As Dusk Falls Recenze Recenze As Dusk Falls, příběhového klenotu z rozpálené Arizony

Recenze As Dusk Falls, příběhového klenotu z rozpálené Arizony | Kapitola 3

18. 7. 2022 15:00

1. ZATÍMCO PŘICHÁZÍ SOUMRAK 2. CESTY 3. LEPORELO

Zatímco PlayStation se léta chlubil interaktivními příběhy z dílen Quantic Dream, Xbox si na ten svůj musel počkat až do teď. As Dusk Falls je velmi nenápadná, a o to zajímavější dramatická pecka.

MOTION PICTURE

Pokud jste se o titul byť jen trochu zajímali, nebo jste si třeba před čtením projeli přiloženou galerii screenshotů, asi vás výrazně upoutala grafická stylizace. Ta je skutečně ojedinělá, As Dusk Falls totiž do klasického pestrobarevném 3D prostředí ne nepodobného třeba Life is Strange zasazuje 2D sprity postav s fotorealistickými snímky převedenými do kresby. Ty se pak přímo nepohybují, ale mění se, a tím evokují emoce nebo činnosti. Popisuje se to jen velmi obtížně, nejjednodušší je podívat se na přiložené ukázky.

Recenze As Dusk Falls, příběhového klenotu z rozpálené Arizony
i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Zajímavé je, že tím vyprávění dostává tak trochu punc interaktivní rozhlasové hry. Na druhou stranu se grafikům povedlo stacionárním tvářím vtisknout překvapivou míru osobnosti a emocí. Ano, čas od času to tak úplně nefunguje a některé grimasy působí spíše úsměvně, jindy ale díky tomu paradoxně působí hrdinové velmi lidsky, a navíc má takto As Dusk Falls naprosto unikátní atmosféru a skrývá nižší produkční hodnoty. Zároveň jako jedna z mála podobných her nechává hodně prostoru pro hráčovu fantazii.

Má to samozřejmě svoje úskalí. Naprosto rozumím tomu, že svérázná grafika nemusí sednout každému. Nejde jen o to, že můžou ohrnovat nos příznivci klasického 3D pojetí. Hru jsem totiž zkoušel s přítelkyní, která si stěžovala, že ji ze scén s mihotajícími se postavami bolí unavené oči. A i já, jako člověk, kterého grafické pojetí od prvního momentu nadchlo, musel pohybu na obrazovce dlouho přivykat. Je mi tedy jasné, že pro část hráčů bude As Dusk Falls v podstatě nestravitelná záležitost, což je velká škoda.

Vyloženě výborný je pak soundtrack

Přijdou tím totiž i o výborný sound design. Zmiňoval jsem, že je hra do určité míry rozhlasovým dramatem, proto bylo důležité herecké výkony i ambientní ozvučení pořádně vypilovat. Co neodvyprávíte takto, zůstane zachyceno jen v prakticky statických obrázcích. Herecké výkony patří ke špičce, někteří herci sice malinko přehrávají, většinou ale působí dialogy velmi uvěřitelně. Vyloženě výborný je pak soundtrack, ať už díky budování atmosféry nebo v momentech, kdy zužitkuje licencovanou (byť neznámou) hudbu.

SEJDEME SE V PEKLE

I přes počáteční rezervu mě As Dusk Falls dokonale pohltilo. Interaktivní volby ovlivňují příběh velmi výrazně, jeho tok si můžete po každé kapitole zkontrolovat ve stromu možností, výrazně připomínajícím dříve zmíněný Detroit. Od jednotlivých více či méně klíčových momentů se pak můžete k ději vracet, a buď prozkoumávat jeho další ramena, nebo rovnou přepsat svůj původní děj. Osudy postav navíc hra dotahuje až do uspokojivého konce, i když někdy na můj vkus příliš zkracuje jejich rozřešení. Jeden průchod zabere zhruba šest hodin. Pokud chcete prozkoumat všechna zákoutí děje, hádám, že budete muset investovat vyšší násobky tohoto času, i proto, že se už slyšené dialogy nedají přeskočit.

i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Poslední malou výtkou tak zůstává to, že ve všech případech příběh končí dost brutálním cliffhangerem. Rozumím tomu, že si autoři nechali otevřená vrátka pro to, aby hráčům přinesli ještě třetí, a snad závěrečnou knihu. Takhle uzavřené vyprávění s ideálně zvoleným tempem si ale podle mě zasloužilo definitivní tečku, bez čekání na to, co scenáristé ještě do budoucna vymyslí.

Jinak jde o skrytý klenot, který najdete v nabídce předplatného Xbox Game Pass. Navíc se můžete těšit na chvíle, kdy si budete s ostatními kamarády srovnávat vlastní průchody. Bonusem na závěr je, že si příběh užijí i hráči bez znalostí angličtiny díky vysoce kvalitní lokalizaci, nebo ti s různými indispozicemi skrze obrovskou nabídku přizpůsobení a zjednodušení.

Pokud máte jen trochu slabost pro virtuální příběhy a sedne vám grafické zpracování, střežte se spoilerů a As Dusk Falls rozhodně nemiňte.

As Dusk Falls

Napínavý interaktivní příběh se skvělým scénářem, vypilovanými postavami a svérázným grafickým zpracováním. To ale nemusí být pro každého a zlobí i toporné ovládání. Jinak jde o fantastickou studiovou prvotinu.

Příběh, scénář, uvěřitelné, zajímavé a dobře zahrané postavy
Dopad voleb, košatost stromu možností
Zajímavé možnosti multiplayeru