crowdfunding-kdyz-se-sluha-vzepre-panovi
Článek Crowdfunding: Když se sluha vzepře pánovi

Crowdfunding: Když se sluha vzepře pánovi

Maggot

Maggot

5. 4. 2012 22:18 1
Reklama

Máte spoustu dobrých přátel. Přátel, které znáte pouze prostřednictvím sociálních sítí, přesto je považujete za spolehlivé. Jednoho se rozhodnete, že si uděláte společný sraz, jenže ouha, nemáte peníze na cestu. "Přátelé" se na vás tedy složí, abyste se mohli společně hezky pobavit. Po příjezdu na místo se může scénář odvíjet dvěma způsoby. Buď vám všichni padnou ke kolenům, nebo vás okamžitě zavrhnou. Nyní si představte, že se jmenujete Tim Schafer…

Úsvit nové doby

… a čerstvě jste vybrali téměř sto milionů korun na vývoj vlastní hry, právě prostřednictvím dobrovolných darů z řad obyčejných hráčů. Idea, která se v dnešní době zdá téměř utopická je naopak více než reálná. Systém volných dotací z řad lidí, též nazývaný „crowdfunding“, je v byznysu obecně uplatňován již delší dobu. V oblasti video her je tento trend ještě vcelku mladý, přičemž lze říci, že za jeho dosavadní reputaci lze bez okolků poděkovat duu velkých serverů jménem Kickstarter a Indiegogo, jejichž existence se odvíjí od provizí z částek vybraných na zveřejněné projekty.

Až doposud byla ve vývojářských genech zakleta myšlenka, že oběťmi crowdfundingu jsou výhradně tituly nezávislé scény, jejichž vývojový rozpočet se rozprostírá přes řády tisíců, spíše než milionů. Zkrátka a jistě, pokud jste svou hru postavili na základě peněz získaných tímto způsobem, nikdo vás nebral příliš vážně. Situace se ovšem před několika týdny radikálně změnila, zdaleka ne ovšem tak, jak se nejspíše čeká. Fenomenální úspěchTima Schafera a studia Double Fine, či milionové přijetí projektu Wasteland 2 od Briana Farga, potvrzují jen to, že peníze od lidí dostanete jakýmkoliv způsobem, pokud si vaše jméno drží alespoň nějakou auru jedinečnosti.

Což je, co si budeme povídat, naprosto normální, kdyby si nějaký Franta Novák založil na serveru Kickstarter vlastní projekt, byť by jej dokonalým způsobem prezentoval, ani zdaleka by nevybral tolik, co právě velká jména v branži, která se tímto způsobem osvobozují od uzurpujících požadavků velkých distributorů a skutečně mohou začít dělat hry tak, jak si to oni sami přejí. Je to ovšem právě téměř sto milionová pokořená hranice Tima Schafera, která doslova rozpoutala lavinu nových projektů, prosících hráče o malou dotaci, výměnou za titul a prakticky skálopevného členství ve vývojářské komunitě, byť nejste její přímou součástí.

Nepřehlédněte #1: FTL: Faster Than Light – jedná se o vesmírnou simulaci, která v sobě kombinuje jednak prvky explorace a akce, ale také to nejlepší z real-time strategií. Titul určený pro PC, Mac a Linux mají na starosti dva lidé, kteří se díky Kickstarteru snaží hru vydat i v komerční sféře.

Kolize očekávní a požadavků

Chystá se totiž i předělávka adventury Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards z roku 1987, na níž dělají původní autoři, svůj projekt zde představil i vývojář Halo Reach a je zcela jasné, že do těchto vod zavítá nespočet dalších jmen, které proces dobrovolných darů nevidí ani tak jako jednoduchý způsob výdělku, ale spíše jako možnou cestu pro vývojáře malých a středně velkých her, můžeme-li to tak formulovat. Jak již bylo řečeno, záleží zejména na vaší historii, ačkoliv se na Kickstarteru každý den objevuje celá řada přirozeně zajímavých her, které mají ovšem mnohem menší cíle než hry pocházející z pecí zkušených matadorů. Krom faktu, že příliv nových projektů vzrostl v řádech stovek procent, je příjemné vidět, že se tímto způsobem veřejně projevují i osobnosti, o nichž herní publikum již nějakou dobu neslyšelo.

I přesto všechno extrémně záleží na tom, jakým stylem svůj potenciální projekt fanouškům – nebo lidem, kteří vám na vývoj peníze dají – prodáte. Nikdo vám totiž nedaruje svou výplatu za pouhý nápad, zhmotněný do několika slov. Mrkněte se na profily těch nejúspěšnějších vývojářů, tedy těch, kteří na serveru Kickstarter vybrali na svůj projekt nejvíce peněz, a určitě si všimnete, že hráčům přináší určitou jistotu v podobě technologických demoverzí, existujících částí hry, či gameplay nástinů možného výsledku. Skvělým příkladem je právě Christian Allen, jeden z vývojářů, kteří se podíleli na vývoji tak prestižního titulu, jakým je Halo Reach.

Prakticky ještě týden před koncem termínu vybírání peněz se ukázalo, že Christian vybral sotva polovinu požadované částky, tedy zhruba sto tisíc dolarů. Christian byl nucen svou formu nabídky a poptávky kompletně přehodnotit, vytvořil trailer pro svou taktickou akci Takedown, přihodil pár informací, „zvýhodnil“ nabídky pro platící a požadovaná částka se nakonec přeci jen vybrala, ačkoliv je pravda, že s jen nepatrně větší rezervou. Počínání Tima Schafera, který vybrala šestinásobně více, než sám požadoval, tak zůstane pravděpodobně osobním rekordem Kickstarteru, který se od té doby nezastavil. Ostatně čísla, která provozovatel vydal, jsou více než zajímavá.

Nepřehlédněte #2: The Banner Saga – Původem od veteránů odešlých z BioWare vzniká tato tahová strategie s prvky RPG na základě norských mytologií, ovšem v kompletně originálním pojetí a stylizaci. Vývojáři vás za 5000 dolarů navíc zvěční ve hře coby nepřítele s originální sadou pohybů.

Patent na monopol

Server byl totiž spuštěn v roce 2010 a v průběhu prvního roku se v oblasti her (server totiž podporuje prakticky všechny druhy projektů, od hudby až po vaření) vybralo zhruba 60 tisíc dolarů. V roce 2011, navíc těsně před jeho koncem, přišel díky Timu Schaferovi obrovský průlom. Jen v oddělení her se vybralo 3,8 milionu dolarů na podporu amatérů – a nyní již i profesionálů – přičemž bylo díky pomoci běžných lidí prostřednictvím Kickstarteru doposud vydáno na 1300 her větších i menších rozměrů. Nyní, za podpory velkých herních médií, se server dočká opravdového zadostiučinění, jelikož zprávy o tom, kdo dělá co a kolik na to chce, slýcháme prakticky každý den, přičemž se na tento způsob financování zaměřuje více a více vývojářských renegátů, kteří si chtějí buďto dělat věci po svém, nebo na celé věci alespoň trošku vydělat.

S nadsázkou tak lze říci, že hry v tento moment může dělat každý žebrák, který má nápad, k jehož realizaci mu chybí právě finanční prostředky. Crowdfunding je samozřejmě pozitivní směr, který má naše největší sympatie, zanedlouho ovšem může dojít k tomu, že vaše peníze bude zkrátka chtít každý, kdo si myslí, že může udělat hru, a tak se naplno projeví ono rčení o kvantitě a kvalitě. I z tohoto důvodu se nemůže crowdfunding stát alternativním způsobem financování her, určitě ne bez posvěcení největších vydavatelských domů v praxi. Pokud navíc odhlédneme od faktu, že vývoj těch nejnáročnějších her stojí i stovky milionů korun, samozřejmě.

I přes nesporná úskalí, jako je striktní práce s dostupnými financemi a hledání alternativních a tím pádem i levnějších cest vývoje her, je crowdfunding něco, s čím musíme v budoucnu počítat. Společnosti jako Kickstarter, IndieGogo, nebo třeba World of Mass Developement jsou pak nesmírně užitečnými pomocníky, díky nimž mohou být často velice užitečné a zajímavé ideje realizovány za krátkou dobu a vcelku pohodlným způsobem. Pro zkušeného vývojáře je větší množství peněz faktorem urychlujícím vývoj, spíše než jeho indikátorem kvality. To co s tisícovým rozpočtem zvládnete v horizontu dvou let, stihnete s milionovým rozpočtem třeba i za polovinu času a mnohem rychleji.

Nepřehlédněte #3: High Score: 3rd Edition – Z trošku jiného soudku! High Score je ilustrovaná kniha, vyobrazující de facto kompletní herní historii. Publikace byla posvěcená i samotným Johnem Romerem, designérem her jako Doom nebo Wolfenstein 3D, který do knihy také něčím přispěl.

Složíme se na další!

Nejspíš jste si ovšem sami všimnuli, že se to na stránkách tohoto druhu hemží tituly, které spadají do řady vymřelých a dnes již opomíjených žánrů. Není náhoda, že se to tu hemží adventurami klasického střihu, místní nabídky jsou živým důkazem toho, že o tento typ her je stále velký zájem. Což je ostatně jeden z důvodů neúspěchu zmíněné akce Takedown, která se prezentuje jako taktická akce. Co všechno crowdfunding umožní, je zatím ve hvězdách, jasné ovšem je, že se lidé nebojí investovat, byť jen malé částky, i do na první pohled bláznivých produktů. Vcelku nedávno zde jistá osoba investovala pět tisíc dolarů do „originálních“ květináčů. Nic neříkejte, souhlasíme.

A co z toho mají hráči? Krom toho, že tímto způsobem můžete podpořit vývoj titulů, jejichž existence byla mnohdy zavržena velkými vydavateli, získáváte spolu s finančním darem i odpovídající odměnu, která se liší od vývojáře k vývojáři. Zatímco se najdou případy, které vám za pár stovek darují hru v podepsané strouhance, některé odměny stojí skutečně za to. Pokud se podíváme například na stránku zmíněných Double Fine, jejichž adventura bude v hodnotě sta milionů nejspíš velice výživná, i seznam odměn je více než lákavý a pro potenciálního majitele hry i nesmírně výhodný. Za 15 dolarů investovaných do vývoje totiž získáte samozřejmě plnou hru, přístup k exkluzivním video materiálům a privátním diskuzím souvisejícím s projektem samotným.

To se bavíme o běžné hodnotě, kterou darovalo nejvíce hráčů. Prémiová částka deseti tisíc vybraných dolarů pak majiteli zajistila velice exkluzivní nabídku – šťastlivec totiž povečeří s Timem Schaferem a Ronem Gilbertem, projde se po kancelářích Double Fine, odnesete si domů velký obraz s námětem hry, knihu, vaší maličkost přímo ve hře a nespočet dalších, menších, leč stejně zajímavých libůstek. Pokud je totiž vývojář schopen zajímavým způsobem hráčům nabídnout zpětnou vazbu za jejich investici, má z poloviny vyhráno. A Double Fine jsou toho důkazem, podobně jako další velká tělesa, která k plné hře nabízí velkou spoustu exkluzivního materiálu, díky němuž budete součástí historie.

Nepřehlédněte #4: Valdis Story: Abyssal City – Tuto čarokrásnou akční skákačku zmiňujeme zejména z důvodu toho, že na ni dělá prakticky jen několik lidí, slibujících za vaší podporu prakticky celý život. Pokud darujete peníze, můžete si například pojmenovat NPC postavy, či navrhnout svou vlastní!

Až čas ukáže

Platforma World of Mass Developement (WMD), na které vzniká prakticky stejným způsobem závodní simulace CARS od studia Slightly Mad Studios, přináší obdobné výhody, které jsou v jistém směru ještě o něco dále. Pokud si totiž rezervujete vrchní příčku a studiu darujete na vývoj hry bezmála šest set tisíc korun, z výnosů hry budete mít i svůj podíl, do hry si navíc můžete vložit i vlastní reklamu. Díky možnosti se hrou nakládat dle své libosti je pak proces interakce vývojářů s fanoušky, a zpětná vazba obecně, mnohem hladší a dá se říci, že pro všechny strany příjemnější. Krom narůstajícího počtu projektů řízených samotnými hráči pak začne vznikat i nespočet nových serverů na podporu crowdfundingu a to i v oblasti vývoje her.

Když si totiž představíte, že za sebou máte spoustu let ostré praxe a eventuálně odejdete z renomovaného studia, které má na kontě ty nejprodávanější hry, jedna z cest vede právě přes tuto překážku, kterou je nyní mnohem jednodušší překonat díky pomoci širé veřejnosti. Důvod, proč vývojáři ve velkém přebíhají k tomuto nepochybně atraktivnímu, leč stále experimentálnímu způsobu dotace her, je jednoduchý a již několikrát vyřčený – hry se totiž tvoří lépe, když vám vydavatel nedýchá na záda, což je bohužel daň za to, že pokryje vaše náklady. Crowdfunding je tedy vítaným doplňkem průmyslu, z něhož by se v horizontu několika let mohla stát celosvětová příležitost pro všechny vývojáře. Podpora totiž zatím nesahá dál, než za hranice USA. Ve hře je pak i několik asijských zemí. Jak ovšem vedení serveru Kickstarter potvrdilo, expanze je na dosah a tak by se brzo mohla dočkat i Evropa.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama