1428: Shadows over Silesia Recenze Recenze 1428: Shadows over Silesia, české nezávislé novinky, u které budete klít jako kacíř

Recenze 1428: Shadows over Silesia, české nezávislé novinky, u které budete klít jako kacíř

4. 10. 2022 02:00 4

1. NA SEVEROVÝCHOD 2. MUŽ PROTI (NE)MUŽI 3. TRABLE S HUSITY, NEBO UNITY?

Česká herní tvorba přináší další titul opřený o husitskou éru české historie. Povedlo se nezávislému studiu KUBI Games vyplenit volné místo na trhu, nebo si osamělý vývojář ukousl moc velké sousto?

Tak nějak není pochyb o tom, která období tuzemské historie patří mezi ta nejoblíbenější a s tím i popkulturou často adaptovaná. Vděčným námětem jsou třeba husité. Zatímco v kinech nepříliš úspěšně bojuje o zájem diváků Petr Jákl s velkofilmem Jan Žižka a nejen čeští hráči stále obdivují povedené RPG Kingdom Come: Deliverance, na nábožensky divoké 15. století si brousí zuby třeba i nezávislí autoři.

• Doporučená cena: 30 dolarů (750 korun)
  • Česká lokalizace: Ano, včetně dabingu. Kromě ní také anglická, španělská, německá
  • Obtížnost: Vysoká, bez možnosti nastavení. Trochu pomůžou některé asistence pro tělesně postižené hráče
  • Základní herní doba: 20-25 hodin
  • Faktor znovuhratelnosti: Nulový
  • Liší se od sebe hlavní postavy?: Hratelnostně vůbec, klíčové jsou jejich role v příběhu
  • Odehrává se hra ve stejném univerzu jako Kingdom Come?: Nechte se překvapit

Asi nejznámějším českým projektem je v tomto ohledu 1428: Shadows over Silesia, nezávislý počin brněnského jednohlavého studia KUBI Games, respektive vývojáře Petra Kubíčka. Zatímco Dan Vávra & spol. se snažili ve své prvotině dosáhnout pokud možno autentického vyprávění o kumánské invazi do Čech na samém začátku století, Shadows over Silesia hráče zavedou do Slezska v době, kdy zde husité plení jednu vesnici za druhou.

Kubíček ale pečlivě vykreslené historické reálie využívá jen jako pozadí na kterém rozehrává vlastní, výrazně více fantasy zápletku. V hlavních rolích se objevuje dvojice zkušených bojovníků. Trochu neomalený a prostořeký, ale dobrosrdečný ožrala Hynek, a věrný a kultivovaný johanita Lothar, který je charakterově v podstatě opačným pólem. Na začátku příběhu je události postaví na opačné strany barikády (nebo spíše vozové hradby), postupem času se ale ukáže, že střet náboženských proudů není tím největším problémem, který by měl všechny aktéry tížit.

COMMANDOS: SLEZSKO

Paradoxně není úplně jednoduché vystihnout, jak se vlastně Shadows over Silesia hrají, respektive je zaškatulkovat do některého z typických žánrů. Sám autor hru popisuje jako unikátní mix žánrů, a v tomto ohledu nijak nepřehání. V zásadě jde o lineární izometrickou akční adventuru, velmi vzdáleně připomínající třeba Planescape: Torment. Hratelnost totiž stojí na vyprávění příběhu, zároveň se v ní ale míchají poměrně obtížné hádanky se stealthem a náročnými souboji. Ty by zase na první pohled mohly připomínat moderní diablovky, tempem a důrazem na opatrný postup ale do hry navíc přinášejí trochu té soulslike radosti.

Obecně pak hrou prostupuje tak trochu staromilský přístup a oficiálně přiznaná inspirace devadesátými léty. S jedním z hrdinů tak procházíte otevřené, ale lineárně řetězené lokace, ve kterých se prokousáváte přes různé překážky. Kupředu vždy vede jen jedna správná cesta, k soubojům ale můžete přistupovat různými, kreativními způsoby a hra vás zároveň vybízí k pečlivému průzkumu prostředí, ve kterém můžete najít užitečné předměty nebo nějaké to čtení doplňující obrázek českého středověku.