Recenze Crysis Remastered Trilogy, trojice někdejších technických klenotů
Recenze Recenze Crysis Remastered Trilogy, trojice někdejších technických klenotů

26. 11. 2021 14:45

1. KDE SE VZAL, TU SE VZAL - CRYTEK 2. CRYSIS 2 REDEMPTION 3. JIŽ JEDNOU VYBROUŠENÝ DIAMANT

Pohádka o třech bratřích by mohla klidně popisovat německé Yerliovy. Jejich příběh o rodinné firmě, o které se později bavil celý svět, je dosud nebývalou ukázkou toho, co všechno je v herním průmyslu možné. Tři bratři, tři legendární hry. Crysis se zapsalo do historie i z jiného hlediska - o žádném jiném titulu se nemluví v souvislosti s hardwarovými nároky tolik, jako se kdysi dávno mluvilo o libovolném z vydaných dílů.

Sám se chci vyhnout třetinám textů, které jsou pro některé z vás o ničem, ale ve chvíli, když začínám psát libovolný text, přemýšlím nad ním a rád se s vámi se svými postřehy podělím. Tak třeba teď mě napadla jedna zajímavá myšlenka, o tom, že spousta slavných vývojářských studií zanikla, spousta jich samozřejmě existuje i nadále a nadále potvrzují svou sílu, ale pak je tu také pouhý zlomek studií, která v minulosti patřila mezi ta největší, nejvěhlasnější, jenže je následně čekal pád dolů, ale stále se ne a ne propadnout do… propadliště dějin. Skoro by se zdálo, že se chyby v herním průmyslu neodpouští, a jakmile jednou najedete na sestupnou dráhu, horko těžko se vydrápete nahoru. Pár firem podobného charakteru mě napadá, jen několik málo z nich ale vnímám v historii tak dominantně, a teď naopak tak… chudě? Možná. Třeba studio Yager; autoři Spec Ops: The Line nikdy takovým fenoménem nebyli, nicméně dynamika jejich příběhu je v tuto chvíli podobná. V minulosti je čekala sláva, dnes po nich skoro nikdo neštěkne. Crytek, když už rozepisuji recenzi na remasterovanou trilogii Crysis, právě Crytek je na tom dost podobně – jen byl v minulosti ještě o parník výš.

A PAK PŘIŠEL PÁD

Nabízí se otázka, proč nad něčím takovým vůbec přemýšlet, ale upřímně, bavíme-li se o trilogii Crysis, bavíme se i o nejslavnějším období této německé společnosti, a to si zaslouží určitý historický exkurz. Osobně mě fascinuje, jak se z malé frankfurtské společnosti stal moloch takových rozměrů otevírající studia po celé Evropě, aby se za několik let musela uskromnit natolik, že bude ráda i za tu jednu kancelář kdesi v Hessensku. Možná přeháním, každopádně situace ještě několik let nazpět působila docela dramaticky, a při vydání remasterované trilogie si vlastně můžeme připít šampaňským na oslavu toho, že Crytek vůbec přežil. V tuto chvíli mi přijde zajímavější ptát se na to, co vystřelilo Crytek mezi elitu herního průmyslu, a existují dva jednoduché důvody. Oba společně přispěly k slavné éře Cryteku. Jsou jimi in-house vyvinutý herní engine, CryEngine, a pak hra, která z něj těžila nejvíce – Crysis.

Díky tomu, že ve své době bylo Crysis technických skvostem, remastery ani příliš práce nevyžadují.

Svůj um dokázali zakládající bratři Yerliové už při tvorbě prvního Far Cry, z něhož vyrostla ještě silnější značka, než je samotné Crysis, ale až CryEngine a Crysis znamenají jejich největší úspěchy na poli videoher. Obě mají společný jakýsi technicistický základ, CryEngine coby relativně populární nástroj na tvorbu videoher, a Crysis coby technologický benchmark tehdejší doby. Ne, na rozdíl od jiných Crytek svou pověst nepostavil na brilantním storytellingu nebo geniálním hernímu designu, ale postavil ji na technologiích a na tom, čeho s nimi byli schopní dosáhnout. Tento článek si samozřejmě neklade za cíl přijít s odpovědí na postupné strádání, které po Crysis 3 následovalo, ale chtě nechtě se pomalu dostáváme k důvodům, proč už Crytek zřejmě nikdy nevystoupí zpět na vrchol. V jejich případě je totiž onen vrchol extrémně finančně nákladnou záležitostí, a vytvořit v dnešní době technický benchmark už se zkrátka nevyplatí. Moc dalších možností ale vývojáři nemají.

CO TEĎ?

A to nás právě přivádí k remasterům. Do čeho jiného byste být Crytekem investovali? Nabízí se libovolná nová IP, nabízí se pokračování již existující IP, anebo se můžete vrátit k něčemu, co již vydělalo bambiliony, lidé to mají rádi a technicky nemůžete nic ztratit. Nová IP je riskantní, a nemyslím si, že Crytek do nějakého experimentování bezhlavě pustí, a stávajících IP moc není. Vedle Crysis je to ještě Hunt - který je sice vážně skvělý, ale zdaleka veřejnost neoslovil tak, jak by Crytek potřeboval - a pak ještě jakási bizarní VR věc, v níž budete slézat vrcholy hor (a jejíž jméno jsem úspěšně vytěsnil z hlavy), nebo VR věc, která vás vezme zpátky do pravěku (chudák Ryse, pozn. editora). Teď už návrat k remasterům tak špatně nevypadá, že?