Diablo IV Recenze Recenze Diablo IV – Tak se pekelníci přece jen dočkali…

Recenze Diablo IV – Tak se pekelníci přece jen dočkali… | Kapitola 3

Lukáš Černohorský

Lukáš Černohorský

8. 6. 2023 22:05 3

1. ZPÁTKY V SANCTUARY 2. JE TO TU 3. Z TRHU

Na chvilku se zastav poutníče a poslouchej! Tohle je příběh z dávných časů, z dob mýtů a legend, kdy mechanické myši byly kruté a nemotorné a lidstvo se teprve učilo sbírat loot. Pouze jedna hra tehdy vynikala svým božským přístupem – Diablo. Je to příběh o hráčích, kteří čekali dlouhých jedenáct let, aby se konečně vrátili do Sanctuary. Do svého oblíbeného světa plný děsivých démonů, nelítostných andělů, bohatého lootu a hlavně temné fantasy atmosféry, jakou umí málokterá hra. A já ti povím příběh, který začal před několika lety, kdy se velký Blizzard Entertaiment rozhodl poslat do Sanctuary Matku všeho zla. Čeká ho vykoupení nebo poslední hřebík do rakve? Pohodlně se usaď, venku totiž vítr hučí, vlci vyjí a už se připozdívá. Hodím poslední dřevo do kamen a ty bedlivě poslouchej. Náš čas totiž nadešel.

Pokud někdo umí vzbudit v hráčích nenávist a nedůvěru, tak je to po pár eskapádách právě Blizzard - a to ačkoliv to říkám k smrti nerad. Faktem je, že Immortal nebyl úplně přátelskou záležitostí, pokud jste chtěli všechen obsah ze shopu. In-game obchod v Diablu IV je na tom obdobně. Transmog na všechny možné třídy a mounty stojí pekelně moc (asi okolo 700 Kč jeden). Ale faktem taky je, že já osobně jsem v něm strávil tak tři minuty, pokrčil rameny a šel hrát dál. Během hraní jsem neměl pocit, že bych byl do dalších nákupů, jakkoliv nucený. Jde totiž o opravdu čistě kosmetické předměty, abyste si mohli poměřovat svůj… gear s ostatními hráči ve městě. O nic víc nejde. Během hraní jsem našel desítky krásných zbrojí, které mi už nikdo nevezme a které mohu na svoji postavičku kdykoliv navléct. Takže osobně s nějakou zpoplatněnou kosmetikou nemám nejmenší problém, i když chápu, že pro někoho může i tak být trnem v oku.

Obdobně navíc bude fungovat battlepass, který se spustí s první sezónou příští měsíc. Opět by se ale mělo jednat pouze a čistě o kosmetické předměty. Záleží, jak se k tomu stavíte vy. Mě to nijak ani nepohoršuje, ani neuráží.

TAK JAK TEDA PANE MISTR?

Abych se velkým obloukem vrátil k mému povídání na začátku. Blizzard se snažil udělat hru přístupnou pro všechny. Z hlediska příběhu i hratelnosti. Každý hráč RPG se tu tak musí cítit jako ryba ve vodě. Máme tu dospělý příběh, který ukazuje konflikt Otce a Matky celého světa Sanctuary. Po hudební a vizuální stránce není Diablu IV co vyčítat. Vyprávění má spád. A endgame nabízí obsah plný výzev a především vyšší obtížností, jak to mají veteráni série rádi. Faktem tedy je, že i casual nováček si přijde na své a nakoukne do loru temného fantasy světa, zatímco stejnou slast zažije veterán který se těší až jeho sekera zakusí největší démony v těch nejhlubších žalářích.

Recenze Diablo IV – Tak se pekelníci přece jen dočkali…
i Zdroj: Lukáš Černohorský / Hrej.cz

Samozřejmě se hra neobešla bez pár skvrn na kráse. Sem tam se ukáže grafický glitch, obtížnost je na můj vkus prostě zbytečně nízká a vypichováním drobností bych mohl pokračovat dál. Je ale jasné, že Blizzard chce hru do budoucna podporovat a jsem zvědavý, jak dokáže poslední pokračování v sáze bavit i za několik měsíců.

S Tadeášem jsme se při zběžné diskuzi nad prvními dojmy shodli, že Blizzard vlastně nepřišel s ničím převratným nebo novým. Ano i ne. Nechává se totiž inspirovat svými jinými značkami a místo revoluce přináší pekelně dobrou evoluci. Protože Diablo IV přineslo fanouškům přesně to, co žádali. A to, co Diablo dělá, tak dělá pekelně dobře. Za sebe můžu říci, že mě už velmi (velmi!) dlouho žádná takhle hra nebavila, netrávil jsem u ní absurdní hodiny v kuse a netěšil se na moment, kdy se do virtuálního světa budu moct zase vrátit. Hratelnostně totiž Diablo funguje jako ty pověstné švýcarské hodinky a dopamin, který vám do žil vstřikuje nový loot, je prostě ta nejsladší droga, kterou jsem za poslední roky ve videohrách pocítil. Ačkoliv se tedy nejedná o revoluci, tak v tom, co Diablo dělat chce, je prostě král. Teď mě omluvte, já se zase vrátím ke hraní. Ty démony někdo posekat musí.

Diablo IV

Diablo IV je pro mě osobně jednoznačně hra roku. A dost možná poslední pětiletky. Jednoduše proto, že to co dělá dělá zatraceně dobře. Díky precizní práci autorů dodal Blizzard konečně hru od hráčů pro hráče. Pro mě jde o zaručeně mistrovsky udělaný kousek. I když objektivně přinesl pouze mistrovskou evoluci a ne revoluci.

Vynikající grafika a soundtrack
Velká porce obsahu
Tajuplný příběh, který vás bude bavit odkrývat