Sbal prachy a vypadni aneb kontroverzní crowdfundingové projekty
i Zdroj: Hrej.cz
Témata Článek Sbal prachy a vypadni aneb kontroverzní crowdfundingové projekty

Sbal prachy a vypadni aneb kontroverzní crowdfundingové projekty

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

21. 5. 2021 15:30 1

Seznam kapitol

1. YouTubeři a podivný svět simulátorů 2. Velké ambice a výroba konzolí

Ne všechny crowdfundingové kampaně mají šťastný konec. Pojďme si připomenout nejznámější projekty, které nedopadly tak, jak si jejich podporovatelé představovali.

Reklama

Aktuální týden ozdobilo oznámení pokračování kultovních Bulánků, na které se s radostí vzpomíná i po 20 letech. SleepTeam si na Startovači řekl o půl milionu korun, což se podařilo vybrat za pouhé dvě hodiny. Částka navíc stále narůstá, zdá se tedy, že s financováním projektu žádný problém nebude.

Crowdfunding dnes již patří mezi zavedené možnosti, jak získat prostředky na produkci. To ale také znamená, že je mnohem těžší s kampaní uspět. Před lety stačilo dát dohromady pár obrázků a krátký popisek, aby se v hráčích probudila touha projekt podpořit. Dnes už ale drobní investoři pečlivěji zvažují, do čeho své peníze vloží a pro zaujetí musíte často přicházet s propracovanými projekty. V minulosti se totiž objevilo nespočet podnikavců, kteří nakonec nebyli schopni doručit, co slíbili.

Důvody byly různé. Někteří neodolali pokušení a peníze okamžitě rozfofrovali, jiní se sice snažili ze všech sil, ani to ale nakonec nestačilo na obstojný výsledek. Příkladů je hned několik, pojďme si je tedy připomenout.

KDYŽ YOUTUBEŘI TVOŘÍ HRU

Začneme výletem do dávné minulosti, konkrétně do roku 2012, kdy se tvůrci z youtubového kanálu Yogscast rozhodli, že je načase využít potenciál několika milionů odběratelů. Oznámili tedy titul Yogventures, open-world sandbox s náhodným generováním světa, craftingem a pokročilými možnostmi v úpravě postavy. 

Při vymýšlení vlastní hry se inspirovali Minecraftem, právě v něm ostatně trávili šílené množství času při natáčení videí. Fanoušci byli samozřejmě nadšeni, v rámci kampaně na Kickstarteru na Yogventures přispěli 567 tisíc dolarů. 

Vývoj hry byl však svěřen studiu Winterkewl Games, které v té době ještě nemělo v portfoliu ani jeden dokončený projekt. Nezávislý tým si zjevně ukousl příliš velké sousto, nebyl schopen dodržet stanovené termíny a podcenil také náklady na vývoj. Navíc brzy přišel o klíčového výtvarníka, za něhož utratil 35 tisíc dolarů. Zakladatel studia Kris Vale se hodně natrápil. Vývoj musel dotovat z vlastní kapsy, údajně takto přišel o 25 tisíc. A co je horší - přišel také o manželku, která se s ním rozvedla. 

Překážky se nakonec překonat nepodařilo, vývoj byl ukončen v roce 2014. Yogscast se investorům omluvil a jako kompenzaci jim nabídl titul TUG. Tvůrci se nechali slyšet, že přesně takovou hru od Winterkewl Games očekávali.

NÁVRAT STALKERA

Úspěšnou kampaní si prošel i titul Areal. Dle studia West Games mělo jít o duchovní pokračování legendárního survival hororu S.T.A.L.K.E.R. Vývojáři ostatně tvrdili, že na původní hře pracovali, což je i dnes s oblibou používáno jako jakási záruka kvalitního výsledku.

Studio vybralo 65 tisíc dolarů, což bylo o 15 tisíc více, než požadovalo. Na bujaré oslavy ovšem nedošlo. Kickstarter totiž projekt hned poté zablokoval. Proč? Oficiální stanovisko se na veřejnost nikdy nedostalo. V podmínkách je však stanoveno, že si společnost vyhrazuje právo takto učinit, pokud kampaň obsahuje zavádějící informace o projektu, nebo jeho tvůrcích.

Sluší se dodat, že se zde několik varovných signálů opravdu objevilo. V první řadě šlo o grafiku a záběry, které si autoři “vypůjčili” přímo z původní hry. Podezření budil i skromný finanční obnos, s nímž si autoři hodlali vystačit, rozhodně se nedá říct, že by odpovídal měřítku prezentované hry. Časem se navíc ozvali další bývalí vývojáři z GSC Game World, tedy ze studia stojícím za původní hrou. Ti zpochybnili, že se lidé z West Games na vývoji skutečně podíleli.

Sbal prachy a vypadni aneb kontroverzní crowdfundingové projekty
i Zdroj: Hrej.cz

Zástupci studia nařčení samozřejmě rezolutně odmítli, peníze se následně snažili vybrat prostřednictvím vlastní webové stránky. Jak už ale asi sami tušíte, Areal nebyl nikdy dokončen. Studio však vášeň pro S.T.A.L.K.E.R. rozhodně nezapře. V roce 2014 se snažilo znovu nalákat donátory titulem STALKER Apocalypse, tentokrát v kampani na World Wide Funder, v níž použili stejné materiály jako v případě Arealu. 

VE SVĚTĚ ZVÍŘAT

Crowdfundingové kampaně jsou skvělou možností, jak vybrat peníze na projekty, které by u vydavatelů zkrátka neprošly. Sem můžeme zařadit i nekonečný výčet simulátorů. Za zmínku stojí Bear Simulator, na který hráči ochotně přispěli v kampani v roce 2014. Na rozdíl od kolegů výše se John Farjay s nástrahami vývoje úspěšně popral a hru o dva roky později skutečně vydal. Kontroverzní moment přišel až ve chvíli, kdy se s ní setkal jeden celosvětově známý youtuber.

Není jím nikdo jiný než Pewdiepie. Ten si hru osobně vyzkoušel, v kůži medvěda se mu ale příliš nelíbilo. Všiml si, že Farjay vybral v kampani 100 tisíc dolarů, z jeho výrazu bylo naprosto zřejmé, že výsledek takové částce ani vzdáleně neodpovídá. Ve videu tedy hru odinstaloval a autorovi ukázal vztyčený prostředníček.

John Farjay si gesto vzal osobně a přímo pod videem nechal několik depresivních komentářů, čímž youtubera donutil video na nějaký čas stáhnout. Pewdiepie se ale posléze rozhodl, že si reakci ve své sbírce nechá. Farjay krátce poté vzkázal fanouškům, že to s dalším vývojem hry vzdává. I tak se ale poté dočkala několika dalších updatů. 

Mnohem veselejší je příběh kolem hry Ant Simulator. Námět se zrodil během dvoudenního game jamu, Eric Tereshinski se rozhodl, že si mravenčí simulátor zaslouží více pozornosti. Projekt financoval z několika zdrojů, jedním z nich byly příjmy z kampaně zaměřené na tutoriálová videa k vývoji videoher. Peníze ale bohužel velmi rychle došly.

Tereshinski v této záležitosti veřejně prohlásil, že za to mohou byznys partneři a zároveň (zřejmě bývalí) kamarádi - Tyler Monce a Devon Staley. Ti totiž podle něj utratili všechny peníze za alkohol a striptérky. Asi není třeba dodávat, že Ant Simulator taktéž nikdy nevyšel.

První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama