Deathloop Recenze Recenze Deathloop, smyčky, kterou musíte rozbít, ale pro samou zábavu to nebudete chtít udělat

Recenze Deathloop, smyčky, kterou musíte rozbít, ale pro samou zábavu to nebudete chtít udělat | Kapitola 2

21. 9. 2021 12:05 12

1. ČEKÁNÍ NA SMRT 2. VČERA, DNES A ZÍTRA 3. ROZBÍT, ČI NEROZBÍT, TO JE OČ TU BĚŽÍ!

Vývojáři ze studia Arkane jsou obecně považováni za černého koně herního průmyslu. Jejich Dishonored je legenda a například rebootované Prey, ačkoliv se líbilo, už absolutním hitem nebylo. Deathloop tak mohl především překvapit, ale že bychom se už v září bavili o hře roku?!

PLNÉ KAPSY PO RÁNU

Logicky se probouzíte ráno, což je vaše nejbližší možnost, kdy se pokusit nebýt pouhou lovnou zvěří, ale obávaným lovcem. Pokud přežijete, můžete jít do boje i v poledne, odpoledne a večer. Nechci říct, že je Deathloop lineární hrou, protože tento princip tomu naprosto jasně odporuje, ale systém questů vás prakticky nikdy nenechá jít do nějaké oblasti naslepo, pokud sami nebudete chtít. Princip je takový, že pokud budete v rámci jednotlivých misí úspěšní, vždycky víte, kam a pro co jít a díky nově nabytým vědomostem to budete vědět i příště. Poměrně dlouho jsem se bál, že přijdou momenty, kdy budu tápat, nebo dokonce nebudu vůbec ani tušit. Svým designem ale Deathloop překvapil, a pokud chcete, můžete se striktně držet předepsaných linek a pokračovat dál po jedné z předpřipravených cest od Arkane. Princip je totiž takový, že to jediné, co si Colt může přenést mezi loopy, jsou vědomosti. Stačí tak vždy najít další nápovědu a až vyrazíte na lov příště, budete vědět, kam vaše kroky povedou. To však zároveň znamená, že Deathloop odměňuje zvědavé hráče. Pokud už z cesty sejdete, je velká šance, že narazíte na další vodítko, které vám otevře třeba úplně novou cestu, jak někomu přijít na kobylku. A o to tu jde v první řadě.

Hra kalkuluje s kvalitou jednotlivých zbraní, která ovlivňuje především jejich vlastnosti

V pozdější fázi navíc nejdete jen pro informace, ale i pro loot. Blackreef je totiž protkaný něčím, čemu se říká Residuum. Díky Residuu můžete provést tzv. Infusion, což je proces, při kterém zamezíte tomu, aby „restart“ vaši výbavu vymazal. Získat Residuum je nicméně mnohem lehčí než získat kvalitní výbavu. Hra kalkuluje s kvalitou jednotlivých zbraní, která ovlivňuje především jejich vlastnosti, ať už počet slotů, do nichž můžete vložit upgrady, nebo třeba to, jak moc se zbraň zasekává – a s ohledem na celkovou obtížnost je právě nějaký zásek to, co v přestřelce fakt nechcete zažít. Kromě zbraní mohou být lootem dílčí zbraňové upgrady, prakticky totožně nicméně vypadají i speciální osobní perky, jež mohou vylepšit Colta samotného. To nejzajímavější ale představují technologické gadgety oné „osmičky“, kterou musíte za zničením loopu zlikvidovat – každý z nich nosí unikátní předmět, který vám může dost výrazně pomoct s tím, jak se s Blackreefem vypořádáte. Může jít o neviditelnost, shift, který vás v mžiku přenese několik metrů daleko, nebo třeba jakýsi berserk nástroj, při jehož aktivaci jste mnohem tužším protivníkem a rozdáváte mnohem silnější rány. Těchto vychytávek je ale mnohem víc a jejich objevování, získávání a vylepšování patří bezesporu k tomu nejlepšímu, co hra nabízí.

ODKAZ

Právě v tomto bodě Deathloop nejvíce připomíná Dishonored, předchozí sérii studia. Pořád mi ale přijde, že v novince nemají Slabs zdaleka tak silné postavení a platí, že se jedná spíše o doplňky, které vám mohou situaci usnadnit, nikoliv ji za vás vyřešit. Pořád radši sáhnete po noži nebo zbrani, než aby se z vás stal absolutní mastermind dominující bojišti, na kterém se pohybujete. Ač design některých nástrojů svádí k tomu vrhnout se do bitevní vřavy hlava nehlava, obvykle to nebývá ten nejlepší nápad ani s výrazně lepší výbavou než na začátku. Vaším nejlepším přítelem je až do konce stín a vychytralost, pečlivost a plánování, stejně tak jako znalost lokace a rozmístění nepřátel. Deathloop zkrátka vyžaduje trochu inteligentnější způsob hraní, a čeká, že hráč bude nad svými kroky přemýšlet.

-
-

To přitom neplatí jen pro akci, ale třeba i pro četné hádanky. Některé vám dají pořádně zatopit. A některé možná prostě ani nevyluštíte a nakonec vám způsobí smrt. Jisté je, že v tomto směru hra opět překvapuje a nabízí další rovinu – nebo snad nutné zlo? – za cestou k likvidaci cyklu smrti. Přiznejme si totiž, zdaleka ne každý chce být při akci rušen namáháním mozkových závitů, v takovém případě ale stoprocentně narazíte na nějakou překážku, kterou překonáte až s pomocí internetu. Arkane přitom šli tak daleko, že si na hráče připravili několik variant pro specifické úkoly, takže ani s pomocí strýčka Google nenajdete stoprocentní řešení, maximálně vás nějaký článek přivede na stopu (ozkoušeno hrdě za vás!).