Battlefield 2142 Recenze Battlefield 2142

Battlefield 2142

Václav Rybář

Václav Rybář

28. 10. 2006 22:46 2
Reklama

Jsme zpátky na bojišti. Nemá cenu se ptát proč, kdy nebo jak. Ti nahoře si vždycky nějaký důvod najdou a armádní šiky poslušně napochodují do mlýnku na maso. Díky výkonnosti EA se počet virtuálních obětí zvyšuje přímo geometrickou řadou, protože v roce 2142 zbraně hromadného ničení dosahují pověstné dokonalosti. A nebo snad ne?

Bojuj nebo zmrzni!

Co se tedy vlastně stalo? Jednoduše přišla nová doba ledová a nemluvíme teď o tom legračním animáku. Tohle už totiž k smíchu není. Půlka světa zmrzla jako řízky ve vašem mrazáku a přelidněná planeta tak bojuje o poslední paprsky hřejivého Sluníčka. Od diplomacie se přešlo ke starému dobrému násilí a tak se Evropská Unie utkává s Panasijskou Koalicí v mimořádně chladnokrevných bojích. Ameriku si zřejmě autoři schovávají do datadisku. Už je vám zima? Bude hůř.

V prvních dojmech jsem si už stihnul rýpnout do EA, že svojí metodou „kosmetických úprav“ nakazila i populární Battlefield. Nový díl skutečně na první pohled vypadá „jen“ jako přeskinovaný bratříček dvojky, obohacený o pár detailů, které před ním spíchlo už několik fanoušků v rámci Total Conversion módů. Házet intergalaktickou flintu do žita by však bylo trochu předčasné a když už dorazila plná verze, určitě se budete chtít podívat na to, s čím možná budete trávit dlouhé zimní večery.

Zaseknutá evoluce

Hláška o intergalaktické flintě je ovšem trochu mimo, protože co se týče výzbroje a prostředí, ve kterém se budete pohybovat, mnohem pravděpodobněji bych si tipnul spíš rok 2042. Paneláky na Sibiři ještě nestihly zkorodovat a spadnout, zbraně připomínají aktuální prototypy americké armády a barevné plamínky na tom nic moc nezmění. Opravdová budoucnost tak přichází až s většími plechovými macky - z tanku se dá katapultovat, silnice se dá rozbít „kopyty“ obrovského MECHa a vaše speciální brnění vás chrání od toho, abyste v mžiku zmrzli. Možná proto se hýbete jak potápěč na dně Mariánského příkopu. Na mírnou nemotornost si ale rychle zvyknete, stejně jako na fakt, že vám nad hlavou plují obrovské pevnosti zn. Titan.

S těmi souvisí jedna z mála opravdových novinek, které Battlefield 2142 nabízí. Co si budeme namlouvat - pokud máte odehrány desítky hodin v Battlefield 2, budete si připadat po prvním vstupu do hry jako po příchodu do oblíbené hospody, kterou někdo nově vymaloval. Bude vám chybět pár štamgastů (počet povolání se výrazně zredukoval, někdo by snad řekl zefektivnil, ale mě by dvě třídy navíc nijak nevadily, nejsem přítel všeumělů :)) a některé nápoje budou chutnat trochu jinak, ale nic kvůli čemu byste měnili lokál. Ten vrchní ale je nějakej divnej… poletuje v jednom kilometru vejšky, dá se z něj skvěle „padat“ na bojiště a hlavně ho můžete poslat k zemi. Stačí zabrat strategická raketová sila, rozstřílet mu štít, nechat se katapultovat na palubu a pak ho odpálit pomocí několika náloží. Tady se hra trochu blíží futuristickému ladění boje a někdo by si jí mohl splést s Hvězdnou pěchotou. Na internetu se ostatně hraje především Titan mód, což jen a jen naznačuje, jak byli hráči hladoví po novinkách.

Co se ještě stihlo v tom šibeničním termínu zlepšit? Létání se vznášedly je o poznání pohodlnější (kombinace mezi helikoptérou a stíhačkou), džípy jsou skoro až nadzvukově rychlé a systém je i při hře online relativně vyvážený, takže se nemusíte bát, že by vás armáda MECHů udupala. I oni mají svá slabá místa, jen je musíte déle hledat.

Na hranici datadisku

Problém tu ovšem je a není nejmenší. Battlefield 2142 pod taktovkou EA až příliš spoléhá na svoje dobré jméno a na jednoduchý fakt - hra je tak dobrá, jak dobrou si ji hráči udělají. Není tak těžké udělat pár změn v jedné z nejpopulárnějších onlinovek, tím spíš že systém velení byl ve druhém díle doveden do dokonalosti. Novinka ho už nikam neposouvá, jen nabízí hráčům více lákavých odměn a úprav při kariérním postupu, nové zbraně, „tuning“ vašeho vojáka a další záležitosti. Je to bezesporu příjemné, ale skutečně se jedná jenom o pozlátko, pod nímž hnije spousta věcí, na něž se nadává už od válčení za druhé světové. Pominu absolutně mimoňskou inteligenci botů, tahle hra by v zásadě ani singleplayer mít neměla a je tu skutečně jen jako bonus (ať vás ani nenapadne si jí kupovat bez kvalitního internetového připojení), ale vydat opět stejně zabugovanou hru, ve které jsou i po týdnech veřejného testování zoufale nepřesné zbraně (v budoucnosti zřejmě přijdou do módy upilované mušky), smrtelně dlouhé loadingy a neohrabaný server browser, to už je na provaz.

Jako dítě, kterému třikrát řeknete, že plotna je horká a ono přesto i počtvrté, s blaženým výrazem na tváří položí ručičku na doruda rozsvícenou plochu. Spousta pláče a pak náplast. Neboli patch… první už vyšel. Kolika se jich ještě dočkáme? Nezbývá než doufat, že budou obsahovat i nové mapy. V plné hře jich je sice dostatek a jsou velmi dobře navržené (zvlášť Suez je vynikající, doporučují čtyři z pěti generálů), ale čím víc, tím líp.

Nenadávejte svému hardwaru, lepší už to nebude

Zmínil jsem dlouhé loadingy, což by mělo slibovat něco ve smyslu velmi kvalitní grafiky. Hmm… naivita vládne světu a i já se těšil a namlouval si, že testovací betaverze byla něčím narychlo spíchnutým. Hra nicméně vypadá stejně, tj. opravdu jako přeskinovaný Battlefield 2. Engine stárne nezadržitelným tempem a o novém se uvažuje až pro next-gen střílečku Battlefield: Bad Company (neoficiální obrázky vypadají kouzelně). Tak tak, zas nám daly na frak ty báječné konzole, které se teprve rozkoukávají na trhu. Musíme se s tím smířit. Osobně vyhlašuji vizuální remízu jen díky tomu, že 2142 nabízí širokou škálu efektů, které během válečné vřavy posouvají hru o kus dál - šrapnely létají vzduchem, jiskry se tetelí ve všech rozích a vy jste zase „v tom“.

Navození atmosféry absolutního válečného pekla je něco, v čem je Battlefield nepřekonatelný a co ho vytáhne z každého průšvihu. Rázem přestanete vnímat všudypřítomnou mlhu, křivé architektonické výplody a prachbídnou optimalizaci (ať už běžíte na čemkoliv, většinou můžete doufat jen ve střední detaily, na ty vysoké dává hra zabrat i těm nejlepším mašinám). Ale vy na to zapomenete, protože vám jde o hru. Chcete skočit do nejbližšího tanku, co je po ruce, vyslechnout si německého leadera, kterak sekanou angličtinou do mikrofonu procedí „Get them!“, kapírovat a pak se vrhnout na nepřátelskou základnu. Je to pořád stejná zábava, ať už na sobě máte helmu z druhé světové nebo pobíháte s M16 po čínských pláních. Jsou to zážitky, které jen tak neomrzí a pro většinu hráčů budou pádným důvodem ke koupi, navzdory tomu že jim třeba futuristický kabátek moc nevoní.

Takže nakonec za čestných sedm a to zejména díky Titánům a faktu, že se EA na tenhle pokus nepovedlo Battlefield výrazněji „zmrvit“. Oproti mé zářivé devítce za druhý díl by to ale mělo vzbuzovat obavy. BF2142 by se nejlépe dal přirovnat k Battlefield: Vietnam. Milé, snaživé, ale mohl z toho být datadisk a všichni by byli mnohem spokojenější (krom účetních v EA). Jestli se za dalšího půldruhého roku dočkáme Battlefield 3000 ve stejném duchu, už nebudu ani zdaleka tak milosrdný. A teď mě omluvte, jdu si to rozdat s MECHem jeden na jednoho. Náboje už došly, ale nikdy nepodceňujte kvality vojenského nože. Stačí si vzpomenout, co s ním dokázal John Rambo.

Battlefield 2142
Windows PC

Verdikt

Battlefield zůstává Battlefieldem, ale letos nějak usnul na vavřínech. Doufejme, že se v budoucnu autoři vzchopí a předvedou nám, že tohle byl jen oddechový čas. Nutno dodat, že velmi zábavný oddechový čas, který jistě zahýbe žebříčkem nejhranějších online akcí. Kill them all!

Co se nám líbí a nelíbí?

Stále stejná zábava, Titan mód se řadí k těm lepším nápadům, stejně jako MECHové a rozsáhlé možnosti vylepšování a získávání nových zbraní.
Mírně zastaralá grafika, minimum změn (k lepšímu), staré dobré bugy čekající na opravu už několik let, mizerná optimalizace a mizerní boti.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama