Deathloop Recenze Recenze Deathloop, smyčky, kterou musíte rozbít, ale pro samou zábavu to nebudete chtít udělat

Recenze Deathloop, smyčky, kterou musíte rozbít, ale pro samou zábavu to nebudete chtít udělat

21. 9. 2021 12:05 12

1. ČEKÁNÍ NA SMRT 2. VČERA, DNES A ZÍTRA 3. ROZBÍT, ČI NEROZBÍT, TO JE OČ TU BĚŽÍ!

Vývojáři ze studia Arkane jsou obecně považováni za černého koně herního průmyslu. Jejich Dishonored je legenda a například rebootované Prey, ačkoliv se líbilo, už absolutním hitem nebylo. Deathloop tak mohl především překvapit, ale že bychom se už v září bavili o hře roku?!

Jestli vám můžu poradit, jděte do Deathloopu nepřipravení a bez jakýchkoliv dalších informací. Kromě toho, že váš zážitek bude o to lepší, tak ona neinformovanost bude pro samotnou imerzi poměrně tematická. Stejně jako vy, tak minimálně první hodinu bude úplně stejně mimo i hlavní hrdina hry. Colt Vahn se probouzí na pláži a absolutně netuší, která bije. Ze začátku to celé vypadá jako relativně nevinná, zato zatraceně bujará párty, po které jen zapomněl, kde se vzal, kde se právě teď nachází, a co má vlastně dělat. Záhy nicméně zjistí, že se bude muset vypořádat s mnohem větším problémem a tohle ožralé ráno na pláži zažije ještě tak stokrát…

• Doporučená cena: 1799 korun (konzole), 1499 korun (PC)
  • Faktor znovuhratelnosti: Nízký
  • Česká lokalizace: Ne
  • Základní herní doba: 14 hodin
  • Nejlepší hra s časovou smyčkou na trhu? Určitě!
  • Je Colt nápaditý při pojmenovávání své zbraně? ANO! Mr. Gun, Gun-ter Gun-islav, The Machine, Fluffy, Fluffball, The Fluffstroyer, Blast-Master, Mini-Colt, Colt Jr., Colt the 2nd, Colt Two, Colt Squared…
  • Colt nebo Julianna? Na tuto záludnou otázku odmítám odpovědět!

Že se neslavilo v nejbližším lokálu bude jasné už v momentě, kdy si Colt vezme do rukou malý příruční samopal a hackovací zařízení. Nejsou to sice ty nejčastější pomocníci z kocoviny, v Deathloopu budou ale nesmírně užiteční, stejně tak jako mačeta, na kterou narazíte vzápětí. Kromě toho, že absolutně nemáte ponětí, kde jste a co se vlastně děje, se totiž prakticky hned ukáže, že jste na ostrově Blackreef nepřítelem číslo jedna. A tak se budete konstantně bránit před nepřáteli, k čemuž se výše zmíněné nástroje náramně hodí. Protože ale víte, jakou recenzi čtete, víte, že to celé má ještě závažnější twist – oni vás dostanou. A ne jednou. A když vás dostanou, začínáte znovu. Bez samopalu, hackovacího zařízení, bez mačety. Na ostrově, s ukrutnou bolestí hlavy a prázdnou flaškou alkoholu pohozenou vedle vás.

NA HROMNICE O DEN VÍCE

Deathloop je více než čím jiným o umírání. Umírat budou ti kolem vás, umírat budete i vy. Vývojáři z Arkane vytvořili hru, kde je zdraví vachrlatá věc, která vám nikdy nevydrží moc dlouho. Pár ran znamená automaticky smrt, to samé nicméně platí i o nepřátelích. Jedna dobře mířená rána vyřeší všechny vaše starosti, nebo vám naopak přidá pár vrásek na čelo. Jestliže Deathloop z původních řádků vypadá jako klasická střílečka, v níž děláte tak nějak všechno pořád dokola jako v klasických rogue-like hrách, není to tak úplně pravda. Několik vcelku jednoduchých pravidel ze hry dělají mnohem víc a dávají jí až nečekanou hloubku. Vracet se vás bude nepochybně bavit, a i kdyby to nebylo díky samotné akci, bylo by to díky příběhu.

Jejich dialogy mají šťávu a říz a podtrhují hravost celé hry i její nezaměnitelný humor

Fakt je ten, že se s každou smrtí Colt dozvídá víc a víc. Ví jedno – onen loop musí zničit. Jen neví jak. V cestě mu ale každopádně stojí celý Blackreef, stejně tak jako všudypřítomná Julianna. Ta se mu poprvé ozve hned na začátku hry skrze vysílačku, a taky způsobí hned první restart. Přestože půjde o úhlavního nepřítele, do debat se s Coltem bude pouštět až překvapivě často a společně vytváří další skvěle „sehranou“ dvojku letošního roku. Jejich dialogy mají šťávu a říz a podtrhují hravost celé hry i její nezaměnitelný humor. Je jedno, jestli si zrovna vyhrožují smrtí, nebo žertují o aktuálních plánech, o uštěpačné poznámky nebude nouze od začátku až dokonce hry. Jestliže Colt „musí“ loop zničit, Julianna ho „musí“ uchránit. To, co by jinde působilo uměle a strojeně tu díky oběma aktérům působí neskutečně živě, svěže a především uvěřitelně, a oba herci, kteří jim propůjčili hlasy (Ozioma Akagha v podobě Julianny a Jason Kelley jako Colt) na tom mají naprosto klíčovou zásluhu.

Nejen, že tato protikladnost je jejich přirozeným stavem, především se propisuje do dvou herních režimů samotné hry. Zůstaňme ještě u Colta, jeho linka je stoprocentně tou ústřední a hlavním režimem celé hry. Po pár dnech se dozvíte, že klíčem ke zničení loopu je smrt několika postav, které musíte vyřídit v rámci jednoho dne. Jestliže vám to přijde jednoduché, tak se soudy ještě počkejte. Blackreef, skvěle nadesignovaný a technicky překrásný ostrov je totiž poměrně rozsáhlou oblastí, kterou navíc nemůžete prozkoumat „jen tak“. Princip takového obyčejného dne je ve hře složitější v tom, že si musíte zvolit nejen jednu ze čtyř oblastí, kam vyrazit, ale denní dobu, kdy tak učiníte. To samozřejmě mění to, kam se v daný čas můžete dostat, ale i kdo se kde vůbec nachází, takže i kdybyste se rozhodli, že systematicky vyčistíte každou oblast od A do Z, stoprocentně se vám stane, že nezabijete „všechny“. Ať už proto, že na mapě vůbec nebudou, nebo do některých oblastí nebudete mít z různých důvodů přístup.