Diablo IV Recenze Recenze Diablo IV – Tak se pekelníci přece jen dočkali…

Recenze Diablo IV – Tak se pekelníci přece jen dočkali…

Lukáš Černohorský

Lukáš Černohorský

8. 6. 2023 22:05 3

1. ZPÁTKY V SANCTUARY 2. JE TO TU 3. Z TRHU

Na chvilku se zastav poutníče a poslouchej! Tohle je příběh z dávných časů, z dob mýtů a legend, kdy mechanické myši byly kruté a nemotorné a lidstvo se teprve učilo sbírat loot. Pouze jedna hra tehdy vynikala svým božským přístupem – Diablo. Je to příběh o hráčích, kteří čekali dlouhých jedenáct let, aby se konečně vrátili do Sanctuary. Do svého oblíbeného světa plný děsivých démonů, nelítostných andělů, bohatého lootu a hlavně temné fantasy atmosféry, jakou umí málokterá hra. A já ti povím příběh, který začal před několika lety, kdy se velký Blizzard Entertaiment rozhodl poslat do Sanctuary Matku všeho zla. Čeká ho vykoupení nebo poslední hřebík do rakve? Pohodlně se usaď, venku totiž vítr hučí, vlci vyjí a už se připozdívá. Hodím poslední dřevo do kamen a ty bedlivě poslouchej. Náš čas totiž nadešel.

Rozdíl jedenácti let je opravdu propastný. Jako fanoušci kteří mají přečtené knihy, naučený lore, dohranou první trilogii, jsme se zkrátka nemohli dočkat chvíle, kdy se čepele, luky a kosy opět zaseknou do pořádného démonického masa. Immortal nepočítám a všichni budeme rádi, když na něj zapomeneme, ano? Jasně, dočkali jsme se fantastického remaku dvojky, který byl lahůdkou pro veterány, ale pro nováčky byl spíše trošku nedobře obroušeným diamantem. Některé mechaniky a prvky prostě zůstaly dvacet let staré. A to je pro nováčky v posledních letech těžko stravitelné sousto. Vstřícný přístup k hratelnosti a příběhu by chtěl prostě každý. Diablo IV v tomhle ohledu možná až moc tlačí na pilu. Ale k tomu se dostanu později.

• Doporučená cena: 70 eur
  • Česká lokalizace: Ne
  • Faktor znovuhratelnosti: Příběh bavil, ale skutečná zábava je v endgame obsahu – tedy dokud vás lootování neomrzí
  • Obtížnost: Základně dvě možnosti, výzva velmi nízká. Pro veterány je tu nutnost odemknout si další obtížnosti
  • Bude vás bavit, pokud: Máte rádi RPG, temné fantasy a hromadění lootu

Blizzard měl teď jedinečnou příležitost navázat na dlouholetou tradici a vytvořit novou hru, která bude opěvovaná a zaboduje u velmi početné základny fanoušků. Zároveň se jednalo o oblíbené pokračování a návrat ke značce jako takové, jelikož i trojku mnoho hráčů přeskočilo nebo na ni nemají tak hezké vzpomínky jako třeba já (heretici!). No a co si budeme povídat. Po všech těch trapasech by se Blizzard jistě rád zbavil předsudků a opět dodal hru od hráčů pro hráče. A oni to, přátelé, fakt dokázali!

Čtvrté Diablo oznámili na BlizzConu v roce 2019 a od té doby krmili hladové fanoušky blogy, videi a další komunikací se samotnými vývojáři. Dlouhé to čekání. Ale v posledních měsících bylo vidět, že Blizzard šlape do pedálů jako cyklonadšenec na Tour de France. Nechyběly příběhové trailery, trailer s živými herci, gameplay trailer, launch trailer… a taky půlnoční kampaň, otevřené bety, KFC kampaň v USA, merch a kolektorky, tetovací tour po celém světě, hudební videoklip, Worlds First… A dokonce i freska v kapli jistého kostela! No jako fakt! Diablo IV nám studio předkládalo na talíř doslova na každém kroku. Je vidět, že se Blizzard skutečně snažil hru prodat a byl si jistý svým produktem. Po tak dlouhé době tedy nalákal a hlavně sjednotil všechny fanoušky, znovu na jejich oblíbenou značku. Nechci se tím dotknout jakékoliv jiné kampaně, ale kterou hru jste letos viděli více, nehledě na to, že souboj o hru roku byl rozhodnut možná už předem?

Je určitě důležité odpovědět na otázku - je nové Diablo přístupné nováčkům? No, prostě ano. Ačkoliv příběh navazuje na třetí díl a jeho rozšíření, nejvíce vám stejně pomůže znát původní historii vzniku samotného Sanctuary. Tedy tzv. War of Sin (Válku Hříchů). Blizzard pár týdnů před spuštěním serverů postupně vydával oficiální videa, která pojednávala o příběhu světa. Tyto krásné dokumenty nejsou nikterak dlouhé a přehledně mapují zápletku doprovodných knih i jednotlivých her (Immortal vesele ignorují, proč asi). Nováčci tak mají jedinečnou příležitost dohnat vzdělání a dozvědět se vše nutné o nelítostném světě Diabla.