Mafia III: Stones Unturned Recenze Mafia III: Stones Unturned

Mafia III: Stones Unturned

Jiří Bigas

Jiří Bigas

20. 6. 2017 10:25 5
Reklama

Pokud si dobře vzpomínám, ani druhý díl Mafie nepatřil mezi hry, které by prostřednictvím DLC vyloženě rozkvetly. To se ovšem ještě psal roku 2010 a příběhová rozšíření nebyla ani zdaleka takovou samozřejmostí jako dnes. To první pro trojku v naší recenzi nedopadlo úplně špatně. Po několika bezplatných aktualizacích, které přinejmenším částečně pomohly vylepšit reputaci základní hře, se nyní nacházíme přesně v polovině obsahu, který sliboval season pass. Druhé ze tří placených DLC mě ovšem zklamalo. A nemá smysl si toto “odhalení” zbytečně šetřit na další odstavce. Pokud hlavním nedostatkem premiérové expanze byla její nedostatečná délka a hlavní předností naopak nová atraktivní oblast, pak o novince lze prohlásit něco velice podobného. S tím rozdílem, že ze slabé délky se stala mizerná a z atraktivní oblasti je trochu kýč, který původnímu světu nijak zvlášť neprospěje. Ale k tomu se ještě dostaneme.

PARŤÁK NA BATERKY

V rozšíření Stones Unturned nás vývojáři lákají na závan minulosti a netradiční spolupráci. Příběh se skutečně točí okolo událostí, které mají kořeny až v dalekém Vietnamu, ale nápad poslat do akce společně Lincolna s Johnem Donovanem se poněkud minul účinkem. Donovan byl jednou ze sympatičtějších postav původní hry, ale víc mu to slušelo v motelu než v akci, kde je spíše přítěží než pomocníkem v pravém slova smyslu. Herními mechanismy se s párem hlavních hrdinů snaží autoři přiblížit tempu akcí jako Gears of War, ale na to se Mafia nejenže nehodí svým pojetím, ale hlavně na to nejsou její základy dost dobře stavěné. V původní hře šlapala akce poměrně slušně, ale spíše na prostoru menších přestřelek s pár gaunery. DLC Stones Unturned přichází s malými bitvami a zhlíží se ve válečných akcích, jejichž atmosféru chce mermomocí evokovat. Ovšem Donovan je jako kotva, kterou za sebou neustále vláčíte, aniž by vám hra mohla nabídnout úlevu v podobě kooperativního multiplayeru. Ani nedokážu spočítat, kolikrát jsem musel svého kolegu postavit na nohy. A kolikrát mě to stálo život, protože se rozhodl padnout na tom nejméně vhodném místě.

V celé expanzi na vás číhá vlastně jedno jediné pořádné překvapení. Jenže…

Tentokrát je to právě Donovan, který potřebuje vaši pomoc, zatímco v hlavní kampani tomu bylo častěji naopak. Každého někdy pronásledují démoni vlastní minulosti. A Donovanova nemesis se jmenuje Connor Aldridge. Tenhle lump se ocitne na vašem seznamu smrti poté, co se zaplete do obchodu s velice citlivým vojenským materiálem. Připočtěte si k tomu několik kubánských emigrantů, dobře živenou zášť a jizvy na těle i na duši. Rázem byste měli mít docela dobrou představu, co od rozšíření můžete čekat. Ovšem ono to s tím obsahem není vůbec snadné. V celé expanzi na vás číhá vlastně jedno jediné pořádné překvapení a já bych se vám zdráhal vykecat, o co jde, pokud už by to před několika měsíci neudělali samotní autoři. A pak tuto informaci nezopakovali v každém myslitelném rozhovoru, videu a novince. Inu, budiž.

CALL OF MAFIA

I když se prvních pár desítek minut budete pohybovat po New Bordeaux, nedočkáte se naneštěstí žádné nové čtvrti nebo předměstí jako posledně. Celé město se všehovšudy rozrostlo o pár budov, respektive jejich interiérů. Podíváte se do kubánského klubu, nákupního centra a tajné výzvědné stanice. Ta pravá jízda má ale začít až v okamžiku, kdy v honbě za Aldridgem a jeho agendou vyrazíte za hranice virtuální metropole. Stačí nasednout do člunu a Donovan vás odveze na tropický ostrov překypující deštnými pralesy, který vývojáři podle vlastních slov stylizovali do podoby něčeho, co by vám mělo evokovat malý Vietnam. Je mi záhadou, proč nás namísto toho nevzali v nějaké retrospektivní hratelné sekvenci do pravého Vietnamu, ale s tím nic nenaděláme. Bezejmenný ostrov je takovou směsicí všemožných motivů, až lze jen stěží uvěřit, že v jinak poměrně vážně míněném příběhu tuhle bondovskou fantazii myslí někdo vážně. Jde ale víceméně jen o záminku, aby Lincoln mohl navléknout maskáče, do ruky vzít ještě ničivější zbraně a řádit v džungli, která je prošpikována nepřátelskými vojáky, respektive žoldáky.

Studio se snaží hráče za každou cenu šokovat lacině šílenými momenty, ale právě to, že autoři nezůstali při zemi, jim škodí ze všeho nejvíc. Jestliže jste měli pocit, že se Mafia III zpronevěřila kořenům série, mohu s jistotou konstatovat, že základní hra měla k českému originálu blíže, než má Stones Unturned k Mafii III jako takové. Kadencí nepřátel i akce se ze hry stala prachobyčejná válečná střílečka, která navíc opravdu není moc dobrá. Jasně, osaháte si nové výbušné zbraně, seznam vašich služeb o rozroste o sniperskou podporu, projedete se v nových vozech a obléknete několik nových modelů. Když jsem se tak ale řítil pralesem na korbě náklaďáku a zpoza kulometné věže střílel na všechny strany, jen stěží jsem poznával, že ještě hraju Mafii. A to i tu třetí. Ne nadarmo je tropický ráj a jeho lokace pevně oddělená od základní mapy a nelze se na něj vydat svobodně. Ostatně svobodně se nelze moc pohybovat ani po něm. I když se studio snažilo vzbudit iluzi otevřeného prostoru, ve skutečnosti se proháníte velice těsnými koridory bez možnosti odbočit z předem vytyčené cesty.

LINCOLN JE NÁMEZDNÍ LOVEC

Abych nebyl za škarohlída, musím férově poznamenat, že chemie ústřední dvojice funguje dobře a jejich dialogy pěkně jiskří. Soundtrack je stále znamenitý, stejně jako celková stylizace původního světa a jeho atmosféra. Když tak ve vhodný moment začne hrát vhodný song, rázem jste leccos ochotní tomuhle dobrodružství odpouštět. Já mu ovšem rozhodně nemohu zapomenout, že pokulhává nejen ve srovnání s původní hrou, ale nedosahuje ani zdaleka kvalit předchozího placeného DLC. V jednom směru jej však dokázala novinka snad přeci jen mírně zastínit. Trochu neohrabaná aktivita z minula v podobě bylinkářství ze všeho nejvíc trpěla skutečností, že by se lépe hodila do původní hry, protože na prostoru expanze neměla možnost se více uplatnit. Velké nadšení tak nevyvolala. To “endgame” obsah ve Stones Unturned působí o poznání méně nápaditě na první pohled, ale o to zajímavější nakonec je. Robert Marshall je lovec lidí a vy se můžete stát jeho pravou rukou. Za tím účelem vás vybaví uspávací pistolí, s jejíž pomocí se pokusíte živé dostat za mříže všemožné digitální výtečníky. Prosté, ale efektivní.

Kdybyste snad měli pocit, že válečná akce je to, co vám v Mafii chybělo, zřejmě dokážete Stones Unturned ocenit lépe než já.

Stejně jako původní hra je i rozšíření lokalizované do češtiny a kromě jediného překlepu nemám k překladu žádnou výtku. Kdybyste snad měli pocit, že válečná akce je to, co vám v Mafii chybělo, zřejmě dokážete Stones Unturned ocenit lépe než já. V opačném případě se ale připravte na to, že tahle expanze nedosahuje kvalit ani těch slabších vedlejších misí z původní hry. Nezbývá než doufat, že závěrečné příběhové rozšíření, v němž půjdeme na přání otce Jamese po nějakém nebezpečném kultu, napraví hře reputaci. DLC Stones Unturned sice tak nějak drží pohromadě a pořád je na něm vidět, že jde o relativně hýčkaný projekt, ale podle mě je škoda peněz i času se jím zabývat, když existuje tolik lepších her. Zcela zjevně jde o přídavek, který si nedokáže upřít jen ten nejloajálnější fanoušek série. A nebo spíše třetí Mafie jako takové. Všichni ostatní mohou jeho existenci s čistým svědomím ignorovat.

Mafia III: Stones Unturned
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Možná jsme si při hraní Stones Unturned měli vzpomenout na úvod druhého dílu, ale nakonec z toho vylezla jen nenápaditá variace na válečné střílečky, jakých jste už hráli tucty. DLC se vzdává skoro všeho, co bylo na třetí Mafii zajímavé, ve prospěch něčeho, co do jejího světa vůbec nepatří.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama