Fallout 4: Far Harbor Recenze Fallout 4: Far Harbor

Fallout 4: Far Harbor

Maggot

Maggot

3. 6. 2016 10:00 7
Reklama

Tam za mlhou v rákosí, kde nejhlubší je les, rozhodně neroste kapradí ani vůkol rudý vřes. Tam za mlhou totiž nežije vůbec nic, jelikož je nasáklá radiací a místní přírodu mění v brutální hřiště pro ty největší maniaky. Pokud jste ochotni přijmout tento fakt a vydat se do radiací prolezlého regionu Far Harbor, vaším problémem nebude jen vdechování kontaminovaného matroše a řešení citlivých otázek života a smrti. Bethesda na svém stříbrném podnose servíruje masivní rozšíření pro Fallout 4, které, jak sama avizovala, rozlohou překračuje hned několik mezí a pyšně vyzdvihuje svou identitu masivního akčního RPG. Tak zvedat kotvy vy mořský kry... ach, tohle vlastně není o pirátech. 

AŽ NAPRŠÍ A UMŘE

Ale na moři zůstaneme! Do rybářské usedlosti Far Harbor se dostanete na popud rodiny Nakano, která požádá detektivní agenturu Nicka Valentina o pomoc s hledáním ztracené dcery. A jelikož jste maximální dobráci a ty stovky banditů jste zavraždili v dobré vůli, úkol přijmete. Ostatně, kdybyste nepřijali, tak by to bylo nejhloupěji utracených pětadvacet euro ve vašem životě. Po krátkém prologu dorážíte za hutného deště do přístavu Far Harbor, který si žije vlastním životem, a problémy Commonwealthu jsou mu takřka cizí. První seznámení s novou lokací a místními lapáliemi vás uvrhne do víru přinejmenším 20 hodin trvajícího sprintu za záchranou či totální anihilací místního obyvatelstva. 

Smrt smrdí rybinou #1 - Atom's Judgement

Bezpáteřní svině to mají vždycky snazší! Za prokázání několika laskavostí místní sektě milovníků radiace vám budiž odměnou brutální kladivo zvané Atom's Judgement, které s každým zásahem předá cíli i 100 jednotek radiace. Na ghůly a zmutovanou špínu dojem neuděláte, lidé se ovšem se zlou potážou.

Z hlediska vyprávění a struktury hry nečekejte velké změny, sami si stejně jako v případě hlavní hry určujete tempo, jakým budete postupovat. Vydáte se ihned po stopách zmizelé dívky a tedy i hlavní dějové linky či se vrhnete na průzkum rozličných lokací a začnete s vedlejšími questy? Je to na vás, pakliže si od Far Harbor slibujete větší odklon a nápravu chyb z hlavní hry, své vykoupení v přídavku nenajdete. Znovu se totiž ocitáte mezi třemi rozdílnými frakcemi, rozdíl je ovšem v tom, že tentokrát můžete být zadobře prakticky se všemi, pokud vám tak srdce nařizuje. A přestože řešení problémů provází prakticky stejné úkony jako v minulosti, vyobrazený konflikt je znatelně lidštější, stravitelnější, ale v povaze důsledků plynoucích z vašeho rozhodování i temnější. 

Na jedné straně stojí obyvatelé přístavu Far Harbor, velice podivná sorta lidí, zocelená letitým konfliktem mezi sektou uctívačů atomu, která je stejně tvrdá jako život na ostrově. Většina obyvatelstva jede sama za sebe, nečekejte přívětivé pohledy ani přání hezkého dne. Na stranu druhou, jsou to lidé z masa a kostí. Druhý úhel pohledu nabízí místní spolek synthů, vedený androidem jménem DiMA, který se zároveň snaží udržovat v místním ekosystému rovnováhu. Třetím a nejpodivnějším tělesem na ostrově jsou pak uctívači jádra, kteří jsou všechno, jen ne normální. S Children of the Atom jste se setkali nejenom během hlavní hry, ale již v předchozích hrách. Jejich existence hraje v osudu protagonistů Far Harbor o něco zásadnější roli než kdykoliv předtím. 

TEN S KŘIVOU DRŽKOU

Na závěr tedy rychlé shrnutí. Lidé umírají a šílí pod náporem radioaktivní mlhy. Lidé umírají při nájezdech místních monster a pološílených banditů. Lidem se to nelíbí. Lidé viní uctívače atomu. Uctívači atomu chtějí vyhladit lidi. Lidem se to nelíbí. Lidé chtějí vyhladit uctívače atomu. Androidům se to nelíbí. Androidi využívají všech špinavých triků, aby udrželi mír. Do toho přicházíte vy a náhle rozhodujete o budoucnosti všech zúčastněných. Snaha vyobrazit vcelku komplexní rozhodnutí o osudu obyvatelstva jen těžce fungovala v hlavní hře, naroubovaná na přídavek trvající zhruba 20 hodin na omezeném prostoru nefunguje o nic lépe. Přesto je temné povídání o smrtonosné mlze, kmenech posedlých banditů a čichačů radia hráči mnohem bližší, než dění v původní hře. 

NAJDI VRAHA

Fallout 4: Far Harbor
i Zdroj: Hrej.cz


Fallout byl odjakživa nakloněn netradičním questům, své polínko do ohně přikládá i Far Harbor. Při návštěvě místního vaultu se stanete detektivem, který má za úkol vyřešit vraždu. Háček je v tom, že všichni obyvatelé bunkru jsou roboti a všichni mají motiv. Rozhovory s bizarními osobnostmi, zapečenými do kovových sarkofágů, vám vykouzlí úsměv na tváři. Zkrachovalý umělec, do sebe zahleděná herečka a alternativní malíř included!

Hlavní hvězdou Far Harbor je ovšem samotné prostředí a vedlejší příběhy. Ostrov je plný míst, která se vám na mapě ani nezobrazí, přesto nabídnou nespočet vedlejších příběhů, které lze vyčíst z místních zápisků či nahraných záznamů. Mezi ty nejvýznamnější tajemství patří například návštěva továrny na výrobu místní speciality v podobě drinku Vim! Při prolézání super-mutanty zamořeného komplexu se dozvíte zákulisní informace o sabotáži ze strany konkurenčního výrobce Nuka-Coly a když budete extra pozorní, odnesete si i recept na výrobu nápoje. Skvělým příkladem nepsaného příběhu je návštěva usedlosti na ostrůvku Cranberry. Pakliže se vydáte po stopách místní rodinky, budete překvapeni rozuzlením a následnou odměnou. 

Ačkoliv jde ze stylizace ostrova cítit inspirace reálnými přístavními městečky, povaha hry vám nedovolí se oprostit od pocitu, že nic až tak nového neprožíváte, navzdory tomu, že množství obsahu a novinek svědčí o opaku. Jasně, husté lesy, močály, zátoky a všudypřítomné vraky lodí působí dramaticky, zapomeňte ovšem na super odlišné a maximálně atmosférické zážitky ve stylu Point Lookout z Fallout 3 či Old World Blues v New Vegas. Ani tolik propíraná "smrtonosná" mlha nepředstavuje takové nebezpečí, při jejím procházení vaše tělo prozáří jen malý zlomek radiace. Pití z místních toalet je tedy stále mnohem nebezpečnější aktivitou. Far Harbor je tak "pouze" velice solidním dodatkem, který původní titul obohacuje o notné množství unikátního lootu a příležitostí, jak svou postavu i po dohrání příběhu dále rozvíjet. 

RADIOAKTIVNÍ SILENT HILL

A jelikož jde o první opravdu velké rozšíření Fallout 4, čísla jsou to, co by vás mělo zajímat v první řadě. Vývojáři nelhali, nová oblast je rozlohou skutečně největší v sérii vydávaných přídavků pro moderní Fallout či The Elder Scrolls hry. Ostrov tak nabízí necelou čtyřicítku unikátních lokací a tedy i příležitostí jak najít unikátní výbavu či se nechat fešácky zmasakrovat místními krevetami, za které by se nestyděli ani v tom nejzapadlejším asijském bistru. Co se obtížnosti týká, dějová linka se drží při zemi a příliš se nebrání komukoliv, kdo si na ní troufne. Při prozkoumávání místních močálů si ovšem koledujete o problémy, o vaši mrtvolu se totiž popere hned několik nových druhů nepřátel. 

Smrt smrdí rybinou #2 - Bloodletter

Ve Far Harbor se potkáte s Cassie Daltonovou, která řeší potíže s minulostí své rodiny. Pokud jí pomůžete a vyhladíte všechny její nepřátele, obdaruje vás legendárním rybářským hákem, po jehož použití nepřátelé začnou navíc ještě krvácet. Efektivní? Rozhodně ne, ale snadno se vtělíte do role vrahů v klasických filmových vyvražďovácích!

Mezi největší bastardy patří ještěří Gulpeři, jejichž mláďata na vás budou pršet třeba i ze stromů. Angleři na vás jdou naopak z vody a budou vás lákat svou fešáckou svíticí anténkou na hlavě. Vy ale nebudete naivní a poctivě je šlehnete hákem po lebce, ánoCrawleři jsou obří obrněná stvoření, která svou omezenou rychlost pohybu kompenzují destruktivní silou. Titul filuty roku ovšem vyhrávají kolosální krabi narvaní v pozůstalých vracích dodávek či větších aut. Díky automatickému přizpůsobování nepřátelských levelů podle úrovně vaší postavy je rozložení obtížnosti vcelku rozumné a stále platí, že čím větší výzva, tím více legendární výbavy a tedy i orgasmů. 

Pravděpodobně nejcennějším úlovkem vám budou dva sety mariňáckého brnění, které díky velice působivým atributům převýší v podstatě jen power armor. Stejně jako je nutné bolest odvracet, je stejně důležité bolest i šířit. Vašimi nástroji uspokojení se stanou nové zbraně, vycházející z typické rybářské výstroje. Háky na velryby fungují dobře proti všem, milovníci vodního rodea ocení harpunovací děla upravená tak, aby se z vašeho hrdiny stal kráčející, po zuby ozbrojený koráb připravený drtit lebky a chroustat radioaktivní tuňáky. V podstatě vše, co najdete v okolí Far Harbor, lze plynule přenášet i do Commonwealthu a to i včetně nového společníka na cesty. Old Longfellow je vyhořelý alkoholik s úžasně pokřiveným pohledem na svět, jakmile mu ale dáte do ruky zbraň na blízko, stane se z něj bezcitný mlýnek na maso, trousící cynické narážky i v těch nejméně očekávaných situacích. 

POHÁDKA PRO ZLOBIVÉ PARCHANTY

Explorace ostrova je pravděpodobně tou nejvíce odměňující aktivitou a pokud nejste ochotni se ji alespoň částečně věnovat a chcete jen otrocky dokončit hlavní dějovou linku, částka investovaná do hry se vám jen stěží vrátí. Berte ovšem v potaz, že vám bude při prolézání starých stodol hrát i nová ambientní hudba, jíž vévodí titulní píseň zvaná "Our Island," která skvěle podtrhuje tísnivou atmosféru odříznutého ostrova bojujícího o přežití. Hudbu pro Far Harbor opět přichystal Inon Zur, jehož um notně vyzdvihuje osudy skomírajících usedlostí nad šedý průměr. 

Smrt smrdí rybinou #3 - Butcher's Hook

Aneb co by asi udělal kapitán Hook, kdyby mu šlo o kejhák? Na své pouti se setkáte s přátelským mutantem Ericksonem, od něhož si můžete koupit tento hák za velice přátelskou cenu. Po aplikace špičatého hrotu na holou kůži vašich nepřátel máte šanci, že si dobijete část akčních bodů ve VATSu.

Zcela fatálním selháním ze strany Bethesdy a její kontroly kvality je ovšem přehlédnutí potíží se snímkovací frekvencí, která obzvláště na konzolích padá v extrémních případech i pod hranici 15 FPS, díky čemuž se hra stává sotva hratelnou. Tyto takzvané extrémní případy nastávají, když se hráč potuluje volumetrickou mlhou, která se nachází na zhruba 80 % ostrova. Nejvíce potíží má PlayStation 4 a skutečně nejde o výjimečné stavy. Při hraní na původem japonské konzoli budete sami sebe fackovat za to, že něco podobného vlastně trpíte. Na jedné straně totiž stojí hutná porce obsahu, na straně druhé ovšem naprosto zprasený zážitek narušený neplynulým vykreslováním, které se projevuje po většinu času hraní. Ačkoliv vývojáři potíže přiznali a zároveň přislíbili řešení, než se k němu dopracují, budou mít majitelé záhadu ostrova vyřešenou nebo hru bez váhání prodají. (Dnes jsme informovali o opětovném vydání DLC pro Severní Ameriku, které by mělo problémy řešit. Evropští hráči však musí stále čekat. - pozn. ed.)

Far Harbor tak rozhodně není žádnou revolucí, za nezanedbatelnou finanční částku ovšem dostanete odpovídající porci obsahu, která svou trvanlivostí předčí řadu velkých her a původní již tak rozsáhlý titul obohatí o několik nepostradatelných vychytávek. Vedlejším efektem budiž technické problémy, které vám mohou dokonale zničit zážitek z hraní.

Fallout 4: Far Harbor
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Hráči se dočkali, loď připlula! Odkrývání záhadami opředeného ostrova dokáže být stejně odměňující jako kruté. Řada technických problémů ovšem může radikálním způsobem ovlivnit vaše nadšení z jinak obsáhlého a povedeného přídavku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama