As Dusk Falls Recenze Recenze As Dusk Falls, příběhového klenotu z rozpálené Arizony

Recenze As Dusk Falls, příběhového klenotu z rozpálené Arizony

18. 7. 2022 15:00

1. ZATÍMCO PŘICHÁZÍ SOUMRAK 2. CESTY 3. LEPORELO

Zatímco PlayStation se léta chlubil interaktivními příběhy z dílen Quantic Dream, Xbox si na ten svůj musel počkat až do teď. As Dusk Falls je velmi nenápadná, a o to zajímavější dramatická pecka.

Příběhových her není nikdy dost. Dokazuje to třeba loňské vyhlašování Invaze, kde jsme tituly se zajímavými nebo dokonce pamětihodnými zápletkami lovili z paměti jen horko těžko. V éře multiplayerových stříleček se většinou milovníci vyprávění musí uchýlit do bezpečí nezávislé scény, i z ní ale občas schopní scenáristé vystoupí když už ne do světa vysokorozpočtové tvorby, tak alespoň někam k jeho dveřím.

• Doporučená cena: 749 korun (také součást Game Passu)
  • Česká lokalizace: Ano, na skvělé úrovni
  • Multiplayer: Až pro osm hráčů, poslouží ovladače i mobily s aplikací
  • Faktor znovuhratelnosti: Opakování a hledání nových cest je základním herním mechanismem
  • Jeden celý průchod příběhu: Zabere zhruba šest hodin

Příkladem budiž As Dusk Falls. Velmi nenápadná prvotina britského studia INTERIOR/NIGHT, vycházející pod štemplem Xbox Game Studios. Oznámena byla během “E3” v roce 2020, tuším ale, že zdaleka nejsem jediný, kdo na ni dočista zapomněl.

A byla by to škoda. Jde totiž o další letošní velké překvapení.

VÍTEJTE V POUŠTI

Studio založila Caroline Marchalm, šéfdesignérka Heavy Rain a Beyond: Two Souls. Není to náhodná souvislost, právě tvorbu Quantic Dream totiž hra připomíná v mnoha ohledech. Především jde o čistokrevné interaktivní drama. As Dusk Falls vypráví příběhy dvou rodinných klanů, jejichž osudy se protnou jednoho osudového večera na konci devadesátých let v ospalém motelu kdesi v arizonské poušti. Hra se příběhově dotýká nejen tohoto momentu, ale popisuje také historii i budoucnost hlavních hrdinů napříč desítkami let.

Čím méně toho budete o zápletce vědět, tím lépe. Předem tak naznačím snad jen to, že mezi hrdiny patří trochu ztracený tatínek od rodiny Vince, kterého právě vyhodili z lukrativní práce, jeho staromódní otec Jim, úspěšná manželka Michelle a mladičká dcera Zoe. Druhou linii zase tvoří v zásadě dobrák Jay, který se ale narodil do hodně zkoušené rodiny Holtů, se svými zločineckými bratry Tylerem a Dalem. Klíčových rolí je ale ještě mnohem více, a řada z nich se objeví až později v průběhu jednoho z dvou aktů, označovaných jako knihy.

Hlavním stavebním kamenem zážitku je, jako v každém interaktivním vyprávění, kvalita scénáře. Samotný příběh je rozhodně kladem hry. Nejde o nic, co by mělo mít romanopisecké ambice, na druhou v rámci her kvalitou vystupuje značně. Samotná zápletka s četnými zvraty sice občas velmi mírně koketuje s telenovelou, někdy je vývoj vztahů mezi postavami trochu nepřirozeně překotný a v jednom případě se opře o deus ex machina berličku. Nikdy se ale nezvrhne v absolutní ptákovinu (jako třeba Twelve Minutes, které mělo podle mě podobné ambice), a zároveň se nerozsype jako domeček z karet v momentě, kdy špatně zkombinujete rozhodnutí (na což trpěl třeba Detroit: Become Human).

I přes to dokáže hra vyprávět děj obrovsky napínavě a k hrdinům si lehko hledáte cestu

Prim hrají zajímavě napsané postavy, které až na výjimky nejsou jen přehnanými karikaturami, ale docela uvěřitelnými lidmi s velmi civilními osudy a problémy. Miluju příběhy, které se nesnaží zachraňovat svět nebo měnit tok vesmíru, a to je právě případem As Dusk Falls. Místo osudů civilizací a národů tady jde jen o vlastní krk, peníze, čest rodu, nebo rozvod. A i přes to dokáže hra vyprávět děj obrovsky napínavě a k hrdinům si lehko hledáte cestu. Nejde o žádné geroje bez bázně a hany, naopak je absolutní většina z nich pořádně v úzkých a titul se nebojí velmi otevřeně prozkoumávat problematiku duševních nemocí, traumat, domácího násilí či sebevražd. I s tím, že se v základní vrstvě pořád odvíjí tak trochu westernový příběh plný policejních sirén. To je něco, co hernímu průmyslu obecně stále výrazně chybí a INTERIOR/NIGHT ode mě dostávají další velké plus.