pětníku, saltech, kličkách a všem dalším – pokud nemáte skutečně zdatného a mrštného hráče, v lepším případě váš hráč zastaví až po pár metrech, v horším případě mu podklouznou nohy a je po legraci. Všichni na hřišti mají svou hmotnost, a ta si jde přirozeně svým směrem ještě nějakou dobu po příkazu zastavit.

Kromě nutnosti mít skvělé zrychlení a maximální rychlost sprintu potřebují i dostatečnou fyzickou vybavenost a mrštnost

U systému obrany je pak ještě více než kdy dřív cítit každá chyba. Člověk musí vážit každý krok, výpad nebo skluz, protože jednou otevřená ulička v obraně v mnoha případech znamená okamžitý trest. Velice často se díky realistickému chování míče i hráčů stává, že se dostanou do „šprajcu“, z něhož vyjde lépe silnější z dvojice soupeřů. A právě tady bych viděl největší důležitost nejlepších hráčů na hřišti. Kromě nutnosti mít skvělé zrychlení a maximální rychlost sprintu potřebují i dostatečnou fyzickou vybavenost a mrštnost. Proti slabším soupeřům si sice vystačíte s osvědčeným receptem „rychlá křídla, centry na vysoké útočníky“, ale jakmile se prokoušete divizemi o něco výš, umí každý na tuto prvoplánovou strategii vhodně reagovat.

FUT ŠTĚDŘEJŠÍ A VOLNĚJŠÍ

Tím se vlastně pomalu přesouváme k režimu všech režimů, FUT. Kartičkový mód je každoročně nejhýčkanější částí hry, a je to zcela pochopitelné. Hráči tady utrácejí obrovské peníze, a už od prvních dní narážíte na sestavy z říše snů, kde se střídají legendy historie kopané s nejlepšími plejery současnosti. Naštěstí toho má FUT připravenou hromadu pro každého, kdo nechce do kartiček vrážet reálné peníze, a dokáže schopnostmi překonat i znatelně lepší sestavy. Neustále dostáváte balíčky, odměny, hráče, zkušenosti. Zpočátku jde sice často o estetické předměty ke stadionu, které vás kvůli zdlouhavému systému odemykání odměn spíše otravují, ale postupem času se prokoušete i k mnohem libovějšímu masíčku. Po několika desítkách hodin mám díky tomu tým poskládaný bez jediné koruny tak, jak jsem v minulých ročnících míval až třeba po měsíci dvou hraní.

Jedním ze způsobů, jak můžete zásoby svých kartiček rozšířit, je nový podrežim FUT Momentů. Ty slouží zároveň jako výukové centrum, ale také jako cesta k zajímavým výzvám, kontextu fotbalové historie a samozřejmě odměnám. Za každý splněný moment totiž získáte speciální hvězdičky, které následně můžete směňovat za klasické balíky. FUT Momenty přitom mohou trvat jak pár vteřin (u základních máte zadání typu: 10x si nahrajte po zemi), tak i celé poločasy (kdy například procházíte klíčovými momenty Kyliana Mbappého a jeho zázračného obratu v dresu Monaka), přičemž pro vstup potřebujete splnit více či méně složité vstupní podmínky týmu. Když chcete projít momenty zmíněného Mbappého, logicky jej potřebujete v týmu, naštěstí jej na hostování dostanete hned na začátku.