Alan Wake Recenze Alan Wake

Alan Wake

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

29. 2. 2012 23:00 19
Reklama

Devět let, tak dlouho jsme museli na PC čekat na další titul od finských tvůrců ze studia Remedy. Thriller Alan Wake měl být vyvíjen výhradně na PC, nicméně vůně dolarových bankovek přiměla autory k exkluzivitě pro Microsoft a jeho Xbox 360. Jakkoli to většina zarytých PC hráčů vnímala jako zradu, nakonec i ona železná exkluzivita prorostla rzí a dva roky po vydání Alan Wake na konzole jsme se dočkali i na osobních počítačích, konečně. Na otázky, zda mělo vůbec smysl vytvářet port pro již prachem zanesený titul, odpověděli již sami hráči, když během dvou dnů zaplatili náklady na jeho vývoj. Dost ale chození kolem horké kaše, pojďme se podívat, jak PC port dopadl.

Venkovská idylka? Jen ve dne…

Autoři se netajili tím, že obsah co do příběhu zůstane totožný jako v konzolové verzi. Ostatně není důvodu, proč by jej měli měnit, z tohoto hlediska totiž jde o jeden z nejlepších a zejména nejatmosferičtějších kousků ve hrách vůbec. Alana Wakea, autora knižních bestsellerů, dostihla tvůrčí krize nebo spíše syndrom vyhoření, takže už dva roky nedokázal pokračovat v práci. I proto se s manželkou Alicí rozhodli vyrazit na dovolenou do odlehlé krajiny u městečka Bright Falls, kde by krom patřičné romantiky mohl Alan přijít na jiné myšlenky, případně i začít znovu psát. Jenže Wake je psychicky narušený, nebo si to alespoň zezačátku myslí, neboť v jeho realitě se začnou objevovat postavy z novel, které napsal, a chtějí ho zabít. Hranice mezi realitou a halucinacemi může být velmi tenká, nicméně ve chvíli, kdy se Alice zřítí do jezera a cosi temného ji táhne dolu do hlubin, začne vše působit čím dál více jako hrůzná skutečnost.

Nezodpovězené otázky

Nemá smysl zde podrobněji vysvětlovat podrobnosti příběhu, mnozí z vás jej již znají z konzolové verze, pokud jste čekali na PC konverzi a nevadí vám poněkud hutnější atmosféra, budete si ji zcela jistě vychutnávat plnými doušky. Akčních pasáží není tolik, jak by si fanoušci předchozích PC titulů od Remedy mohli přát, navíc nejsou až tak obtížné. Temnotou poháněné stvůry se sice tváří nezranitelně, trocha světla z baterky na ně však působí jako česnek na upíry, poté už stačí jen dobře mířená kulka a je po starostech (mimochodem, nepochopil jsem, proč se Alan také neomotal vánočními světýlky, jako to udělal jeho agent a kamarád Barry, pozn. autor). Přistihl jsem se, že více než na akční pasáže jsem se těšil na jakékoliv komentáře k příběhu, ať už v podobě Alanových hovorům k sobě, ingame animací nebo nalezené stránky rukopisu. Prakticky každé dění vyvolá celou řadu otázek, z nichž většina je zodpovězena až na konci šesté epizody. Ano, epizody, děj byl totiž po vzoru televizních seriálů rozdělen na šestero dílů, kdy každý má nejen své úvodní a závěrečné titulky, ale také potřebnou rekapitulaci, jež připomene ty nejzásadnější části příběhu. Mimochodem – výborný nápad. S příchodem Alan Wake na Xbox jsme slyšeli také nejrůznější kritické komentáře ve smyslu, že film s takovýmto námětem by byl pouze béčkovou záležitostí, proti čemuž bych se ohradil, neboť jde o pověstné srovnávání jablek s hruškami, stačí porovnat stopáž filmu s herní dobou… K PC verzi navíc krom základního šestera epizod autoři nezapomněli přidat i dvojici DLC epizod – The Signal a The Writer, které doplňují částečně otevřenou dějovou linii.

A jak se to ovládá?!

Dobře, dobře, o tom, že Alan Wake sází na vynikající příběh a hutnou atmosféru, jsme věděli už dávno. Převod z konzolí však spolu vždy přináší celou řadu úskalí, takže je na stole otázka, jak to Remedy zvládli. Nebudeme si nic nalhávat, na výbornou to zcela určitě není – kombinace klávesnice + myš sice funguje poměrně dobře, na občasné obstrukce v podobě zlobivé kamery si však musíme postěžovat, stejně jako na občasné záseky postavy. Ne každému bude také sedět typicky konzolové pojetí 3rd person akce, kdy je postava posazená do třetiny obrazovky. Podstatné však je, že vyjma občasného klení zejména v první hodině hraní si člověk velmi rychle zvykne a postupně mu nijak neznepříjemňují výsledný zážitek. Příběhu byl podřízen také design úrovní, Alan Wake je striktně koridorovou záležitostí, přičemž jakmile se dostanete do temných míst, dá se očekávat souboj s nějakým tím ohavou. Na bitkách nejvíce vadí protivné vyskakování příšer za zády, což působí jako zbytečně umělé budování lekavých momentů, ostatně není to nic příjemného, když se vám za hlavou z ničeho nic mihne sekyra, co si budeme povídat. Souhlasit se dá i s absencí zbraně, která by měla bezedný zásobník – nutnost šetřit každou kulku dodává napětí a občasné bezhlavé úprky s prázdným koltem do bezpečí pod svítící lampu se vryjí do paměti hodně hluboko. Vizuálnímu zpracování nelze nic zásadního vytknout, spousta lidí může namítat, že se jedná o dva roky starý produkt, autoři se však snažili a vytáhli z grafiky ještě mnohem více, než bylo k vidění na konzolích. Vyjma občasných problémů s optimalizací nemáme po této stránce co vytýkat. Nemám moc, co bych dodal. Alan Wake je vynikající thriller, u něhož budete hltat každičkou část příběhu a těch pár chybek mu odpustíte.

Alan Wake
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Alan Wake dokazuje, že má i po dvou letech co nabídnout – skvělý příběh doplněný o 2 DLC epizody a hutná atmosféra jsou hlavní devizy PC verze. Port se sice nevyhnul několika chybkám, není to však nic, co by nějak zásadně kazilo zážitek ze hry.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama