1428: Shadows over Silesia Recenze Recenze 1428: Shadows over Silesia, české nezávislé novinky, u které budete klít jako kacíř

Recenze 1428: Shadows over Silesia, české nezávislé novinky, u které budete klít jako kacíř | Kapitola 3

4. 10. 2022 02:00 4

1. NA SEVEROVÝCHOD 2. MUŽ PROTI (NE)MUŽI 3. TRABLE S HUSITY, NEBO UNITY?

Česká herní tvorba přináší další titul opřený o husitskou éru české historie. Povedlo se nezávislému studiu KUBI Games vyplenit volné místo na trhu, nebo si osamělý vývojář ukousl moc velké sousto?

SJEDNOCENÍ

Petr Kubíček jako nezávislý vývojář zůstává věrný enginu Unity. Díky tomu si sice mohl dovolit hru vůbec stvořit, opět se ale ukazuje, že rozhodně nejde o nejlepší herní pohon pod sluncem. Většinu technických rezerv enginu zakrývá izometrická stylizace, která je prostě fajn. Některé lokace a momenty mají až překvapivě hutnou atmosféru a třeba hry světel a stínů jsou na velmi vysoké úrovni. Především ve stísněných tunelech (ve kterých se pohybujete často) ale kombinací stísněnosti a mírně splašené kamery občas ztrácíte orientaci. Detailní a kouzelné prostředí navíc bohužel kontrastuje s vyloženě ohyzdnými postavami, na které se občas v cutscénách díváte z detailu. V takových momentech by možná bylo prospěšnější vsadit na fantazii hráčů a nechat kameru oddálenou.

Recenze 1428: Shadows over Silesia, české nezávislé novinky, u které budete klít jako kacíř
i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Stranou nechám to, že jsem se v rámci dřívějšího přístupu musel občas poprat s bugy, včetně některých vážnějších. Ty vás naštěstí trápit nebudou, s menšími technickými zádrhely ale raději počítejte.

Trochu kontroverzní je i oblíbený český dabing. Samozřejmě jsem moc rád, že se ho hra dočkala a uznávám, že se poloprofesionální tým Fénix ProDabing snažil co to šlo. Jeho úroveň je ale dost nevyvážená. Většina hlavních postav je nadabována solidně, některé vedlejší role ale působí hodně ochotnickým a přehrávaným dojmem. Na druhou mě až překvapuje množství replik a dialogů, které titul nabízí.

Co se naopak úplně vymyká produkčním hodnotám hry je soundtrack. Ten je v kontextu vývoje úžasný, pestrý, perfektně doplňuje dění na obrazovce a atmosférické chorály si v ničem nezadají z výrazně dražšími projekty. V tomto ohledu musím smeknout

Trochu neobvyklá je funkce mapy

Závěrem zmíním ještě pár drobnějších poznatků. Příjemná je dešifrovací minihra, ve které musíte z neznámých znaků sestavit klasickou abecedu a rozklíčovat tak více či méně užitečné skryté sdělení. Shadows over Silesia je také napěchované easter eggy. Některé jsou na můj vkus moc okaté, jiné ale vyvolávaly široký úsměv. Trochu neobvyklá je funkce mapy, která nemá žádné využití přímo ve hře, ale ukazuje jen kontextově kde se zrovna v rámci regionu příběh odehrává. Bonusem je, že můžete vlastnoručně ukládat prakticky kdykoliv a bez omezení, což vzhledem k obtížnosti vřele doporučuji.

OTEVŘEME KNIHY

Za svých zhruba 750 korun dostanete docela hutný nášup obsahu. Kubíček odhaduje herní dobu na zhruba 30 hodin, já jsem se i přes pár perných zákysů dostal na zhruba 21. 1428: Shadows over Silesia není hrou pro každého. Účelově pomalým tempem a vyšší obtížností umí být dost vyčerpávající a často se vás snaží zlomyslně nachytat. Subjektivně nejslabším momentem je pak zmatečná a nudná pátá kapitola v dolech. Obzvlášť v druhé půlce, kdy už se naučíte hrát podle jejích pravidel a příběh pořádně odsýpá, si ale začnete naplno užívat drsného husitského světa plného více či méně nadpřirozeného zla a výsledný dojem se převáží k pozitivům.

1428: Shadows Over Silesia

Solidní nezávislý počin, který staromilským přístupem nesedne každému a umí pěkně vytočit. Trpělivost a pozornost ale odmění uspokojivou hratelností, zajímavým vyprávěním a někdy až překvapivě nápaditým designem.

Námět, scénář a atraktivní zasazení míchající historii s fikcí
Zajímavé hádanky, chytré nápady, specifická hratelnost
Uspokojivá výzva