Football Manager 2014 Recenze Football Manager 2014

Football Manager 2014

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

27. 10. 2013 23:38 4
Reklama
Reklama

Každý rok nabourá předsevzetí typu: "tenhle semestr už vážně budu chodit na všechny přednášky" a způsobí lavinu euforie mezi fotbalovými fanoušky. Football Manager od statistických maniaků ze Sports Interactive přichází také letos s aktuální verzí očíslovanou letopočtem 2014. Že půjde o bezprecedentně propracovanou, přesnou a podrobnou virtuální simulaci vedení fotbalového klubu v desítkách zemí světa, je dopředu víc než jasné. Zbývá tedy odpovědět na otázku, zda SI nabízejí dostatek novinek a úprav lety prověřených mechanismů, aby těm, kdo vlastní předchozí vydání, stálo za to do nového dílu investovat.

PENALTA? ALE VŽDYŤ TO BYLO PŘED VÁPNEM!

Zásadních změn se dočkal především zápasový engine. Jeho nová vizuální podoba pochopitelně nemůže konkurovat specializovaným fotbalovým hrám jako FIFA nebo PES, to ale ani není její ambicí. Důležité je, že nabízí opět o krok reálnější zobrazení typických situací – zejména nacvičené útočné akce vypadají báječně a hráč na první pohled pozná, zda se soupeř snaží hrát ťukes s množstvím krátkých přihrávek, centry do křídel anebo třeba nakopávanou na vysokého útočníka. V elitních ligových soutěžích pak lze rozeznat i velmi individuální styly hvězdných hráčů, a i na nižší úrovni je znát, když je některý z hráčů opravdu rychlý, má dobré krytí míče či dobré auty. Lahůdkou jsou ze skutečných zápasů dobře odpozorované radovánky po gólech nebo typická gesta jako hráči obou stran hlásící se o autové vhazování, protesty po nasimulovaném faulu, hráč před míčem při rozehrání standardky apod.

Samozřejmě, najdou se i vady na kráse. Letos spíše drobnější, ale faktem je, že bez výrazné úpravy taktiky se obránci téměř vůbec nesnaží odebrat míč, jen útočící hráče soupeře stínují, a ti tak mají klid na kombinaci (přitom skluzy bránícím hráčům vycházejí a nebojí se jich). Takové nastavení ale zase vede k velkému množství faulů a karet... Brankáři někdy předvádějí opravdu zoufalé chyby (což je vlastně reálné? ;-)) a zápasový engine také snad až příliš často zakončuje útočné situace trefením tyčky nebo břevna. Poslední chybou jsou otravně dlouhé prostoje, když dojde na rozehrání standardní situace. Tady by realismus mohl jít přece jen malinko stranou – když hráč, který nekouká na celý zápas, ale jen klíčové okamžiky, musí sledovat, jak se záložník pomalým krokem plazí k rohovému praporku, desítky vteřin si chystá míč, chce to svatou trpělivost.

TRÉNINK A TAKTIKA: STRUČNĚ A K VĚCÍ

Už minulý díl představil alternativní systém úpravy týmové i individuální taktiky v podobě "pokřiků", které trenér uděloval svým hráčům (šlo o příkazy typu "hrajte to do stran", "zdvojujte" a podobně). Letos je právě na nich postavena celá taktika. Hráč si se svým týmem vybere a nacvičí několik formací. K výchozímu vzorci typu 4-4-2 nebo 4-2-3-1 pak doplňuje základní nastavení míry útočnosti a zodpovědnosti hráčů (jak moc mají držet své pozice). Do detailu se pak dostává díky nastavování pokynů jednotlivým pozicím – krajní obránci tak například dostanou příkaz, aby se vysunovali po čáře dopředu, krajní záložníci naopak aby s míčem dělali kličku ke středu, stoperům se určí způsob zajišťování, útočník bude podle své typologie spíše čekat na míče v blízkosti pokutového území, anebo se pro ně stahovat do středu a číhat na náběhy... a podobně. Příkazy jsou vyjádřeny jednoduchým slovem či souslovím, jež je navíc srozumitelně vysvětleno, a dohromady to dává dobrou představu o tom, jak bude tým skutečně fungovat.

"Handrkování o změně dresu vás naučí nenávidět agenty."

S taktikou pak úzce souvisí i změny v nastavování tréninku. Ten je nyní vedle základních týdenních plánů postaven na udělování individuálních cílů hráčům, kteří mohou pracovat na konkrétní herní dovednosti typu házení autů, naučení nové pozice (když se defenzivní záložník přeškolí na stopera) a samozřejmě také na lepším zvládnutí konkrétního taktického zadání v rámci pozice (tedy třeba právě náběhy do křídel). Pro začátečníky se to může zdát složité, ale je to systém, který se rychle učí, a co je nejdůležitější: rychle jsou vidět výsledky díky dobrému provázání se zápasovým enginem.

PŘESTUPOVÉ PEKLO, ANEB SMRT AGENTŮM

Mezi vylepšení herní mechanismy patří pak ještě komunikace se zaměstanci a vedením klubu, která je živější a pestřejší (při hře za Spartu to znamenalo především podnětné návrhy Jaroslava Hřebíka); zamyslet se nově lze nad filozofií klubu (titul každý rok, nebo zapracovat nadějnou mládež?) a i podřízení zaměstnanci jsou trochu aktivnější s přinášením námětů a nápadů. Nové možnosti pak přibyly i do přestupové politiky, kdy lze například hráče prodat, ale přitom domluvit ještě půlroční či roční hostování v původním oddílu. Celé jednání je navíc přehlednější, více připomíná živý rozhovor s hráčem a přestupové okno je tedy zábavnou částí hry. Rozhodně pak handrkování o změně dresu naučí nenávidět agenty – ti totiž pravidelně nabízejí týmům s nulovým přestupním rozpočtem volné hráče; jenže součástí ceny (v tomto případě nulové) je vždy i bonus za agenta, a tak po náročných jednáních není možné přestup potvrdit. Chybou je také až příliš časté nabízení hráčů, kteří jsou sice volní, ale plat žádají dvoj a vícenásobný, než kolik si klub může dovolit.

Ostatní části hry jsou na svém místě a kvalitní podobně jako loni. SI si stále úplně nevědí rady s týmovými promluvami, tiskovými konferencemi (obojí je zábava jen cca první půlsezónu) a individuálními rozhovory s hráči. Ale bohatě to vyvažují neskutečnou přesností a detailností databáze a robustním výpočetním enginem. Zlepšená AI manažerů a komplexní simulační model vedou k tomu, že se soutěže rozehrané od léta 2013 vyvíjejí ve FM velmi podobně jako ve skutečnosti, a to je něco, co nutí smeknout klobouk v němém údivu...

Závěrem se tak už patří jen nutné varování. Ano, Football Manager je vážně mnohem horší než hospoda. Spojuje je přitom řada věcí – narušují životní a pracovní vazby infikovaných, nabízejí prostor být od stolu nejchytřejším v otázkách nejpopulárnějšího sportu planety, a žádná lež nebyla opakovanější než "Půjdu na jedno," respektive "jen jeden zápas/týden/sezóna". Ale, a tato slova patří zejména drahým polovičkám: z hospody se "ten váš" po pár hodinách vrátí chudší o kilo a ve vrávoravé, ale dobré náladě. Když ale po dvaceti hodinách saveload maratonu vypne FMko a bytem se ozve unavený řev: "Za*raná Boleslav," - inu, být vámi, uklidíme se radši... třeba do hospody.

Football Manager 2014
Windows icon PC
Apple icon Mac

Verdikt

Návyková a mimořádně propracovaná simulace práce fotbalového manažera. Nový zápasový engine hře sluší, kosmetické úpravy mechanismů jsou většinou k lepšímu. Milujete-li fotbal, není co řešit.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz