Overlord Recenze Overlord

Overlord

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

20. 7. 2007 22:38 34
Reklama

Peter Molyneux udělal hru Magic Carpet. Létali jste v ní na létajícím koberci (s obyčejným to chce spoustu dřiny a odříkání), metali kolem sebe kouzla a mezi největší frajeřiny patřilo rozpůlit zem nebo nechat vybuchnout sopku. A hráči viděli, že je to dobré, i kupovali krabice po tuctech a radovali se. Peter Molyneux také udělal hru Dungeon Keeper, kde jste se stali vládcem podzemních kobek a bránili své zatuchlé panství před výpravami rádoby spravedlivých hrdinů. A hráči zase viděli, že to bylo dobré, i kupovali krabice po tuctech a radovali se. Peter Molyneux neudělal hru Sacrifice, ale ta se hrála podobně jako Magic Carpet, vynikala skvostnou stylizací a smyslem pro humor a dnes patří mezi to nejlepší, co mladá herní historie přinesla. A hráči sice viděli, že to nejspíš bude dobré, jenže se jim zrovna nechtělo vstávat od druhého Diabla. Jejich smůla.

A já bych vlastně mohl napsat celou recenzi na Overlord, aniž bych zmínil samotný náze --

Sakra!

Dlouhý, široký a zlý

Overlord = Magic Carpet + Dungeon Keeper / Sacrifice (Fable : Brothers In Arms), ale tuhle rovnici neberte úplně doslova, protože pak by výsledkem musela být pecka, pro kterou nemá Hrej! dimenzovanou hodnotící stupnici. Overlord není hrou desetiletí, ale rozhodně dokáže hry desetiletí připomenout, hry plné neotřelých nápadů a chytlavé hratelnosti, hry s osobností, chcete-li. Jste v něm Vládcem temnoty, Pánem zla, Tím-o-kterém-se-nemluví a tak podobně, archetypálním zlosynem s očima žhnoucíma zpod ježaté přilby. Hlavní roli ale nehraje vaše obouruč sekera nebo meč nebo prostě, co si ukováte, nýbrž zástupy vašich posluhovačů, přerozkošných goblinů s očima žhnoucíma zpod slámou vystlané lebzny. To pak můžete být sebezásadovější klaďas v životě skutečném i virtuálním a chvíle, kdy poprvé vyšlete gobliny dělat bordel, bude přesto láskou na první zahrání. Principem Overlorda je totiž nechat za sebe pracovat ostatní a na takovou notu slyší většina z nás. "Pracovat" tu navíc znamená ničit a "ničit" obsáhne vše od drancování hobitích nor po kolektivní močení na záhony slunečnic.

Overlord
i Zdroj: Hrej.cz
Zlo ukazuje hra pohádkovou optikou a kdo by snad chtěl na goblinech ventilovat své diktátorské ambice, nezbyde mu než skřípat zuby nad nemožností být opravdu zlý. Klíčovým slovem je v Overlordu humor, nikoliv horor. A tak vyrazíte plenit svět, který je plný na hlavu postavených fantasy klišé a nizozemští tvůrci ho natřeli sytými barvami a napěchovali víc taktickou než akční hratelností. Se svým antihrdinou samozřejmě můžete šlehat oheň a dštít síru, ale čas vám zabere především koordinace vašich goblinů v pestrém terénu. Ten je plný překážek, ať už přírodních, umělých nebo veskrze nepřátelských, a další postup odvisí od schopnosti správně využít různé druhy goblinů k různým věcem. V praxi tak třeba jednou grupou věrných odlákáte pozornost nepřítele, zatímco grupa druhá pospíchá zničit hnízdo, kde se nepřítel obnovuje. Obměny tohoto schématu jsou nápadité, ale musí se přiznat, že brzy je všechny rozklíčujete a nadšení vystřídá pocit repetice.

Kardinální otázka: jde to uklikat? Overlord běží v reálném čase a nedovolí vám žádný timeout, během kterého byste si naplánovali akci. Musíte reagovat okamžitě a přesně, což je tu při vší úctě k solidně navrženému ovládání občas trochu problém. Ne vždycky totiž goblini provedou přesně to, co byste od nich potřebovali, a rázem na obrazovce bují průšvih, který často končí ústupem a (zdlouhavou) reorganizací sil. Člověk vypadne z tempa a nadává si, ale vina rozhodně neleží jen na něm. Overlord prostě nestíhá svoje ambice, za což ho ale nelze vyloženě peskovat; raději budu hrát nedokonalou hru s odvážnými nápady, než se s prstem v nose vozit po vyjetých kolejích.

Overlord
i Zdroj: Hrej.cz
Overlord
i Zdroj: Hrej.cz
Overlord
i Zdroj: Hrej.cz

Domov je tam, kde jsou trny

Overlord
i Zdroj: Hrej.cz
Samozřejmě neexistuje, aby Temný pán neměl svou vlastní Temnou věž. Ta v Overlordu funguje jako hlavní štáb a v průběhu hry roste a proměňuje se, jak nacházíte nové artefakty, otroky, ale třeba taky regulérní milenku se zálibou v přestavbách interiéru a bytovém textilu. Věž tak supluje jakýsi RPG prvek a můžete v ní kromě kochání se nově zařízenými místnostmi dělat spoustu praktických věcí, ať už v kovárně nebo aréně. Tohle provázání konkrétního zlepšování se s vývojem příběhu je prostě báječné a člověk jen lituje, že většina ostatních tvůrců si vystačí s anonymními čísly statistik. Overlord možná není nejchytřejší hra na světě, ale různé detaily tu mají svou hloubku: nepřátelé jsou modelováni podle smrtelných hříchů a hra obsahuje spoustu odkazů na klasická literární díla (a teď opravdu nemám na mysli fakt, že uvnitř běhají hobiti a elfové). Potom nevadí, že jste za život přelouskali sotva Honzíkovu cestu - na hře je tohle "maso na kostech" dobře poznat.

Overlord začíná budíčkem v kobce, kde vás ze zapomnění vykope banda nadšených goblinů. Přeneseno na celou hru, Overlord kope ze zapomnění fakt, že výjimečná hra se pozná především podle ksichtu. V čase, kdy spousta her nemá obličej vůbec žádný, je nám tenhle kukuč převelmi sympatický.

Overlord
Windows PC
Xbox Xbox 360
Xbox Xbox Series X/S

Verdikt

Parádní překvapení odnikud, takhle to máme nejradši! Simulátor krutovládce je díky svému humoru a nápadité hratelnosti jasným kandidátem na jednu z her roku.

Co se nám líbí a nelíbí?

Svěží pojetí herní formy i obsahu, přerozkošní epenci goblinci a ten nejpůsobivější kouzelný les, jaký je momentálně na monitorech k mání.
Dílčí nedostatky, epenci goblinci si občas postaví hlavu a nepraktický systém ukládání.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama