FIFA 09 Recenze FIFA 09

FIFA 09

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

8. 10. 2008 22:00 4
Reklama

Bývaly doby, kdy jsem každý podzim vyhlížel jakoukoli informaci o novém, lepším, graficky úchvatnějším ročníku fotbalových simulací FIFA. Čekal jsem i několik hodin, než se mi přes dial-up připojení podařilo stáhnout demoverzi, abych si mohl alespoň vyzkoušet vylepšení, o nichž jsme mezi kamarády nadšeně debatovali. Jenže pak přišla změna, změna se jménem Pro Evolution Soccer, která naprosto změnila mé milné domněnky o zábavné simulaci kopané. Navíc ve chvíli, kdy se vývoj začal specializovat na next-gen konzole, na PC hráče, jakožto nepodstatnou a zanedbatelnou část trhu, se zapomnělo s tím, že „ona jim trochu vylepšená stará verze s novými soupiskami přece bude stačit“. Po několika letech ale i chytrým hlavám v EA Sports došlo, že jim na PC jaksi ujíždí vlak, a pokusili se konkurenci dotáhnout zásadním vylepšením…

Pakliže jste nečetli průběžně novinkovou sekci a v tuto chvíli jste radostí poposkočili na židli s tím, že se můžeme konečně těšit na next-gen verzi, zklamu vás. Využití nového jádra hry je prozatím pro PC prozatím nepoužitelné, důvody byly vysvětleny v tomto článku, ve zkratce lze konstatovat, že by hra běžela na minimálním počtu konfigurací a přišla by tak o značnou část už tak dosti prořídlé hráčské základny. Tvůrci se ale pokusili v doslova maximální míře využít možnosti stávajícího old-gen enginu, vylepšit zejména grafické zpracování, přidat několik animací a v neposlední řadě zapracovat na zbrusu novém, originálním systému ovládání, u kterého se zastavíme nejdříve.

Myš, modla PC hráčů, slaví velkolepý fotbalový návrat

Při vymýšlení vylepšení nové FIFY se autoři zaměřili na to, čím je PC oproti ostatním platformám jedinečné. Tou jedinečností je myš, která byla v rámci fotbalů snad od roku 1998 přehlížena a jež se dnes vrací s velkou pompou na scénu. Při výběru ovládání si tak můžete vedle klasické klávesnice a gamepadu vybrat buď samotnou myš, anebo kombinace klávesnice-myš. Ta mi osobně přišla ze všeho nejzajímavější a nejnápaditější, kdy se klávesami WASD ovládá pohyb hráče po trávníku, tlačítka myši jsou využita pro technické dovednosti jako nahrávka či střela. Na obrazovce přitom přibyl ještě kurzor myši, s nímž lze pohybovat a tím určovat místo, kam následně pošle přihrávku či střelu. Vše působí naprosto přirozeně, ovládání padne do rukou prakticky okamžitě. A abych byl konkrétnější, levé myšítko se využívá pro nahrávku, pravé pro střelu, kolečko pak například pro změnu hráče či pro kličkování.

Při testování jsem narazil na dvojici nedostatků nového ovládání, levé tlačítko slouží jak k přihrávkám a kolmicím do běhu, tak k centrovaným balonům, což se rozlišuje podle délky stisknutí tlačítka. Bohužel se tak ale prakticky eliminovala možnost vyslání prudké kolmice za obranu soupeře, a to je rozhodně škoda. Druhým neduhem je směrování odkopů ve vlastním pokutovém území. Prakticky vždy platilo, že zde stačilo stisknout klávesu pro střelu a hráč míč automaticky odkopl pokud možno dopředu, zde ale záleží, kam máte nasměrovaný kurzor. Nastávají tak komické situace, kdy se vší silou snažíte odkopnout míč kamkoliv, nemáte čas řešit, kam míříte, ale hráč se před balonem zastaví a kopne ho za sebe, čímž daruje protihráči další rohový kop. Jde sice o maličkost, ale maličkost, která dokáže prohrát zápas, a to není dobré. Nedá mi to, abych si trochu nerýpl – když jsem na jaře letošního roku recenzoval Wiičkovou verzi PES 2008, lehce jsem si zaprorokoval, že by nápadité ovládání pomocí Wiimotu mohlo předurčit směr, kterým se budou fotbalové simulace odvíjet. A hle, variace na sebe nenechala dlouho čekat. Nevím, zda se EA Sports při vymýšlení konceptu ovládání myší inspirovali u KONAMI, nicméně podoba je více než nápadná.

Next-gen to sice není, i tak to ale vypadá šik

Druhou věcí, na níž se v EA Sports pro letošní ročník zaměřili, bylo vylepšení grafické stránky hry, přičemž snahou bylo vyždímat ze současného enginu naprosté maximum. A musím říct, že tak výrazný posun, jako se udál v letošním roce, nepamatuji. Modely hráčů, textury stadionu, trávník, animace deště, kolizí hráčů, na tom všem je znatelný posun ne o třídu, ale dost možná i o dvě dopředu. Jediný problém představuje ono nastavované jádro hry, které neumožňuje v dnešní době standardní prvky, například díky absenci vyhlazování působí stadion a vůbec celá hra krapet zubatě, ale není to nic strašného. Chybí také větší výběr rozlišení, na což budou žehrat zejména majitelé širokoúhlých monitorů.

Další novinky a funkce už jen telegraficky, neboť nepatří mezi ty nejzásadnější. Tvůrci velmi propagují internetový systém Adidas Live Season, který umožňuje sledovat formu hráčů v reálných ligách a následně ji promítat i do virtuální simulace. Tato funkce není globální, ale pouze pro šest vybraných lig, přičemž jedna jediná je zahrnuta v základní ceně, za ostatní si musíte připlatit (!). Inu, další způsob, jak tahat z hráčské obce peníze, že… Když už jsme u těch lig, k dispozici jsou prakticky všechny zásadní světové soutěže včetně té české, úplně kompletní licence se ale už tradičně nekonají. Klasicky nenalezneme plnohodnotný národní tým Holandska, Gambrinus Liga se jmenuje Česká Liga, a podobných nesrovnalostí bychom nalezli ještě více. Ne mnoho, ale nalezli.

Na závěr jsem si nechal hodnocení samotného zápasu a atmosféry na stadionu. Zde velmi, ale velmi záleží, jaké mančafty se na zeleném pažitu střetnou, protože zatímco utkání Arsenalu s Chelsea má neskutečný spád, diváci fandí, co jim ruce a hlasivky stačí, fotbalisté mají reálné tváře atp., zápas Sparty se Slavií přinese ne moc zajímavé střetnutí pomalých a neohrabaných neználků s některými ze stovek univerzálních tváří (a Patrik Berger má dlouhé vlasy!:-) a občasným hlučnějším šumem z hlediště. Ne, že by to poněkud nekorespondovalo s reálným rozdílem obou soutěží, ale v počítačové hře bych raději viděl poněkud akčnější a méně těžkopádné pojetí i méně atraktivních soutěží. Nelze nenakousnout ani téma umělé inteligence, která se v podání hráčů v poli tváří velmi, velmi solidně, kdy je vidět například velký rozdíl v taktikách jednotlivých týmů, proti tomu ale stojí paradoxní a mnou nepochopený tvor zvaný brankář. Ten totiž vybíhá proti centrům, sbírá přihrávky, zkrátka chová se víceméně reálně, jakmile se ale dostanete do samostatného úniku, vyvstane mu hrůza v očích a bojí se opustit svou brankovou čáru. Pak už stačí jen doběhnout na penaltu a zamířit k tyči, což znamená téměř stoprocentní gól… Doufám, že toto bude v brzké době opraveno nějakým patchem, protože takto zazdít velmi pěknou simulaci fotbalu, to se jen tak nevidí. Pak už totiž stačí jen přijít na univerzální způsob, jak se dostat za obranu soupeře, a můžete vyhrávat jak na běžícím páse, a to není dobře.

Nová FIFA mne velmi potěšila. Potěšila především kvalitním a inovativním zpracováním ovládání, také dosti vylepšenou grafikou. Obsahuje ale spousty drobností, které ji poněkud hází klacky pod nohy, ať už jde o tupost brankářů či zubatou grafiku. Pro letošek tedy chvalitebně, za rok, doufejme, se dočkáme next-gen i my, PC hráči.

FIFA 09
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360
Nintendo DS
Wii Wii

Verdikt

Nová FIFA rozhodně stojí za vyzkoušení, zejména pro velmi dobře zpracovaný systém ovládání s myší. Škoda jen, že i přes hromady vylepšení je stále na každém kroku cítit nádech starého enginu, byť na hony vylepšeného.

Co se nám líbí a nelíbí?

Nový systém ovládání, vylepšená grafika, propojení s internetem, zpracování kvalitních soutěží.
Tupost počítačem ovládaných brankářů, zubatost grafiky, spousty drobných nedostatků.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama