As Dusk Falls Recenze Recenze As Dusk Falls, příběhového klenotu z rozpálené Arizony

Recenze As Dusk Falls, příběhového klenotu z rozpálené Arizony

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

18. 7. 2022 15:00

Seznam kapitol

1. ZATÍMCO PŘICHÁZÍ SOUMRAK 2. CESTY 3. LEPORELO

Zatímco PlayStation se léta chlubil interaktivními příběhy z dílen Quantic Dream, Xbox si na ten svůj musel počkat až do teď. As Dusk Falls je velmi nenápadná, a o to zajímavější dramatická pecka.

Reklama
Reklama

Příběhových her není nikdy dost. Dokazuje to třeba loňské vyhlašování Invaze, kde jsme tituly se zajímavými nebo dokonce pamětihodnými zápletkami lovili z paměti jen horko těžko. V éře multiplayerových stříleček se většinou milovníci vyprávění musí uchýlit do bezpečí nezávislé scény, i z ní ale občas schopní scenáristé vystoupí když už ne do světa vysokorozpočtové tvorby, tak alespoň někam k jeho dveřím. 


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: 749 korun (také součást Game Passu)
  • Česká lokalizace: Ano, na skvělé úrovni
  • Multiplayer: Až pro osm hráčů, poslouží ovladače i mobily s aplikací
  • Faktor znovuhratelnosti: Opakování a hledání nových cest je základním herním mechanismem
  • Jeden celý průchod příběhu: Zabere zhruba šest hodin

Příkladem budiž As Dusk Falls. Velmi nenápadná prvotina britského studia INTERIOR/NIGHT, vycházející pod štemplem Xbox Game Studios. Oznámena byla během “E3” v roce 2020, tuším ale, že zdaleka nejsem jediný, kdo na ni dočista zapomněl.

A byla by to škoda. Jde totiž o další letošní velké překvapení.

VÍTEJTE V POUŠTI

Studio založila Caroline Marchalm, šéfdesignérka Heavy Rain a Beyond: Two Souls. Není to náhodná souvislost, právě tvorbu Quantic Dream totiž hra připomíná v mnoha ohledech. Především jde o čistokrevné interaktivní drama. As Dusk Falls vypráví příběhy dvou rodinných klanů, jejichž osudy se protnou jednoho osudového večera na konci devadesátých let v ospalém motelu kdesi v arizonské poušti. Hra se příběhově dotýká nejen tohoto momentu, ale popisuje také historii i budoucnost hlavních hrdinů napříč desítkami let.

Čím méně toho budete o zápletce vědět, tím lépe. Předem tak naznačím snad jen to, že mezi hrdiny patří trochu ztracený tatínek od rodiny Vince, kterého právě vyhodili z lukrativní práce, jeho staromódní otec Jim, úspěšná manželka Michelle a mladičká dcera Zoe. Druhou linii zase tvoří v zásadě dobrák Jay, který se ale narodil do hodně zkoušené rodiny Holtů, se svými zločineckými bratry Tylerem a Dalem. Klíčových rolí je ale ještě mnohem více, a řada z nich se objeví až později v průběhu jednoho z dvou aktů, označovaných jako knihy.

Hlavním stavebním kamenem zážitku je, jako v každém interaktivním vyprávění, kvalita scénáře. Samotný příběh je rozhodně kladem hry. Nejde o nic, co by mělo mít romanopisecké ambice, na druhou v rámci her kvalitou vystupuje značně. Samotná zápletka s četnými zvraty sice občas velmi mírně koketuje s telenovelou, někdy je vývoj vztahů mezi postavami trochu nepřirozeně překotný a v jednom případě se opře o deus ex machina berličku. Nikdy se ale nezvrhne v absolutní ptákovinu (jako třeba Twelve Minutes, které mělo podle mě podobné ambice), a zároveň se nerozsype jako domeček z karet v momentě, kdy špatně zkombinujete rozhodnutí (na což trpěl třeba Detroit: Become Human). 

I přes to dokáže hra vyprávět děj obrovsky napínavě a k hrdinům si lehko hledáte cestu

Prim hrají zajímavě napsané postavy, které až na výjimky nejsou jen přehnanými karikaturami, ale docela uvěřitelnými lidmi s velmi civilními osudy a problémy. Miluju příběhy, které se nesnaží zachraňovat svět nebo měnit tok vesmíru, a to je právě případem As Dusk Falls. Místo osudů civilizací a národů tady jde jen o vlastní krk, peníze, čest rodu, nebo rozvod. A i přes to dokáže hra vyprávět děj obrovsky napínavě a k hrdinům si lehko hledáte cestu. Nejde o žádné geroje bez bázně a hany, naopak je absolutní většina z nich pořádně v úzkých a titul se nebojí velmi otevřeně prozkoumávat problematiku duševních nemocí, traumat, domácího násilí či sebevražd. I s tím, že se v základní vrstvě pořád odvíjí tak trochu westernový příběh plný policejních sirén. To je něco, co hernímu průmyslu obecně stále výrazně chybí a INTERIOR/NIGHT ode mě dostávají další velké plus.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz