Call of Juarez Recenze Call of Juarez

Call of Juarez

storm2

storm2

25. 9. 2006 22:57 10
Reklama

Call of Juarez je klasická střílečka říznutá lehkým stealth prvkem a několika originálními nápady. Její největší devizou je fakt, že se hlavní role zhostila ne jedna, ale dvě postavy, které během hraní alternují. Ačkoliv jsou jejich osudy úzce spjaté, jsou si obě osoby podobné jako vejce trabantu, což přináší zcela odlišnou náplň a řešení misí, a navíc vám to dává možnost vidět tentýž příběh dvěma páry očí, tedy z pohledu štvané zvěře i z pohledu lovce, jenž jí jde neúprosně po krku.

Billy

Mladý Mexičan žijící se svou matkou a nevlastním otcem v jedné západoamerické díře. Otec ho nenávidí, odmalička ho psychicky i fyzicky týrá, a jakmile vyzraje v adolescenta (Billy, ne otec), neváhá utéci z domova. Vydá se hledat bájný poklad, ale když se po dvou letech vrací domů, jde samozřejmě s prázdnou. Jeho scénář se otevírá přesně v momentě, kdy jsou oba jeho rodiče, vlastní i nevlastní, brutálně vražděni neznámou osobou a on tomu nechtěně přihlíží. Aby toho nebylo málo, přichystala mu štěstěna ještě jedno překvapení: ve chvíli, kdy se sklání nad zohavenými těly, ho spatří nevlastní strýc, známý Reverend Ray, a mrtvolnou situaci si vyloží po svém…

Ray

Vždycky jsem věděl, že ten kluk je potomek samotného Ďábla. Kdo jiný než zplozenec Pekla by dokázal chladnokrevně zabít svoje rodiče? Můj ubohý bratr! Čistá duše která by mouše neublížila… Mrtvý! Ale Bůh ví že já to tak nenechám! Hříšník musí být potrestán! Pane, dovol mi být mečem ve tvých rukou a očistit celé tohle město od špíny a hříchu. A pověz mi prosím, kde jsem zas nechal pistole.

Reverend Ray není obyčejný kazatel. Je to bývalý zločinec, jenž jednoho dne procitl, dal se na cestu boží a od té doby káže slovo páně tak, jak to jen vyléčený vrahoun dokáže. Musím uznat, že tak brutální postavu jsem ještě neviděl. Kombinace drsného pistolníka a fanatického kněze, který drží v jedné ruce pistoli, ve druhé bibli a za rachotu výstřelů káže hříšníkům, že on je meč boží a přišel je spasit, je něco úchvatného. A to nemluvím o jeho vzhledu: stařecký vrásčitý obličej zbrázděný jizvami, nepopsatelně odporná ústa zkřivená do zachmuřeného šklebu, oči naštěstí zakryté pod krempou klobouku, pobledlé, rozdrásané a špinavé ruce, sedřené kožené boty, obnošený kabát a na hrudi brnění. Kam se hrabe Mrakomor z pohádky o Večernici v Brzobohatého podání. Celý reverend by však byl k smíchu, nebýt špičkového dabingu. Za to, že dabér dokázal dokonale vystihnout vztek, nepříčetnost, ale i pokoru a lítost přecházející až v pláč, čímž Rayovi vtisknul punc naprosté šílenosti, by zasloužil nobelovku. I kdyby celá hra stála za houby, tak jen kvůli reverendovi a jeho hlasu bych si jí pořídil.

Hraní za dva, aneb dvakrát jinak

Billy je obyčejný kluk na útěku, žádný ostřílený pistolník, takže se povětšinu času plíží ve stínech, schovává se za bednami, šplhá po střechách a půdách a za každou cenu se snaží zůstat v utajení. Jakmile ho nějaký zloduch zmerčí, mise končí. Občas se sice nachomýtne k nějaké špuntovce, jeho jedinou stálou zbraní je však bič, sloužící k likvidaci drobné havěti (chřestýši, kojoti) a k překonávání různých překážek a propastí. Dostane se mu do ruky i luk, s nímž si v jedné obzvlášť vypečené misi užije lovení králíků, po zbytek hry ho však skoro nevyužije.

Zato reverend Ray, to je jiná třída. Sice není tak mrštný a ohebný jako jeho mladý protějšek, ale s pistolemi to umí víc než dobře, takže si po útrapné gymnastice užijete pořádná jatka, při nichž tečou potoky krve. K dispozici budete mít dva revolvery, pušku, normální a upilovanou brokovnici, dynamit a bibli, kterou sice nelze házet, zato z ní lze předčítat vybrané verše hříšníkům a neznabohům. Na konci každého kola vás čeká tradičný westernový duel, v němž proběhne odpočítávání, bleskové vytasení kvéru a ať vyhraje ten lepší. Právě při duelech využijete juarezovskou variaci bullet-timu, která je jinak úplně zbytečná. Snad jedné, co má hraní za Billyho a za reverenda společné, je jízda na koni.

Nové nohy ve starých pantoflích. Nebo naopak?

Grafika je velice povedená, po všech stránkách by se dala přirovnat k té Oblivionské. Ačkoliv jsou interiéry trochu zašlé, venkovní prostředí to bohatě kompenzují. Všem exteriérům vévodí mise známá již z dema, kde se proháníte po obrovské mapě plné lesů a kopců, vidíte z jednoho konce na druhý a víte, že ta hora tam na horizontu není jen textura, nýbrž skutečný útvar na nějž budete muset vylézt, stejně jako se pak budete vracet ke sloupu dýmu, stoupajícímu z ohniště vašeho indiánského kamaráda. Octnete se i v mexické poušti, v hlubokých kaňonech s průzračnými řekami či v temné jeskyni plné jedovatých pavouků, kde se budete cítit stejně stísněně, jako… inu v temné jeskyni plné jedovatých pavouků. V tradiční westernové vesnici či na rozlehlé farmě budete pro změnu obdivovat dokonale ztvárněné NPC postavy. Desítky temných a navýsost podezřelých ksichtů vám budou dávat důrazně najevo, že pro ně nejste nic víc než zaschlá skvrna na přední straně kalhot, a že byste je opravdu nechtěli potkat uprostřed noci v nějaké zapadlé uličce.

Call of Juarez podporuje veškeré módní finesy jako pixel shadery, vertex shadery a kdoví jaké další šejdry, kompenzuje to však nepřiměřenými hardwarovými nároky. Je to způsobeno tím, že autoři naroubovali moderní technologie na starý nemoderní engine (původně použit v Chrome), který to prostě nezvládá a optimalizace bere za své. Ve výsledku budete pro stejnou úroveň detailů jako v Oblivionu potřebovat o dost silnější železo. V praxi to znamená, že se středním nastavením a Geforce 6800GT je to místy hratelné, často však spadnete pod 20 fps, zatímco s Geforce 6600 budete rádi, že hru vůbec spustíte.

Resumé věru né

Po dlouhé době k nám připlula vynikající westernovka, ze které přímo sálá atmosféra divokého západu. Spolu s parádním příběhem, výraznými postavami (hlavně reverenda Raye), skvělou hratelností (hlavně v misích za reverenda Raye) a vynikající grafikou i zvukem (hlavně dabing reverenda Raye) přináší zábavu na dnes již běžných sedm až osm hodin čistého času, to všechno za velice příznivou cenu 499 korun. Jediným neduhem tak zůstávají nepřiměřeně vysoké hardwarové nároky.

Call of Juarez
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Call of Juarez, povedená to střílečka z divokého západu, je jasný adept na devítkové hodnocení, které však snižují přehnané hardwarové nároky a trochu nudné mise za Billyho.

Co se nám líbí a nelíbí?

Příběh, reverend Ray, NPC postavy, reverend Ray, zajímavé nápady zpestřující hratelnost, reverend Ray, perfektní dabing, reverend Ray, grafika, reverend Ray, nízká cena, reverend Ray a reverend Ray. Nezapomněl jsem na reverenda Raye?
Hardwarové nároky, pro někoho nudné mise za Billyho.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama